Kommunal varslar om strejk

Startat av Walter, 18 juni 2008, 17:40:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: homer skrivet 28 juni 2008, 00:24:24 AMjo fast i Svt's ABC(går säkert att se på deras hemsida) sa programledaren att dispenserna har inkommit efter påtryckningar från respektive kommunstyrelse som inte vill att just deras kommun ska drabbas.

Möjligt, men nu är nog inte källkontroll nyhetsankarets ansvar (och journalisterna själva är märkvärdigt dåliga på det) så vad som sägs i ett nyhetsinslag ska man nog ta med en nypa salt. Att vissa kommuners företrädare däremot nog har bett entreprenörerna att söka dispenser verkar däremot stämma med andra mediauppgifter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Enligt Nynäsposten har Nynäshamns ledande politiker Ilja Bataljan och Leif Stenqvist mycket kraftigt krävt en dispens för just ersättningstrafiken till Nynäshamn.
Detta särskilt med tanke på det bedrövliga skick väg 73 just nu befinner sig i , pga det pågående motorvägsbygget.

Fredde

1: Tänker ingen på hur det är att ha 9 timmars dygnsvila? Tänk dig själv, jobba på kontor och sluta 16, för att sedan hinna hem, sova samt uträtta det sociala för att sedan börja jobba igen vid 1 på natten. Det låter ju inte klokt, men så är det när man kör buss!

2: Lön kontra ansvaret. I mitt tycke helt ofantligt underbetalt i förhållande till det ansvar man har. Mycket mer kan ju faktiskt gå fel i trafiken än tex på ett järnvägsspår.

Vad då göra? Jo, strejka och markera att nu får det vara nog!

En nattlig reflektion..


Fredde

Jag hoppas iaf ni får ett bra avtal, tvister är aldrig bra jag har kontakter med endel förare i Gävletrafiken & jag säger som det är nu vill jag iaf inte byta jobb, sedan om lönen man har nu aldrig kan uppnås på bussförarjobb så vore det iaf roligt att prova på att köra lite, framtiden får utvisa det, jobbet jag har nu var ingen barndomstanke iaf men jag trivs som fan fast det gått över 15 år...


//Fredde

Peter Rost

#79
Jag  kör  inte  själv, men  har  all  förståelse  för  de  förare  som  går  ut  i  eventuell  strejk, och  på  så  sett  markerar  sitt  missnöje  vad  gäller  lön  och  arbetstider.

Så  mitt  fulla  stöd!

/Peter

Nico


Den i sig intressanta diskussion om hur bussar och järnvägsfordon retarderar har flyttats hit då den inte har något direkt med denna tråd att göra. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Stinsen

Citat från: Fredde skrivet 28 juni 2008, 00:08:19 AM
Det blir alltså att länsbolaget får betalt av trafikbolaget fast dom inte kör trafiken dvs det anbudet man lagt fr början rullar på i kostnader/inkomster för länsbolaget? Kostar trafiken 120milj dvs anbudet per år så blir det samma fast det varit strejk 4,2 vecka (1månad) Länsbolaget håvar in 12 milj fast det inte varit någon trafik överhuvudtaget, arbetsgivaren betalar ju inga löner heller under strejken utan det får man ju då genom facket en del reducerat med?

Är det inte så här tjänar ju ett bolag som sitter på ett kasst avtal att tjäna pengar på att knasa så trafiken ställs in längre än nödvändigt man slipper betala löner samt slipper betala länsbolaget....

Förlorarna är resenärer som inte kommer till jobbet & inte då heller kan betala skatt, i slutändan mindre trafik & kommunalare blir av med jobbet säkert i busstrafiken då det är lättare att dra ner denna än att låta åldringar fara vin för våg, dvs det blir en ond cirkel till slut pga dåligt lagda avtal, fast det får man hoppas inte sker...

//Fredde

Du köper ditt månadskort av trafikhuvudmannen (T.ex. X-trafik, SL etc). De i sin tur beställer utförandet av trafiken från en entreprenör (t.ex Swebus).

När det nu blir strejk så kommer Swebus inte ha några kostnader för förarpersonal under tiden strejken pågår. Dock finns det med största sannolikhet klausuler i avtalen som reglerar detta och någon ersättning mer än någon mindre summa för fasta kostnader utgår säkerligen inte till entreprenören under strejken.

Trafikhuvudmannen däremot behöver ju i så fall bara betala en mindre del (om det nu är som jag tror) av kontraktsumman till entreprenören medan du som resenär får pröjsa fullt pris för måndaskortet. Så på så vis tjänar alltså trafikhuvudmannen en del pengar på att det är strejk. Dock försvinner ju alla intäkter från ombordförsäljningen/kontantbiljetter. Vidare i de län som inte har månadskort som är bundna till kalendermånader så kommer säkerligen ett antal kort att "gå ut" under strejken och man kan väl anta att den som är åtminstone normalbegåvad inte kommer att köpa sig (och aktivera) ett nytt kort föränns strejken är slut. Dessutom har ju även trafikhuvudmannen vissa fasta kostnader. Sålunda betyder detta att "vinsten" av strejk för trafikhuvudmannen inte blir så stor som man i första ögonblicket kan tro.

Jo

#82
Citat från: Fredde_J skrivet 28 juni 2008, 02:11:46 AM
1: Tänker ingen på hur det är att ha 9 timmars dygnsvila? Tänk dig själv, jobba på kontor och sluta 16, för att sedan hinna hem, sova samt uträtta det sociala för att sedan börja jobba igen vid 1 på natten. Det låter ju inte klokt, men så är det när man kör buss!

2: Lön kontra ansvaret. I mitt tycke helt ofantligt underbetalt i förhållande till det ansvar man har. Mycket mer kan ju faktiskt gå fel i trafiken än tex på ett järnvägsspår.

Vad då göra? Jo, strejka och markera att nu får det vara nog!

En nattlig reflektion..




Eller byta jobb till något annat som är så mycket bättre kanske? Om det nu både är tråkigt har dåliga tider och är underbetalt ser jag ingen anledning till att stanna kvar. I Sverige är dessutom utbildning gratis så om du hellre vill bli ekonom, ingenjör, lärare eller något annat så varför tveka?

Visst det är politiskt korrekt att hålla med om att det och det är underbetalt men då är vi snart tillbaka till 70-80 talets inflation igen. Det började redan med undersköterskorna som skulle ha upp lönen rejält för de ansäg sig "göra samma jobb som sjuksköterskorna". Sedan strejkade sjuksköterskorna för att undersköterskorna hade lika mycket som dem fastän de inte hade samma utbildning och ansvar. Nu slutade det ju med att många ur den senare gruppen blev besvikna över vad man i slutändan fick vilket var väntat. Att man skulle kunna ge stora löntagargrupper flera tusentals kronor mer i pålägg är helt enkelt inte sammhällekonomsikt hållbart.

Det enda man kan göra åt saken för att få upp lönen för förarna är nog i så fall att helt byta lönemodell så att man antingen går över helt till individuella löner eller i alla fall till lokala avtal där områden med förarbrist kan förhandla sig till bättre avtal än på landsorter med föraröverskott. Det innebär ju dock på sikt en lönesänkning för den sistnämnda gruppen. Och dessutom tror jag att det vore fackligt omöjligt att göra detta tyvärr även om det på lång sikt hade inneburit en förändring. Det aktuella fackförbundet verkar ha ett intresse av att skapa en konflikt mellan arbetstagaren och arbetsgivaren.

<Uppdaterad pga. stav/språkfel>

Jonas Sandqvist

Jag gillar osså mitt busschaufförsjobb. Har haft det i nära 25 år nu. Det som börjar störa mig, + många andra kollegor,  mer o mer är dom orättvisa lönerna för i princip lika jobb. Klart att det ska vara en en viss differens.

Jag menar, se på på tex. bud/lastbilschaufförer som kör inne i stan med paketer. Dessa tjänar nu allt från 23.500 till 24.400 i månaden  :o  Jag 20.150.. En lokförare som sitter med sin joystick o kör mellan Kristianstad - Karlskrona har minst 35.000. Ni läser rätt... Han har varken kontakt med resenärerna, kontanthantering eller jämförelsevis trafik som en busschaufför har. Och sen har vi ju hot o våldbiten också.

Har jag fel som stör mig?

Hälsar en prydlig, ordentlig och engagerad Chaufför  ;)

P.s Nico, jag vill ha dina roliga o intressanta synpunkter  ;D

Karsten

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 29 juni 2008, 18:44:46 PM
Jag gillar osså mitt busschaufförsjobb. Har haft det i nära 25 år nu. Det som börjar störa mig, + många andra kollegor,  mer o mer är dom orättvisa lönerna för i princip lika jobb. Klart att det ska vara en en viss differens.

Jag menar, se på på tex. bud/lastbilschaufförer som kör inne i stan med paketer. Dessa tjänar nu allt från 23.500 till 24.400 i månaden  :o  Jag 20.150.. En lokförare som sitter med sin joystick o kör mellan Kristianstad - Karlskrona har minst 35.000. Ni läser rätt... Han har varken kontakt med resenärerna, kontanthantering eller jämförelsevis trafik som en busschaufför har. Och sen har vi ju hot o våldbiten också.

Har jag fel som stör mig?

Hälsar en prydlig, ordentlig och engagerad Chaufför  ;)

P.s Nico, jag vill ha dina roliga o intressanta synpunkter  ;D

Men nu är du inne på samma äpplenochpäron-diskussion som tidigare blev utbruten ur den här tråden. Lokförare har inte alls jämförbara arbetsuppgifter som bussförare, dessutom är siffrorna du anger felaktiga.

Du har helt rätt i att vissa bussförare är underbetalda, en del förtjänar inte den lön de har men det är också en annan diskussion. Det jag inte köper är att du rackar ner på och förlöjligar en annan yrkeskategori i en helt annan branch utan att ha kunskap om vad en lokförare har för arbetsuppgifter och ansvarsområden. Järnvägen är en fungerande verksamhet med ett säkerhetstänkande som bör ses som ett mål för vägtrafiken, oavsett om du kör buss, taxi eller lastbil.

Jonas Sandqvist

#85
Citat från: Karsten skrivet 29 juni 2008, 19:12:19 PM
Men nu är du inne på samma äpplenochpäron-diskussion som tidigare blev utbruten ur den här tråden. Lokförare har inte alls jämförbara arbetsuppgifter som bussförare, dessutom är siffrorna du anger felaktiga.

Du har helt rätt i att vissa bussförare är underbetalda, en del förtjänar inte den lön de har men det är också en annan diskussion. Det jag inte köper är att du rackar ner på och förlöjligar en annan yrkeskategori i en helt annan branch utan att ha kunskap om vad en lokförare har för arbetsuppgifter och ansvarsområden. Järnvägen är en fungerande verksamhet med ett säkerhetstänkande som bör ses som ett mål för vägtrafiken, oavsett om du kör buss, taxi eller lastbil.

Jaså, det säger du... Då vet vi ju vad du jobbar med  ;) Nog vet jag vad en lokförare sysslar med eftersom grannen har just detta jobb. Stackarn har blivit attackerad mer än en gång av mig i trappan  ;D Det är inga felaktiga uppgifter utan ren fakta. Jag har rätt att störa mig och många tycker som jag. Men visst, jag borde ha läst tidigare trådar bättre för att undvika upprepning.




Karsten

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 29 juni 2008, 19:19:10 PM
Jaså, det säger du... Nog vet jag vad en lokförare sysslar med eftersom grannen har just detta jobb. Stackarn har bivit attackerad mer än en gång av mig i trappan  ;D Det är inga felaktiga uppgifter utan ren fakta. Jag har rätt att störa mig och många tycker som jag. Men visst, jag borde ha läst tidigare trådar bättre för att undvika upprepning.


Jag tycker 35.000 låter väldigt mycket i grundlön, inklusive tillägg kan det nog stämma. Vilken arbetsgivare har gan (kan vara bra att veta vid nästa löneförhandling ;))? Jag tycker också att det är kass pröjs för att köra buss, men det primära tycker jag nog är de övriga arbetsförhållandena. Nattvila som trollas och mycket obetald tid gör att jag inte skulle kunna tänka mig att köra buss på heltid i stället för att jobba med tåg. Som hobby är det dock väldigt trevligt att köra buss, trots att verksamheten ofta styrs av ett alldeles för kortsiktigt ekonomiskt tänkande.

JDS

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 29 juni 2008, 19:19:10 PM
Jaså, det säger du... Då vet vi ju vad du jobbar med  ;) Nog vet jag vad en lokförare sysslar med eftersom grannen har just detta jobb. Stackarn har blivit attackerad mer än en gång av mig i trappan  ;D Det är inga felaktiga uppgifter utan ren fakta. Jag har rätt att störa mig och många tycker som jag. Men visst, jag borde ha läst tidigare trådar bättre för att undvika upprepning.

Inse faktum: bussbranschen är som den är, och oavsett hur länge Kommunal strejkar kommer det inte att bli några särskilt märkbara förbättringar. Rimligen får man upp procentsatserna något, förhoppningsvis får man till en bättre ömsesidighet när det gäller dygnsvilan och kanske, kanske får man även till ett avtal om att man typ ska titta på tjänsteomloppen i lokala arbetsgrupper. Men mycket bättre lär det inte bli och så har det väl sett ut i stort sett i alla strejker.

Om man verkligen störs av att bussförare har dåligt betalt i förhållande till lokförare så borde man väl försöka sluta som bussförare och börja som lokförare i stället. Det är ju inte ödet som bestämmer vad man ska välja för yrke?!?

Alvin

CitatSamhället ingår inte några avtal med sin befolkning, så att inte erbjuda någon busstrafik är inte ett avtalsbrott från samhällets sida. Den som har köpt ett månadskort får helt enkelt skylla sig själv om det råkar bli strejk den månaden, såvida inte trafikhuvudmannen köper tillbaka dem vill säga.

Jag skulle inte vara så säker på att det ligger till så. För några månader sen kom till exempel en dom från Högsta Domstolen som klargjorde att en förälder som betalar sin kommun för dagisplats står i en avtalrelation till kommunen och därmed fick rätt till prisavdrag då personalen strejkade och dagiset var stängt.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=777599

Nu verkar det också som SL kommer betala tillbaks resenärers månadskort, i alla fall "om strejken blir långvarig" (vad nu det innebär):

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1415437.svd

Men det verkar fortfarande oklart hur stor ersättning man kan få som resenär, samt framförallt hur lång strejken måste vara för att ersättning ska utgå.

JDS

Citat från: Alvin skrivet 29 juni 2008, 20:53:02 PM
Jag skulle inte vara så säker på att det ligger till så. För några månader sen kom till exempel en dom från Högsta Domstolen som klargjorde att en förälder som betalar sin kommun för dagisplats står i en avtalrelation till kommunen och därmed fick rätt till prisavdrag då personalen strejkade och dagiset var stängt.

Jag föreställer mig att det är lättare att hävda något sådant då det gäller en klart definierad tjänst som dessutom faktureras i efterhand och som har en tydlig mottagare. Inget av detta är tillämpligt på ett månadskort med lokaltrafiken. Men jag var egentligen inte ute efter att beröra rättsläget utan mitt uttalande var snarare politiskt, folk ska inte tycka att de har en massa rättigheter bara för att de har köpt ett kort! Som trafikant står du längst ner på kollektivtrafikens rangskala 1460 dagar av 1461 ;D