GUB-förares resor till depån

Startat av toddetoddelito, 10 juni 2022, 09:13:56 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Resor till och från arbetet blir väl en beskattningsbar förmån om man inte betalar för den, samma sak gäller rimligen parkeringen vid depån.
Det har nog inte så mycket med platsen att göra som att det blivit mer kontroll av vad arbetsgivaren rapporterar kan jag tänka mig.
Sedan kan jag hålla med om att det känns rimligt att låta uniformerade kollegor resa gratis, men tyvärr har det missbrukats inte bara i Uppland vilket således lett till hårdare kontroller.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bussmicke

Att inte GUB i Uppsala och Vy i Jönköping använder avlösningsbil är märkligt och beklämmande

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bältes-Assar

Citat från: Ersa skrivet 11 juni 2022, 16:14:01 PM
Debatten är fortfarande låst på enbart arbetsgivare och fackförbund, istället för att komma in på Skatteverket och huvudmannens regelverk. Intressant.

Så du menar att i stället för att diskutera avtalsinnehåll, lönesättning och sånt som bussbranschen faktiskt kan bestämma själv, så borde man ifrågasätta lagstiftningen? Tja, så kan man ju också tänka!

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 11 juni 2022, 16:22:59 PM
Att inte GUB i Uppsala och Vy i Jönköping använder avlösningsbil är märkligt och beklämmande

/Bussmicke
www.bussmicke.se


Ja, det hade vi på Keolis tid, och så länge vi hade biljettkassa träffades alla kollegor vid garaget före tjänst, på matraster och efter tjänsten.
Nu är det många förarbyten vid den centrala hållplatsen Juneporten, illa lämpad för avlösningsbil.
Vi reser inte till och från tjänsten, vi reser på betald tid tillbaka till där vi började.

Ersa

Citat från: Bältes-Assar skrivet 11 juni 2022, 18:14:04 PM
Så du menar att i stället för att diskutera avtalsinnehåll, lönesättning och sånt som bussbranschen faktiskt kan bestämma själv, så borde man ifrågasätta lagstiftningen? Tja, så kan man ju också tänka!

Inte "istället för", utan "även". Borde jag ha uttryckt mig.
Det är väl rätt logiskt att även diskutera helhetsbilden, och se över de lagar och regler som regioner, arbetsgivare och fackförbund idag går efter. Om resor och parkeringsplatser förmånsbeskattas (eller straffskattas om man så vill) är det ju ingenting som arbetsgivaren kan påverka. Att då enbart hålla debtten medvetet liten genom att mestadels skälla på någon specifik arbetsgivare, löser ju inga stora branschproblem på en helhetsnivå.

Bältes-Assar

Men att hoppas på en lagändring som rör förmånsbeskattning är ju bara drömmar och fantasier. Det är väl betydligt mer realistiskt att klaga på enskilda trafikföretag i syfte att försöka få till en avtalsdiskussion. 

Ersa

Visst kan man klaga på enskilda trafikföretag, men om dessa följer nuvarande regelverk, hur märkliga reglerna än må vara, vore det bättre att få till en allmän regeländring.

Hellre arbeta för en regeländring, än att hoppas på att enstaka trafikföretag ska bli generösa, och ur egen ficka kompensera personal för de pengar som Skatteverket och andra statliga instanser kräver av dem.
Det är ju valår i år. Perfekt läge att ställa staliga och regionala politiker till svars för dessa problem.

Bältes-Assar

Haha, ibland är du rätt rolig.

Förmånsbeskattningen är bara att hacka i sig, det är samma för alla redan idag och kommer aldrig att ändras bara för att kompensera bussförare för att de har haft otur med sina arbetsgivare.

Det som är lite konstigt och som det borde gå att göra kollektivavtalsfråga av, är att vissa bussföretag tydligen har dej att jobba en hel (lång) arbetsdag, och sen dumpar de dej på en helt annan plats än där du började och tvingar dej att åka tillbaka till garaget på fritiden för att hämta din bil som du måste ha eftersom det inte går att åka kollektivt dit tidigt på morgonen. Och viceversa för de som kör på kvällarna och slutar på garaget utan att kunna åka kollektivt hem.


Ersa

Förmånsbeskattningen var ju inte alls samma för alla, då sådan saknades för parkeringsplatserna vid den rätt centralt placerade depån på Säbygatan, men infördes omedelbart på den avlägset placerade nya depån för ett tiotal år sedan. Det var således ingen förmån att parkera rätt centralt, men en rejäl förmån att få parkera ute i periferin dit det inte går att pendla med buss, och dit det är långt att gå/cykla från stan.

Att bli avsläppt på en helt annan plats, där man på fritiden måste resa flera kilometer hämta sin bil, och själv betala denna resa ur egen ficka... Det skulle givetvis inte accepteras i någon annan bransch, om man försökte införa det där.
Men vad säger då Kommunal om saken? Har de börjat ta strid angående detta, eller är de fortfarande tysta år efter år?

Bältes-Assar

Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2022, 15:22:48 PM
Förmånsbeskattningen var ju inte alls samma för alla, då sådan saknades för parkeringsplatserna vid den rätt centralt placerade depån på Säbygatan, men infördes omedelbart på den avlägset placerade nya depån för ett tiotal år sedan. Det var således ingen förmån att parkera rätt centralt, men en rejäl förmån att få parkera ute i periferin dit det inte går att pendla med buss, och dit det är långt att gå/cykla från stan.

Jo reglerna är samma för alla, det är i princip marknadsvärdet som räknas, man ska jämföra med vad det skulle ha kostat att stå utanför grinden. Om det är i ett nytt område med privata markägare som typiskt sett anlitar dyra P-bolag så är förmånsvärdet högre än i ett gammalt industriområde där det är billig eller fri parkering på kommunal gatumark.

Men sen är det ju också långt ifrån alla arbetsgivare som följer reglerna. Det kanske var så att på den gamla depån betalade inte arbetsgivaren hyra för p-platserna och därför brydde de sig inte om att hålla reda på vem som parkerade där. Lite spekulationsvarning nu, men när det byggs en ny depå kan det ju hända att man fick mindre yta till personalparkering och då kan man ta till knepet att koppla p-tillståndet till att det rapporteras förmånsvärde, så räcker platserna lite bättre.

Säbygatan, vilket bolag var det som hade depå där?



Lars-Håkan_E

Säbygatan ->SJ->Swebus->(Nobina?)

När det gäller förmånsvärde för p-plats så krävs det att du antingen har en egen p-plats eller på annat sätt alltid är garanterad en plats för att det ska vara aktuellt med förmånsbeskattning.

Om platserna tilldelas "Först till kvarn" och den som blir utan får parkera på annat håll så ska ingen förmånsbeskattning ske.

Bältes-Assar

Visst ja så var det! Men då lär de väl knappast ta ut något för de där platserna på nya depån?!?

Då känns det mer som att detta handlar om förmånsskatten på tjänstekortet eller vad det kan heta, och det är ju lite "dagens-ilandsproblem"...

Fredrik Gelin

Fast det finns väl inte tjänstekort i Uppsala antar jag, i så fall hade det ju inte varit något problem att resa till eller från depån?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Fredrik Gelin



Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2022, 15:22:48 PM

Att bli avsläppt på en helt annan plats, där man på fritiden måste resa flera kilometer hämta sin bil, och själv betala denna resa ur egen ficka... Det skulle givetvis inte accepteras i någon annan bransch, om man försökte införa det där.
Men vad säger då Kommunal om saken? Har de börjat ta strid angående detta, eller är de fortfarande tysta år efter år?
Om man läser på Kommunals hemsida så står det bland annat att det tillsatts en partsgemensam arbetsgrupp som skall ta fram ett förslag till avtalstext i ärendet till nästa avtal 2023.



Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ersa

#29
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 13 juni 2022, 00:12:49 AM
Fast det finns väl inte tjänstekort i Uppsala antar jag, i så fall hade det ju inte varit något problem att resa till eller från depån?

Just precis. Pga skatten har tjänstekorten tagits bort på många håll i landet.