Bussar i Borås i juli 1993, del 2 (av 4)

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 juli 2012, 09:04:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Först några Ontario-bussar. Det fanns många sådana paddor i Borås på sin tid. Om jag räknat rätt var det 12 stycken. Först PAN698. Denna blev sedan Göteborgs Spårvägar 8 och häromdagen efterfrågades bussar som gick på Trygga rundan. Här är alltså en av dem men i ett tidigare liv.


BMY166.


NFM112.


HFP233 på linje 44 som gick till Granbäcken och lades ner för några år sedan. Då hade man anlagt en cirka en kilometer lång bussgata utmed Transåssjön enkom för denna linje. 502 fick 1995 nummer 100 och var en kort tid 2002 hos Vänersborgs Linjetrafik innan den hamnade i Pärnu i Estland.


ECN167.


ELX150. Linje 155 hade i stort sett samma sträckning då som nu fast nu skyltas det Svaneholm i stället för Bogryd. Och så är det Veolia som kör. Borås Lokaltrafik körde linjen 1995 - 2010.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevliga bilder för en som kört alla B-L vagnar .. Var det 504 som hamna i Skåne ??    Ontario med bensinmotor var inge kul köra sommartid rena bastun hos föraren.. även att det var A-C intill föraren var de varma som attan . Inte många som sakna dem när de försvann 1995 .. Däremot minns inte jag att Göteborg köpte  715..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 07 juli 2012, 21:51:02 PM
Trevliga bilder för en som kört alla B-L vagnar .. Var det 504 som hamna i Skåne ??    Ontario med bensinmotor var inge kul köra sommartid rena bastun hos föraren.. även att det var A-C intill föraren var de varma som attan . Inte många som sakna dem när de försvann 1995 .. Däremot minns inte jag att Göteborg köpte  715..

Ja, systervagnen 504 såldes i maj 1993 till ML Malmö Trafik AB och fick där nummer 616. Blev i slutet av samma år Linjebuss 3616.
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=23906

Ontario försvann inte från Borås 1995 men det var Linjebuss som började köra dem i juni det året. De allra flesta av BL:s Ontario såldes dock på annat håll och Linjebuss klarade behovet i Borås genom att flytta om bland sin egen park av Ontario-bussar. Kommer lite om detta längre fram.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Då minndes jag rätt om 504 iaf .. Skrev lite otydligt kanske om Ontario men mena ju att B-L s Ontario försvann och de flesta förare  sakna dem inte .. vad jag minns så kom väl B-L s Ontario till viss del till Finland ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 09 juli 2012, 09:37:56 AM
Då minndes jag rätt om 504 iaf .. Skrev lite otydligt kanske om Ontario men mena ju att B-L s Ontario försvann och de flesta förare  sakna dem inte .. vad jag minns så kom väl B-L s Ontario till viss del till Finland ..

Ja, det stämmer. De såldes genom Borås Bil & Traktor men även BL:s tekniske chef Lage A var aktiv när det gällde att hitta finska kunder. Flera av BL:s förare gick över till Linjebuss för att de ville fortsätta att köra servicelinjerna. Visserligen fick de då huvudsakligen köra DAB Silkeborg men de slapp inte helt Ontario.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Innan Dab kom 1995 så fanns i Borås även Ontarie som överläts till andra i bl a Östergötland. Vill minnas att Swebus fick någon. Det finns någonstans publicerad en förteckning över Ontario.
När det gäller Ontario så är det ägare-brukare-innehavare -och att dessa funktioner kan skilja.
BL hade några som ägare men de som använde dem var företag som förvärvat Ontario som var i Borås för service. Är det så att Orion/Ontario är eller rättare sagt var föråldrade när de kom till Sverige. Det var ganska vågat för BL att importera servicebussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 10 juli 2012, 10:10:26 AM
Innan Dab kom 1995 så fanns i Borås även Ontarie som överläts till andra i bl a Östergötland. Vill minnas att Swebus fick någon. Det finns någonstans publicerad en förteckning över Ontario.
När det gäller Ontario så är det ägare-brukare-innehavare -och att dessa funktioner kan skilja.
BL hade några som ägare men de som använde dem var företag som förvärvat Ontario som var i Borås för service. Är det så att Orion/Ontario är eller rättare sagt var föråldrade när de kom till Sverige. Det var ganska vågat för BL att importera servicebussar.

Orion togs till Borås tillsammans med en Neoplan N407 för att utröna vilken som var bästa ersättaren till Neoplan Unibus. Frågade man förarna så fick man ett svar och frågade man passagerarna ett helt annat. Förarnas svar kan sammanfattas i "mycket missnöjd" (Orion) och "ganska missnöjd" (Neoplan) medan passagerarnas svar kunde sammanfattas "ganska nöjd" (Orion) och "ganska missnöjd" (Neoplan). Så det blev Orion, vilket sedan efter protester från Ford som hade en bilmodell som hette så kom att byta namn till Ontario i Sverige.

Malmö Lokaltrafik blev intresserade av Orion-bussen i Borås och bad därför om hjälp att importera två till dem. Borås Lokaltrafik importerade också ett antal Ontario för egen användning. Andra bussbolag blev intresserade och BL genom dotterföretaget BL Teknik hjälpte dem därför att privatimportera bussar. Så småningom tog BL hem några på spekulation också och dessa var inga större problem att sälja. Så jag kan inte förstå vilka risker BL Teknik tog genom att hjälpa till med att ta hit Ontario.

Spekulationsbussarna stod naturligtvis reggade på BL innan de såldes men i övrigt kan jag inte erinra mig att de hade några som hyrdes ut till andra företag. Dock lånades BL:s egen  reservbuss och ut till Ulricehamn vid behov.

När vi talar om BL:s Ontario-bussar här menar vi naturligtvis dem som BL använde själva.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)