Swebus 3320

Startat av Ebermark, 27 september 2022, 19:55:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

En bild på Swebus 3320, en Scania med Van Hool-kaross. Bussen levererades 1991 tillsammans med sju likadana syskon. Alla dessa bussar användes sedan som officella bussar under fotbolls-EM 1992 som spelades i Sverige. De fick under mästerskapet en strajpad blågul rand med texten UEFA 92.

Denna bild är tagen innan fotbolls-EM, i mars 1992 i Motala.



zjbus

Tack för ditt foto, trevlig kombination Swebus och Van Hool.

Knut

En Alizèè blir aldri feil
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

S Svensson

Färgsättningen i helvit färg är egentligen felaktig. Bussar som har hemstation Nr (Jönköping och Norrköping) och helvita var bussar märkta Vikinglinjen.
När jag skulle besöka Turistmässan ett år hade 2609 och 2610 målats vita. Det som skiljer 3320 från dessa är att 3320 saknar text.

Det fanns fler helvita bussar och ibland skiljde vita färgen i olika nyanser. Vad jag minns så hade 2402 vikingfärg lite på senare år.

De vore trevligt om någon kan skicka in bild av ovan bussar.

Mikael Blom

SJ 2610 i Mjölby 25 april 1986.


zjbus

Tack för ditt trevliga foto på SJ Buss 2610 men ditt angivna fotodatum 25 april 1986  stämmer inte, bussen registrerades 1986-07-31, källa SBH https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/25004
dessutom var den ursprungligen lackerad i SJ Buss färgsättning.

Mikael Blom

Tack, du har helt rätt. Det kan inte varit 1986, måste ha skrivit fel årtal i mina anteckningar. Kan det varit 1987?

S Svensson

Bussar med färg vit för anslutning till Viking linjen fotograferade jag i Göteborg och bilden har fått stämpeln 87-04-27. Troligen är bilden fotograferad sista veckan i mars 1987. Min bild alltså. Det var då man visade upp bussen i vit färg för första gången på TUR. Sedan blev 2402 och troligen 2609 vitmålad men dessa blev detta lite senare. 2609 och 2610 gick innan ommålningen i huvudsak på linjen 830 men även på några andra linjer.
Märk att sign Nr betyder Jönköpings bussregion och Norrköpings verkstad. Någon egen region fanns inte 1987.
Leverans av van Hool kom i början av juni 1990 och fick inv nr med 31xx. Det kom två 12 m vh en till Göteborg och en i Vikinglinjens färg. 3171 och 3172 varav jag vill minnas viking var 3171 och Göteborgs 3172. 3173 körde på linjen830 från Jönköping. Göteborg fick även en Bohusfärgad van Hool (3176) som gick på Lysekil men även Mölnlycke och Kalmar (fredag-söndag).
Fritt fram för olika foton !

Mikael Blom

Tackar, då är det troligtvis 25 april 1987 som fotot togs i Mjölby. Jag tror nog att 25 april är rätt men årtalet blev fel. Kan möjligtvis varit 1988 också men troligtvis inte senare än så.

Walter

Citat från: S Svensson skrivet 27 september 2022, 23:10:55 PM
Färgsättningen i helvit färg är egentligen felaktig. Bussar som har hemstation Nr (Jönköping och Norrköping) och helvita var bussar märkta Vikinglinjen.
När jag skulle besöka Turistmässan ett år hade 2609 och 2610 målats vita. Det som skiljer 3320 från dessa är att 3320 saknar text.

Det fanns fler helvita bussar och ibland skiljde vita färgen i olika nyanser. Vad jag minns så hade 2402 vikingfärg lite på senare år.

De vore trevligt om någon kan skicka in bild av ovan bussar.

Men i texten anges ju varför bussen var vit. Den skulle senare stripas för att användas vid Fotbolls EM.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

Då får vi se på detta. Jag har minne av bussar både före och efter VM i fotboll som var vita.