Bussar i Borås i maj 1995

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 december 2012, 17:20:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

CGY211 på väg till Göteborg.


NCX918 ägdes tidigare av KE's Bussar i Fjärås och Kjellgrens Busstrafik i Tranemo. Bussen har samma lackering som Kjellgrens brukade ha på sina beställningsbussar. Den kör för Forslunds i Frillesås, en stor researrangör på den tiden. Företaget finns kvar under namnet Forslunds Touring AB men har inte tillnärmelsevis lika stor verksamhet nu som då. Ljunghagers hade bara den här bussen.


JDA253 har ungefär en månad kvar innan den omnumreras till 101. Den blev också Älvsborgslackerad även om det kanske var lite senare.


En av de nya Säffle-bussarna JEP036 på linje 5 till Trandared och Brotorp.


PUG591 har fått hoppa in på linje 6. Den har redan hunnit omnumreras från 255.


Även den andra tursatta bussen på linje 5 körs med en ny Säffle, JFD176. Bilden är tagen där Västerlånggatan början och här går i dag inga bussar. Bakom bussen börjar i dag Sandwalls plats, som med sina många uteserveringar och palmer (sommartid) utmed Viskans stränder får en att tänka på Rivieran eller något ditåt.

I bakgrunden skymtar serveringen i Stadsparken, där en gång Borås gamla fina teater låg. Platsen är också känd för att Leif "Loket" Olsson körde ned med sin bil i den grop där uteserveringen håller hus. Borås Tidning vet mer om detta:
http://www.bt.se/nyheter/boras/-sparade-ur---korde-rakt-in-i-stadsparken-och-ner-for-trapporna%28326784%29.gm
http://www.bt.se/nyheter/boras/tre-fel-pa-samma-fard-for-loket%28341308%29.gm


BMY166. BL:s Ontario-bussar på servicelinjerna skulle en dryg månad senare ersättas av DAB Silkeborg, som kördes av Linjebuss. Men andra Ontario-bussar fick ofta rycka in då Silkeborgarna tillbringade mycket tid på verkstad.







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Även Ontario var en flitig gäst i verkstan  :P  .. 

Jag sitter och funderar på när  Wiima i 100 serien fick rullband bytta till matrisskyltar ???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 01 januari 2013, 13:19:24 PM
Jag sitter och funderar på när  Wiima i 100 serien fick rullband bytta till matrisskyltar ???

Det bör ha varit just våren 1995 i samband med att BL fick körningar på regionallinjerna efter Swebus. Det rörde sig om Wiimorna 100-105 och van Hoolerna 106-107. Tre Wiimor i den ursprungliga 500-serien såldes senast 1995 och lär aldrig ha fått matrisskyltar. Bussarna 100-107 gick väl lite överallt även efter juni 1995 men på 30- och 40-linjerna var det meningen att de tidigare tätortsbussarna 248-257 (108-117) skulle gå.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 januari 2013, 14:39:52 PM
Det bör ha varit just våren 1995 i samband med att BL fick körningar på regionallinjerna efter Swebus. Det rörde sig om Wiimorna 100-105 och van Hoolerna 106-107. Tre Wiimor i den ursprungliga 500-serien såldes senast 1995 och lär aldrig ha fått matrisskyltar. Bussarna 100-107 gick väl lite överallt även efter juni 1995 men på 30- och 40-linjerna var det meningen att de tidigare tätortsbussarna 248-257 (108-117) skulle gå.

Även de senare, d v s 108-117 (f d 248-257), fick skyltningen delvis utbytt i samband med att de byggdes om. De hade ju sjusegmentsskyltar för linjenumret även framtill från början.

yngrot

Det stämmer Bernt ..   och vissa sjusegment skyltar återanvändes  till andra bussar .. just nu minns jag inte vilka som fick beg skyltar   möjligen MaxCi fick det där bak ??? 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 02 januari 2013, 08:25:15 AM
Det stämmer Bernt ..   och vissa sjusegment skyltar återanvändes  till andra bussar .. just nu minns jag inte vilka som fick beg skyltar   möjligen MaxCi fick det där bak ???

Jo det stämmer - utan att veta säkert då så anade jag att man flyttat dem just till de nya MaxCi-bussarna, några kronor sparade man säkert på detta.  :)

S Svensson

NCX918 hamnade hos Nitta Buss AB efter det att Lars Ljunghager upphört med sitt bolag. I samband med att Forslunds ena bolag upphörde så slutade Ljunghager att köra i eget bolag och återgick till Kjellgrens.