Tragiken på Hisings Backa

Startat av Mussebuss, 02 december 2021, 09:22:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mussebuss

Egentligen har jag inget att tillföra själva händelsen och det är ju tragiskt att detta får hända, och ingen nämner något om händelsen här på forumet (såvitt jag kunnat finna), så om det är någon policy om att inte ta upp färska olyckor el motsv så får detta raderas..
Men rapporterna i media talar om att händelseförloppet inkluderar att en resenär har "dragit i en nödbroms". Jag har kört buss ganska länge men inte erfarit att bussar har någon nödbroms likt järnvägsfordon i passagerarutrymmena? Är detta en mediaanka eller har jag missat något?

Maven

Förmodligen avses väl nödöppningen av bakdörrarna. Då slår ju dörrbromsen till, så indirekt är det ett bromshandtag, som möjligtvis skulle kunna användas av passagerare bak i bussen för att nödbromsa om föraren plötsligt svimmar och bussen börjar skena nerför en backe.

Ersa

Du skriver om "Händelsen" i bestämd form, men berättar inte vad det är för händelse, eller bifogar någon länk?

buskörare

#3
Går det verkligen att nödöppna dörrarna på moderna bussar i farten? Dvs över 5 km/h.

Edit: Läste nånstans att bussen i så fall "bara" slutar accelerera, den bromsar inte aktivt.


Ersa

För att vara landets näst största stad ligger Göteborg och Västra Götaland underligt nog rätt mycket i skuggan av nyhetsflödet i många andra delar av Sverige.
Det som händer i vissa delar av landet, berör inte alls andra delar av landet. Lite märkligt kan man tycka, men de flesta bryr sig mest bara om sin egen region. Fortfarande än idag i informationsåldern, där bubblorna är svåra att ta sig in i.

Erling.L

Så vitt jag vet kan inte dörrbromsen slå till över 7kmh vill jag minnas det är
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

janjoh

Men händelsen i Hisings Backa var ju förstasidan på både SVT och Expressen och Aftonbladet, så den var inte i skuggan.. däremot är det en stadsdel som haft problem under många år med kriminalitet i Backa Röd. Har själv bott där under några år. Inget fel och enormt många bussresenärer med stombuss-trafik på linje 18 och 19 var 4:e min till centrala Göteborg. Det är dock helt oacceptabel händelse men de känns som tur är som väldigt ovanligt att attackera en oskyldig busschaufför.