Grönt ljus i Kammarrätten för Transdevs trafikstart i Roslagen och Norrort 2022

Startat av buskörare, 22 juni 2021, 17:44:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Hört om ev övertagande i november. Tydligen lite svårt att få till nya bussar.
Hoppas det blir tidigare. Väntar spänt på datum.

Ersa

Ja, leveranstiden för dubbeldäckare är som sagt mer än ett år redan i vanliga fall. Speciellt om man vill ha VanHool eller nåt annat märke, och inte ta första bästa snabbyggda buss. Därtill har vi efterdyningarna av pandemin, samt den nuvarande bristen på halvledare som fått löpande bandet att stå stilla bl.a på Volvos personbilsfabriker.
Tar man över för tidigt, måste det bli att man använder Nobinas och Arrivas fordon i början.

buskörare

Då får vi hoppas att de lagt dubbeldäckarplanerna för 670 åt sidan 😇

Ersa

Första trafikdagen för Transdev Norrtälje blir den 22 augusti 2022.


Ulf Berlin

Märkligt datum för ett övertagande,men det har väl med processen att göra?/Ulf

Ersa

15 april 2022 är för övrigt trafikstarten för Transdev på Roslagsbanan. Så har vi alla tre datum på samma ställe.

homer

Vet vi något om fordonen förutom att man lovat Dubbeldäckare även på 670? gissar att också Norrtäljes elbussar följer med över?

VDL boggivagnarna har väl några år kvar att ge så dessa kanske transdev köper av Arriva?

buskörare

Har man verkligen lovat dubbeldäckare på 670?
Köper man våra VDL, har man mycket jobb framför sig. De är 9 år, så kommer vara 10 vid övertagande.

Enda fördelen mef dubbeldäckare på 670 jag ser, är att de inte kan blanda in 178 i tjänsterna 😇

Ersa

Det finns inga krav eller löften vad jag förstått. Bara olika förslag till upplägg från anbudsgivarna till Trafikförvaltningen. Återstår att se hur allt blir i slutändan.

homer

Citat från: buskörare skrivet 18 september 2021, 14:45:48 PM
Har man verkligen lovat dubbeldäckare på 670?
Köper man våra VDL, har man mycket jobb framför sig. De är 9 år, så kommer vara 10 vid övertagande.

Enda fördelen mef dubbeldäckare på 670 jag ser, är att de inte kan blanda in 178 i tjänsterna 😇

Förstår inte varför dem skulle ändra sig om dubbeldäckare när dem gick ut med det förut, förutsättningarna kan väl inte ha ändrats nämnvärd, sen har man väl sett på 676 att dubbeldäckare är bättre reklam för bussen än låggolvade ledbussar.

För övrigt tillhör väl 178 Råsta eller är det Täby som kör den? borde vara Råsta då skulle Täby slippa ha blåbussar förutom till Vaxholm...

buskörare

178 körs av Täby. 676 har ett helt annat resandemönster än 670, så de är inte jämförbara. Sätter man dubbeldäckare på 670 måste man antingen förlänga körtiden markant eller göra nått åt t.ex 682 så den tar över det lokala åkandet. Förlängda körtider brukar inte ses som bra reklam för kollektivtrafiken.
Jag har också hört att dubbeldäckare är ett alternativ, men att det inte var bestämt.

Ersa

Att flytta specifika linjer från en depå till en annan, eller från flera andra depåer till en enda, har ju gjorts förr. Så det kan man säkerligen göra igen. 677ans föregångare 807 kördes ju i stort sett enbart med bussar baserade i Uppsala och Rimbo före 2008, och 620+621 var ju delade mellan Åkersberga och Norrtälje innan 2011. Samtidigt rullade Rimbos bussar på Täbys lokallinjer varje vardag, samt på Roslagsbanan från Kårsta vid akuta strömavbrott, medan Vegorna från 676 hoppade in på enstaka 670:or.
Från och med övertagandet lär vi kunna få se betydligt fler mentala murar rivas, och depåerna återigen får köra linjer i angränsande trafikområden. Som det var förr. Tillbaka till rutinerna på dåvarande Busslinks 1990- och 2000-tal i mångt och mycket, kan man hoppas.

Eftersom det är olika datum för trafikstarterna lär det bli lite provande och experimenterande i början, och först efter tidtabellssiftet i början av januari 2023 får vi se större ändringar och meranvändning inom det nya stora trafikområdet. Dvs inte bara Täby och Norrtälje, utan även Vallentuna, Märsta och Upplands Väsby.

igel

Sedan har de mentala murarna väldigt mycket med vilket bolag som bedriver trafiken att göra. Ta ex. Arriva. De har haft trafiken i Norrort, Råsta och Ekerö i åtta år (i visa delar längre), men de delar i princip sätt inga linjer med varandra.
  Man hade ju kunnat tänka sig att Norrort körde några 176,177or som startade i Mörby Station, men så sker inte.

buskörare

Kör inte norrort nått på 508 längre? Och tidigare körde vi ju vissa avgångar på 526, hette den väl. Men vet inte om den finns kvar.

Jag hoppas man kan dela, jag kör gärna nått varv på 676 eller 639 eller så.