Kommunal varslar om strejk

Startat av Walter, 18 juni 2008, 17:40:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juni 2008, 15:04:05 PM
Du får slåss med Ljunggren då, han har ju Diligensuniform från Norrbotten....

Vi delar på vagnen. En tar morgonpasset medan den andre tar kvällspasset.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juni 2008, 15:04:05 PM
Dock är väl både han och du kommunalare, det skulle inte vara populärt....

Det var den lilla detaljen ja...  ;)


Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 juni 2008, 15:08:55 PM
Om vi ska köra med Diligensen måste jag fixa en ny dest! Istället för "Blå Vägen" blir det "DÖDENS VÄG"! (vedertaget epitet för väg 73)

Kul detalj att en modern buss märkt "Blå vägen" körde 73:an nyligen. Helmarkarn som cykelbuss alltså.
Det hade varit lagomt populärt om Swebus märkt om den blå dubbeldäckaren med texten "Dödens väg".

Niclas Wennerlid

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juni 2008, 15:12:14 PM
Väg 73 NU!  minns jag att det stod på bakrutorna när jag bodde i Nynäs....

Man kanske skulle ta fram dekaler där det stod: Väg 73 fortfarande....

//Niclas

Jonas M. Bobjörk

Då skall jag hålla utkik efter er då. Populära lär ni inte vara sen.

Patrik

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 juni 2008, 12:00:57 PM
Interbus, PTS mfl underentreprenörer kommer nog att fortsätta.

Hur är det med SL 565? den körs ju av Westin så man tycker ju att den inte borde påverkas men man vet ju inte.

Men, så all spårtrafik i Stockholm kör på som vanligt?

mjtag

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 26 juni 2008, 13:52:59 PM
Men t.ex. Farstagrenen kommer ju drabbas. Där är det ju bara Busslink som kör...

Ja, stackars oss. Först förlorar vi tunnelbanan i några månader och nu ersättningstrafiken. För oss som bor, nästan, längst ut på grenen är det väl inte hela världen då vi kan gå till Farsta strand och ta pendeln i värsta fall.
Men jag hoppas detta löser sig så fort som möjligt.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Patrik skrivet 26 juni 2008, 19:35:24 PM
Hur är det med SL 565? den körs ju av Westin så man tycker ju att den inte borde påverkas men man vet ju inte.

Men, så all spårtrafik i Stockholm kör på som vanligt?

Ja, den går som vanligt. Tror inte man kör extratåg eller något sådant.

Fredde

CitatHur är det med SL 565? den körs ju av Westin så man tycker ju att den inte borde påverkas men man vet ju inte.

Detsamma borde ju gälla Fridströms, som kör vissa turer åt Busslink, iom att det endast är Swebus och Busslink som ska strejka.


Fredde

CitatTror inte man kör extratåg eller något sådant.

Man ska försöka köra så många långa tåg som möjligt. Borde hjälpa lite här utmed Saltsjöbanan iaf.


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 27 juni 2008, 01:12:31 AM
Man ska försöka köra så många långa tåg som möjligt. Borde hjälpa lite här utmed Saltsjöbanan iaf.



Sista ordet är inte sagt om det där. SL är inte riktigt säkra på om de vill beställa längre tåg. Vid senaste busstrejken var det lite olika från bana till bana huruvida det tolkades som strejkovänligt att förlänga tågen.

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 27 juni 2008, 01:11:18 AM
Detsamma borde ju gälla Fridströms, som kör vissa turer åt Busslink, iom att det endast är Swebus och Busslink som ska strejka.

Citat från: Fredde_J skrivet 27 juni 2008, 01:11:18 AM
Detsamma borde ju gälla Fridströms, som kör vissa turer åt Busslink, iom att det endast är Swebus och Busslink som ska strejka.

Även om linje 646 och 649 rullar på lär det knappast betecknas som "strejkbryteri" då dessa linjer i princip är rena skolbussar med 98% skolbarn även om de fått varsitt linjenummer. Det gäller även "skolbussen" 639E Edsbro-Rimbo på morgonen.
Hur det blir med de "riktiga" linjerna med arbetspendlare som man kör direkt åt Busslink Norrtälje (hela linje 648 samt 639:an Rimbo-Söderhall-Rimbo på helgdagar) låter jag vara osagt. Jag antar att Norrtäljegaraget och Fridströms har diskuterat saken redan, så vi får väl se hur det blir.
Swebus Uppsala och KR Trafik Östhammar drabbas väl inte av strejken? Frågan är om de kör SL-uppdrag ändå? I så fall lär deras avgångar på 807/809 samt 639 bli rätt fullsatta till veckan...

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 juni 2008, 09:07:12 AM
Skolbussarna körs väl inte under sommarperioden?

Det kanske är väldigt många som fått IG och måste gå på sommarskola   :-*

Fredde

Kanske inte som skulbussar, men några avgångar finns det även över sommaren, om jag inte är helt fel underrättad...


Fredde

Citat
Swebus Uppsala och KR Trafik Östhammar drabbas väl inte av strejken? Frågan är om de kör SL-uppdrag ändå? I så fall lär deras avgångar på 807/809 samt 639 bli rätt fullsatta till veckan...

Jag citerar från www.kommunal.se:
Citat

Det varslade företaget t ex Swebus har ett garage som är beläget i ett län som inte omfattas av strejken.
- Då gäller att all trafik och annat arbete som utförs av anställda på detta garage inte omfattas av strejken. Även om detta arbete utförs i det länet som omfattas av strejken under förutsättning att arbetet organiserades på detta sätt innan vi varslade om strejk.


Så visst, det blir nog fullsatta bussar där.. ::)


Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 juni 2008, 09:07:12 AM
Skolbussarna körs väl inte under sommarperioden?

Nej, inte vanligtvis! ::) Nu var det dags att skriva innan man tänkte... igen...
Om underentrepenörens trafik drabbas eller ej återstår väl att se.
Ni får väl ta den fullsatta UL-gula 639:an upp till Rimbo för att undersöka saken.  ;)

Hur blir det med Kerstins Taxi i Sorunda? De kör väl någon SL-linje också?