Bussar i Borås i september 1993, del 2 (av 4)

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 augusti 2012, 15:53:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

PAF761.


PXG781 såldes 2001 till Nilsbuss i Vimmerby.


JYX031.


Så går det några dagar igen...
FDX160.


BGT935. Som synes rätt olika standard på bussarna till Ulricehamn.


MCX735 på linje 302 som på den tiden gick ända till Falkenberg med någon eller några turer per dag. Den tog vägen via Svenljunga-Älvsered-Ullared och det talas nu om att låta dagens linje 360 också gå samma väg. I dag vänder den i Ullared med en tur och i Älvsered med ett par turer om dagen. Problemet med varför framdörren är vit är fortfarande inte löst.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Fanns ju uppenbarligen ett flertal ÄLAB lackade Alpus med helvita framdörrar, och varför vore intressant att få svar på.

Visst hade 2943 dass ? Fanns det fler Säffle i serien med dass, och vad var orsaken till att denna/dessa beställdes med dass ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 augusti 2012, 09:47:52 AM
Fanns ju uppenbarligen ett flertal ÄLAB lackade Alpus med helvita framdörrar, och varför vore intressant att få svar på.

Visst hade 2943 dass ? Fanns det fler Säffle i serien med dass, och vad var orsaken till att denna/dessa beställdes med dass ?

2943 användes huvudsakligen på linje 830 Jönköping/Borås-Göteborg och var därför utrustad med toa. Jag vet inte om användningen på linje 131 är tillfällig eller ingår i ett omlopp med 830.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 augusti 2012, 10:55:30 AM
2943 användes huvudsakligen på linje 830 Jönköping/Borås-Göteborg och var därför utrustad med toa. Jag vet inte om användningen på linje 131 är tillfällig eller ingår i ett omlopp med 830.



Därav lackeringen också då, förstår jag.  :)

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 augusti 2012, 10:55:30 AM
2943 användes huvudsakligen på linje 830 Jönköping/Borås-Göteborg och var därför utrustad med toa. Jag vet inte om användningen på linje 131 är tillfällig eller ingår i ett omlopp med 830.
2941-2943 är bussar med toalett och en årgång yngre än 2946. Den senare är beställd för linje 310 Tranemo-Göteborg och veckoslut. Med de tre som fick inv nr något lägre nummer beställdes för veckoslutstrafik i Östgötland. Den fredag beskedet om upphandling kom, då SJ Buss miste en stor del av sin trafik i Norrköping ,så hade dagen före,torsdag,2941-2943 hämtats  och befann sig över helgen i Göteborg. Troligen kom 2941 till Östergötland men 2942-2943 behölls i Göteborg. Sedan sändes de åter för ombyggnad av skyltsystemet och vips så kom besked att de skulle placeras i Skene. Alltså bli syskon till 2946.Men 2941-2943 hade G7 låda med manuell växling och 2946 hade 5HP590 låda. Jag vill inte påstå att G7 låda var lyckad. Dessa bussar smällde inte så mycket dock som C10M-prototypen. 2942 och 2943 användes dessutom i veckoslutsturer på linje 856 och 866. Alltså Göteborg-Uppsala. Juni 1990 placerades 2942 och 2943 i Ulricehamn och den ena biljettapparaten slängdes ut. Även 2946 sändes till Ulricehamn men återkom till Skene och gick där till juni 1995. Sändes till Ulricehamn. 2941 kom till Norrköping vid leverans och placerades sedan om till Jönköping och senare Gislaved varvid den användes på linjen Värnamo-Gislaved men även på veckoslut Jönköping-Stockholm och Halmstad-Stockholm.Ibland gick den enbart Gislaved-Stockholm som buss nr 2.
2941-2943 hade 7,0 m hjulbas. Vill minnas att 2944 och 2945 hade toalett även dessa.Gick oftast vid helger Skövde-Göteborg. 2947 är utan toalett liksom nummer ovan-2948 har Staffan visat tidigare och denna gick oftast i Borås  och ibland till Göteborg.

Olof Lagerkvist

Tack Staffan för alla bilder! Otroligt vilken nostalgikänsla du framkallar, ska du veta!  :)

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 augusti 2012, 10:55:30 AM
2943 användes huvudsakligen på linje 830 Jönköping/Borås-Göteborg och var därför utrustad med toa. Jag vet inte om användningen på linje 131 är tillfällig eller ingår i ett omlopp med 830.

Min minnesbild säger att det där var så ovanligt att det knappast kan ha gått bussar i gemensamt omlopp mellan linje 131 och 830. Åtminstone inte under någon längre period. Jag åkte vid olika tider på dygnet och det var i normalfallet ganska stor skillnad i standard på bussarna på linje 131 och 830.

Man kan också säga att det med åren utvecklades så att standarden på 131 (senare 200) blev väldigt mycket bättre och standarden när pendlingsresor med linje 830 ersattes med linje 100 ordentligt mycket sämre. Det kändes alltså lite som att komforten blev omvänd när tågbusslinje 100 startade.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

S Svensson

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 12 augusti 2012, 20:50:45 PM
Tack Staffan för alla bilder! Otroligt vilken nostalgikänsla du framkallar, ska du veta!  :)

Min minnesbild säger att det där var så ovanligt att det knappast kan ha gått bussar i gemensamt omlopp mellan linje 131 och 830. Åtminstone inte under någon längre period. Jag åkte vid olika tider på dygnet och det var i normalfallet ganska stor skillnad i standard på bussarna på linje 131 och 830.

Man kan också säga att det med åren utvecklades så att standarden på 131 (senare 200) blev väldigt mycket bättre och standarden när pendlingsresor med linje 830 ersattes med linje 100 ordentligt mycket sämre. Det kändes alltså lite som att komforten blev omvänd när tågbusslinje 100 startade.
Du Olof har blandat ihop olika saker. Vad Staffan skriver om är gemensamt omlopp...under den bild som anges datum. Dvs om vi skall diskutera gemensamt omlopp så rör det sig om åren 1990-1995 och juni 1995 och tills Swebus Express bildades. Linje 131 är lite felaktigt egentligen för det fanns en linje 231 och 331 tidigare och den som annonserades och är på bild är 131. Gamla 331 gjordes om till 830 och linje 131 och 231 annonserades som 131. Skillnad vilket länshuvudman .
Under åren 1990-1995-juni skötte SJ Buss /Swebus inrikes trafiken i området. Det finns exempel på turer som gick lokalt Uh-Bs och fortsatte som expressbuss. Det fanns dubbleringar dessutom. Ulricehamn fick juni 1990 en egen van Hool med nr 3174 och denna gick enbart på 830 däremot gick de båda 2942 och 2943 också på 830. Tror det var ett omlopp. Dessutom gick på linje 830 också Göteborgsbussar. Jag har sett Säöffle boggie där. Även Ulricehamns/Borås 2818 gick här,huvudsakligen 830 och i viss mån 131 (dvs lokallinje Uh-Bs). Det finns en period då Borås fick tre nya van Hool/Ajokki Royal. Vad jag kan förstå så är det möjligt att någon av dem gick till Karlstad,alltså först Borås-Göteborg och sedan Göteborg-Karlstad samt returer,
Linje 100 började väl gå cirka 2002 med nya fina bussar. Dock var det inte riktigt 9700 bussar men resan tar enbart 50 minuter till Göteborg. Jag skulle vilja påstå att standarden var mycket hög på dessa jämfört på andra linjer där folk åker 50 minuter. Själv skulle jag nog tyckt att det skulle prövas även andra bussar med högre komfort. Men då skulle naturligtvis även tas ut ett högre pris för månadskortet. Resenärerna på linje 100 är huvudsakligen  sådana som har råd att betala för sina resor.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 12 augusti 2012, 22:02:42 PM

Linje 100 började väl gå cirka 2002 med nya fina bussar. Dock var det inte riktigt 9700 bussar men resan tar enbart 50 minuter till Göteborg. Jag skulle vilja påstå att standarden var mycket hög på dessa jämfört på andra linjer där folk åker 50 minuter. Själv skulle jag nog tyckt att det skulle prövas även andra bussar med högre komfort. Men då skulle naturligtvis även tas ut ett högre pris för månadskortet. Resenärerna på linje 100 är huvudsakligen  sådana som har råd att betala för sina resor.

Ja, linje 100 började gå i juni 2002 och hade då Volvo 8700 B12M som standardvagn. Dock hade den vid SJ, som hade huvudansvaret för linjen, inte lyssnat på den kollega som satt två rum ifrån och som själv pendlat med linje 830 i sju år och dessutom hade bussar som ett stort intresse utöver järnvägen. Därför blev det bara sju bussar beställde, vilket naturligtvis inte räckte långt för att täcka behovet. Så bara några dagar efter start började underentreprenören Linjebuss att ragga bussar runt om i landet och då blev det väldigt blandat: från en Delta Superstar från Piteå till diverse regioninredda Säffle från Skåne (utan AC och toalett). Så småningom kom ett antal Carrus Vega (också utan toa) från Umeå.

Så visst var det en rejäl standardsänkning när linje 830 ersattes av linje 100. Det blev också färre avgångar. Varför skulle det vara dyrare att åka med linje 100 än övriga Västtrafik-linjer? Väldigt många som åker med linje 100 är för övrigt studenter vid Högskolan i Borås och det är ju inte någon särskilt betalningsstark grupp.

I december 2010 tog Nettbuss över linje på 100  avtal direkt med Västtrafik och då blev det dubbeldäckare med hög standard (dock ingen toa) och mycket tätt mellan avgångarna. Linje 100 fungerar i dag alldeles utmärkt.







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: S Svensson skrivet 12 augusti 2012, 22:02:42 PM
Du Olof har blandat ihop olika saker. Vad Staffan skriver om är gemensamt omlopp...under den bild som anges datum. Dvs om vi skall diskutera gemensamt omlopp så rör det sig om åren 1990-1995 och juni 1995 och tills Swebus Express bildades. Linje 131 är lite felaktigt egentligen för det fanns en linje 231 och 331 tidigare och den som annonserades och är på bild är 131. Gamla 331 gjordes om till 830 och linje 131 och 231 annonserades som 131. Skillnad vilket länshuvudman .

Ja, jag måste dela upp det jag skrev i två delar. Det blev otydligt och olyckligt uttryckt av mig. Min första del avsåg tiden runt då bilden togs. Jag åkte ganska regelbundet under 1994 men även en del 1993 och 1995 mellan Ulricehamn och Borås. Eftersom jag åkte ganska varierande tider på dygnet fick jag med tiden ganska bra koll på vilka bussar som brukade användas och vilka turer som vände till vilka andra. Korsningsvändningen vid Hesters Sjukhem var intressant att uppleva t ex.  ;)

Dvs, under denna tid var det linje 131 och 830 som gällde. Linjenumren 231 och 331 var före min tid, så att säga. I tabellen för linje 131 och 830 stod det en not om att 830 var expresslinje som enbart stannade "på de i tidtabellen angivna hållplatserna". Älvsborgstrafikens månadskort, rabattkuponger och senare värdekort gällde fullt ut, men kontantbiljetter såldes till SJ/Swebus kontanttaxa och gällde inte för övergång till länslinjer.

Citat från: S Svensson skrivet 12 augusti 2012, 22:02:42 PM
Under åren 1990-1995-juni skötte SJ Buss /Swebus inrikes trafiken i området. Det finns exempel på turer som gick lokalt Uh-Bs och fortsatte som expressbuss. Det fanns dubbleringar dessutom. Ulricehamn fick juni 1990 en egen van Hool med nr 3174 och denna gick enbart på 830 däremot gick de båda 2942 och 2943 också på 830. Tror det var ett omlopp. Dessutom gick på linje 830 också Göteborgsbussar. Jag har sett Säöffle boggie där. Även Ulricehamns/Borås 2818 gick här,huvudsakligen 830 och i viss mån 131 (dvs lokallinje Uh-Bs). Det finns en period då Borås fick tre nya van Hool/Ajokki Royal. Vad jag kan förstå så är det möjligt att någon av dem gick till Karlstad,alltså först Borås-Göteborg och sedan Göteborg-Karlstad samt returer,

Tack för dina upplysningar! Jag har inte riktigt koll på vad som gick Borås-Göteborg vid denna tid utan jag talade nu alltså enbart om Ulricehamn-Borås. Som jag minns det var komforten alltså betydligt bättre i bussarna som gick på linje 830 jämfört med 131 och jag minns alltså inte att bussarna blandades mellan dessa linjer utan att de Swebusmålade bättre bussarna enbart gick på linje 830. Som man ser på Staffans bild och som du nu alltså säger kunde alltså tydligen undantag förekomma från detta. Det låter intressant att det alltså fanns bussar som gick lokalt Ulricehamn-Borås och sedan fortsatte som express mot Göteborg. Var dessa alltså skyltade linje 131 mellan Ulricehamn-Borås men kördes med de van Hool som normalt gick på linje 830?

Säffle Boggi åkte jag vid något tillfälle Borås-Urlicehamn på linje 830 när den ordinarie bussen hade gått sönder före Borås. Just den Säffle som kom som ersättning saknade Älvsborgstrafikens biljettmaskiner, så det gick inte att ta betalt av de som åkte på värdekort. Kommer särskilt ihåg det och att jag klev på vid Borås Lasarett mot Ulricehamn och att föraren beklagade sig över detta och menade att med det tidigare kupongsystemet hade man i alla fall kunnat makulera resenärernas kuponger även på en reservbuss.  ;)

Citat från: S Svensson skrivet 12 augusti 2012, 22:02:42 PM
Linje 100 började väl gå cirka 2002 med nya fina bussar. Dock var det inte riktigt 9700 bussar men resan tar enbart 50 minuter till Göteborg. Jag skulle vilja påstå att standarden var mycket hög på dessa jämfört på andra linjer där folk åker 50 minuter. Själv skulle jag nog tyckt att det skulle prövas även andra bussar med högre komfort. Men då skulle naturligtvis även tas ut ett högre pris för månadskortet. Resenärerna på linje 100 är huvudsakligen  sådana som har råd att betala för sina resor.

Ja, detta var alltså nästa episod i min historiebeskrivning, men fortfarande avses alltså Borås-Ulricehamn. För att knyta ihop tidsepokerna menade jag alltså att medan linje 131 utvecklades till det bättre, med ändring till linje 200 och "komfortkonceptet" med bättre bussar, blev pednlingsresorna med linje 830 ersatta med linje 100 från 2002. Det var alltså inte utan att man kände att linjerna komfortmässigt åtminstone vissa tider på dygnet hade gått om varandra. Ett annat problem jag tyckte mig uppleva från första tiden med linje 100 var att resan från Borås till Ulricehamn på eftermiddagen började bli mer frekvent försenad redan från start i Borås. Jag förstod aldrig riktigt varför eftersom linje 830 på sin tid också hade startat från Göteborg och borde haft samma problem. Men det kan givetvis haft något med något i Göteborg att göra som jag inte hade koll på vid den här tiden.

Att pendla Borås-Göteborg började jag inte med förrän 2007 och det är en helt annan historia.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Intressant att läsa om hur det var förr . Visst var det mycket trassel med linje 100  från 2002  men som väl är funkar det bättre nu men det lite roliga är att det trots mot vad som sas från början körs en hel del förstärkning på linje 100  det skulle ju räcka med 10 min intervall men det visa sig rätt fort att det inte räckte till .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 17 augusti 2012, 16:29:29 PM
Intressant att läsa om hur det var förr . Visst var det mycket trassel med linje 100  från 2002  men som väl är funkar det bättre nu

Så är det. Man kan också säga att man hör många spontana reaktioner från folk som provar att åka buss Borås-Göteborg och de allra flesta är väldigt positiva. Man behöver knappt någon tidtabell utan det är "bara att åka".

Citat från: yngrot skrivet 17 augusti 2012, 16:29:29 PM
men det lite roliga är att det trots mot vad som sas från början körs en hel del förstärkning på linje 100  det skulle ju räcka med 10 min intervall men det visa sig rätt fort att det inte räckte till .

Precis. Men jag gillar inte att säga "vad var det jag sa", så jag låter bli.  ;)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 17 augusti 2012, 19:42:04 PM
Så är det. Man kan också säga att man hör många spontana reaktioner från folk som provar att åka buss Borås-Göteborg och de allra flesta är väldigt positiva. Man behöver knappt någon tidtabell utan det är "bara att åka".

Precis. Men jag gillar inte att säga "vad var det jag sa", så jag låter bli.  ;)


;D  men du sa det precis .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina