Lite ovanligare Mercedes O303

Startat av Niklas Bygdestam, 17 mars 2017, 03:18:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag hittade en bild på nätet på en Mercedes O303. Den har lite ovanligare takform för att vara en O303. Den sluttande takformen gör att man skulle kunna tro att det är en Mercedes O303 med Padanekaross. Men ändå är det ingen Padane.

Snygg är den i alla fall tycker jag. Se länk: :D

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Mercedes-Benz_0303-ARNA-hh.jpg
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 mars 2017, 03:18:59 AM
Jag hittade en bild på nätet på en Mercedes O303. Den har lite ovanligare takform för att vara en O303. Den sluttande takformen gör att man skulle kunna tro att det är en Mercedes O303 med Padanekaross. Men ändå är det ingen Padane.

Snygg är den i alla fall tycker jag. Se länk: :D

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/Mercedes-Benz_0303-ARNA-hh.jpg

Det är en norskbyggd kaross från Arna på ett Mercedes chassi

almeli

Arna bygg#2772 modell Concorde T-303
Reg.dato 18.06.1984   Reg# SP67977   
Mercedes-Benz   O303/15UEE chass# WDB30031511039051   
Eier Eide Auto A/S      
Dører 1-1-0 
Pass 48+10

Niklas Bygdestam

Citat från: almeli skrivet 17 mars 2017, 17:40:28 PM
Arna bygg#2772 modell Concorde T-303
Reg.dato 18.06.1984   Reg# SP67977   
Mercedes-Benz   O303/15UEE chass# WDB30031511039051   
Eier Eide Auto A/S      
Dører 1-1-0 
Pass 48+10


Hela fronten på bussen är ju Mercedes O303. Även frontrutan är Mercedes. Samtidigt som denna byggdes så byggde Padane en hel del bussar med chassin från Mercedes O303. Men Padanebussarna hade sin egen frontruta medan denna Arna har Mercedes frontruta. Men helheten påminner ändå om varandra med det sluttande taket i fram.

Kallade Arna denna kaross för T-303 just för att de byggde dessa på Mercedes O303. Att man därför medvetet alltså hade siffran 303 för att visa ett samband?

Har norrmännen sparat några av dessa otroligt snygga bussar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

#4
Vi som blivit lite äldre minns nog speciellt Mercedes-Benz O 302 som såldes med front,och ratt och det som kallas instrumentbräda.
Sedan kunde man karossera. På slutet av 70 talet förekom ett antal bussar som var karosserade"på riktigt".

Jag vet inte om fanns fler märken som byggde fronten med tillhörande ratt och instrumentbräda mer än MB.
Kan ju tillägga att jag sett flera van Hool med MB front. Ofta då i Norge.

Arna Bruk byggde ett antal bussar av linjetyp som kunde gå som turistbuss. Jag har känslan av att det som Arna Bruk stöp på var en låggolvsbuss. Jag har sett en låggolv (alt lågnivå) ledbuss i Göteborg. Denna gick enbart som provvagn.
När det gäller en av de sista kombinerade turist-och linjevagn som var många byggen från Arna på Volvo B9M. En speciellt framtagit chassie för Norge-marknaden.

Har hittat en länk över bevarade bussar i Norge.
http://www.rhf.no/infobanken/bevartebusser/alle-bevarte-busser/


Staffan Sävenfjord

Kan väl lägga till att Arna Bruk gick i konkurs 1997 och då upphörde busstillverkningen i det lilla samhället cirka en mil utanför Bergen. Jag vet att de hade problem med lågentré- och låggolvsbussar men om det var det som förorsakade konkursen är ovisst. Norsk karosseritillverkning hade haft problem i många år. Av de större bolagen gick Brødrene Repstad i konkurs 1990. Säffle-ägda Horten Karosseri höll ut i ett par år på 1980-talet. Då hade VBK kort innan lagt ned sin tillverkning. Etc...

Arna gjorde i slutet av 1980-talet ett par försök att komma in på svensk marknad men lyckades inte. En och annan begagnad Arna-buss letade sig dock hit, oftast i form av husbuss.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: S Svensson skrivet 17 mars 2017, 21:46:36 PM

Har hittat en länk över bevarade bussar i Norge.
http://www.rhf.no/infobanken/bevartebusser/alle-bevarte-busser/


När jag tittar på länken så verkar just den buss som jag tidigare länkade till vara sparad. Så roligt! Detta är nog de snyggaste Mercedes O303 jag har sett. Till och med snyggare än Mercedes O303 med Padanekarosser som jag annars också tycker är fina. Helt klart också de snyggaste jag har sett som är byggda av Arna också :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

almeli

#7
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 mars 2017, 21:15:39 PM

Hela fronten på bussen är ju Mercedes O303. Även frontrutan är Mercedes. Samtidigt som denna byggdes så byggde Padane en hel del bussar med chassin från Mercedes O303. Men Padanebussarna hade sin egen frontruta medan denna Arna har Mercedes frontruta. Men helheten påminner ändå om varandra med det sluttande taket i fram.

Kallade Arna denna kaross för T-303 just för att de byggde dessa på Mercedes O303. Att man därför medvetet alltså hade siffran 303 för att visa ett samband?

Har norrmännen sparat några av dessa otroligt snygga bussar?

På 60-79-80 tallet bygde de fleste norske karosserifabrikker Mercedes både med original MB halv- og helfronter, samt at det og ble bygget MB med egne fronter.
Modell T-303 betyr nok helst Turistbuss bygd på MB O303.
Denne her omtalte buss er bevart som veteranbuss og kan bl.a sees i denne reporasjen:
http://www.rhf-sunnmore.no/AKTIVITETER/MOTER/NogR.htm

Ola Almquist

Före O302 fanns det väl även O317 och O321 med MB-front på annan kaross. För att ta några exempel på bussar som rullat i Sverige. Nu går vi kanske väl långt tillbaka i tiden men det visar ändå på MB-konsekvensen. Jag räknar inte med diverse småbussar.

M.v.h.
Ola

Knut

Citat från: Ola Almquist skrivet 20 mars 2017, 20:52:24 PM
Före O302 fanns det väl även O317 och O321 med MB-front på annan kaross. För att ta några exempel på bussar som rullat i Sverige. Nu går vi kanske väl långt tillbaka i tiden men det visar ändå på MB-konsekvensen. Jag räknar inte med diverse småbussar.

M.v.h.
Ola
Viser en slik O317 med orignal front og med byttet front.
http://ofb-busser.no/DA-15841.htm
Her ser man også en annen og tydelig MB front med annet påbygg
http://ofb-busser.no/BL-20874.htm

Tar med denne O303 i helbygget variant også
http://ofb-busser.no/BL-66680.htm
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge