Bussar i Göteborg i mars 1994

Startat av Staffan Sävenfjord, 22 oktober 2012, 18:03:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Tre bilder - tre bussar från Västsveriges största stad.

PRF563 har fått lack för E6-Expressen som gick mellan Göteborg och Oslo.


PYD263 kom i juni 1998 via NNT till Uddevalla Omnibus (130) för att vara reservbuss på den nya trafiken på Smögen-Expressen, Lysekils-Expressen m m som Buss i Väst tagit hem. Den blev aldrig särskilt populär hos Swebus men gick ändå på veckosluten till Sälen precis som bussen på bilden. Den långa färden norrut har just börjat...


OFZ699 är den sista av de 12 bussar som Alpus byggde på chassit B10M-70B, alltså ett boggichassi. Bussen beställdes av GDG men levererades till Swebus. Där fick den dock nummer  i den serie som användes för tidigare GDG-fordon. 0557 blev det högsta numret i den serien - 0558 användes för en liten Neoplan som kom till Swebus när de köpte Karlstads Lokaltrafik i juli 1994. 





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

j-a

Huua 3464!! Gick inte bara veckosluten på Sälen utan varannan dag,ena dagen upp till Sälen och nästa dag tillbaks till Göteborg tillsammans med 0539 och reserven 0496 :)

Bussmupp

Tycker faktiskt att E6 expressen är ganska snygg. Lite variation från den vanliga Swebus målningen.

S Svensson

0557 levererades i GL färg.
Ommålad troligen hösten 1992. Enligt uppgift har 0557 gått även på gamla dagar till Göteborg. Den och 0540 var en tid placerade i Skene och det fanns där reservtjänst på eftermiddagen åt Buss i Väst AB.

Bra bilder !
Den som vill kan titta på bilden på 3379. Det fanns fler bussar med norskt regnr och detta även efter aug 1998.Vilka ?

Ja titta noga på 3464. Försök då titta på bilden utan att se på 3464. Vad ser vi då ? NE platsen som den såg ut då. Kanske inte så märkvärdigt tycker någon. Men 3464 och 3379 har en bakgrund som enbart finns i vårt minne.

Jan Sjöberg

3379 avslutande sina dagar i Swebus tjänst som skolbuss i Överlida ..
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss