SL 5212

Startat av Hasse L, 30 maj 2017, 19:28:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

Nylackad och med nytt SL-emblem och flyttad reg.-skylt.

JEO 142 - Scania CR111 1976 - SL H59 5212.

Niclas Wennerlid

Tjusigt!

Men jag är lite förvånad att man fortfarande lackade SL67 så sent som 1988 när den nya lacken SL86 hade kommit.
Det var ju bara på Lidingö man lackade om H59 till SL86, på övriga garage trodde jag att man helt enkelt lät bli att lacka om H59 till förmån för nyare bussar som H10 och H11 t.ex.

Men man lär sig något nytt varje dag :-)

// Niclas

Karsten

Stiligt! Men H59 på linje 59 vid den här tiden måste väl ha inneburit inlånad Söderhallsvagn?

rengmark

Enligt mina listor tillhörde 5212 Lidingö i december 1987 och Söderhallen i november 1989. Samma gällde även H59 5214 och 5221.

christian berg

Ja, det var rätt förvånade att Söderhallen 1987-88 målade om nästan alla sina kvarvarande H59 (över 70 st) i oxblod, även några av de allra äldsta som 5069,70,72,73 och 75 från 1975. Endast fyra (5074, 5214, 5219 och 5286) målades inte om av någon anledning, när det gäller 5214 och 5219 kan det beror på att all färg på taket mer eller mindre försvunnit efter många år utomhus uppställda på Lidingö. Eftersom taken inte målades om antar jag att man tänkte att det skulle se konstigt ut med en nymålad buss med fult tak. Färgen räckte också till några H11 5888-93 som blev oxblodsrenoverade.
De tidiga vagnarna som inte utrangerats flyttades från Lidingö till Söderhallen i en något ologisk ordning 1987-89. Först 5215 och 5219 1987, sedan 5212 och 5221 1988 och sist 5214 1989. Endast 5217 blev kvar på Lidingö och byggdes om till H59A utan att målas om alls, men överlevde alla andra H59 på Lidingö och försvann först försommaren 1992.

Christian B

Niclas Wennerlid

Citat från: christian berg skrivet 31 maj 2017, 21:51:47 PM
Ja, det var rätt förvånade att Söderhallen 1987-88 målade om nästan alla sina kvarvarande H59 (över 70 st) i oxblod, även några av de allra äldsta som 5069,70,72,73 och 75 från 1975. Endast fyra (5074, 5214, 5219 och 5286) målades inte om av någon anledning, när det gäller 5214 och 5219 kan det beror på att all färg på taket mer eller mindre försvunnit efter många år utomhus uppställda på Lidingö. Eftersom taken inte målades om antar jag att man tänkte att det skulle se konstigt ut med en nymålad buss med fult tak. Färgen räckte också till några H11 5888-93 som blev oxblodsrenoverade.

Christian B

Där ser man, denna oxblodsrenovering har gått mig förbi fullständigt.
Men vid den här tiden var jag mest i Hornsberg och de lackade om en hel del H2:or till SL86, ingen buss (vad jag vet, får jag väl säja ödmjukt nu) lackades om i SL67 där efter -86 i alla fall.

// Niclas

Fredrik Gelin

Härligt med fler bilder på en i mina ögon snygg buss som uppenbarligen blev ganska lyckad med tanke på hur länge de blev kvar.
Det är alltid lika trevligt att se dina bilder Hasse!

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Hasse L

När två veckor med vintertidtabell återstod (30 maj - 12 juni) hade personalbristen blivit så kännbar att man bestämde att ställa in en del innerstadstrafik, bl.a. linje 59 söder om Sergels Torg. Likadant gjordes med norra delen av linje 43. Fler linjer kan ha varit inblandade. Detta gällde bara m-f, vill jag minnas. Efter en första vecka med klagomål engagerades så Wasatrafik att ersätta de inställda linjedelarna under den andra veckan. Med den glesare sommartrafikens införande var personalbristen över.

Utöver bilden på 5212 fotograferade jag också 5075 på 59:an. Man undrar om Hornsberg verkligen behövde låna bussar då trafiken var neddragen? Kanske var personalbristen värst i Hbh och Söderhallen kunde ta över dessa veckor... ?

Tittade i SL:s datalistor över fordonsparken 10.3 resp. 12.7.88 och såg att 5212 mycket riktigt var på Lidingö i den förra och i Söh i den senare. Den sågs på linje 55 den 29/4 - då ännu i gamla lacken.
/Hasse


AKO

Kompletterar med en egen bild jag hittade på just 5212 tagen i AGA 1986.
H59 5212 by

HJP

****
Snygga bilder, både din och Hobglobins.
Extrapoäng för dörrsidan  :)

Bussmicke

Citat från: AKO skrivet 25 juni 2017, 10:27:12 AM
Kompletterar med en egen bild jag hittade på just 5212 tagen i AGA 1986.

Tack, för Hasses bild går inte att se. Nackdelen med gratissidor..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

Citat från: Bussmicke skrivet 02 juli 2017, 08:59:56 AM
Tack, för Hasses bild går inte att se. Nackdelen med gratissidor..
Nu kan du se den igen. Provar postimg. /Hasse

Bussmicke

Citat från: Hobgoblin skrivet 08 juli 2017, 09:16:41 AM
Nu kan du se den igen. Provar postimg. /Hasse

Tack, mycket trevlig bild.
'
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Men man lackade ju också ett antal Scania 111 i SL86 med.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Wennerlid

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 juli 2017, 04:56:10 AM
Men man lackade ju också ett antal Scania 111 i SL86 med.

Vilket redan konstaterats tidigare i tråden.

// Niclas