Bussar i Borås i juli 1993, del 1 (av 4)

Startat av Staffan Sävenfjord, 05 juli 2012, 10:43:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Sven Eriksonsgatan hade vid den tiden parkeringsplats på ena sidan. I dag har man byggt en bredare gångbana, som även är till för cykelåkning och tagit bort parkeringsplatsen men det är fortfarande trångt för bussarna. Ännu värre var det alltså förut. FHW370 såldes 1995 till Vårgårdabuss. Flera bussar av denna typ såldes då till Buss i Väst-företag som tagit över mycket av den trafik som Swebus kört i Borås.


AHU161.


FWC732 på väg till Göteborg.


JZD682 på lågtrafiklinjen 28. Dessa trafikerades hela sommaren i stället för ordinarie linjer och innebar i vissa fall rejäla omvägar för resenärerna. För mig tog en resa med just denna linje till eller från centrum cirka 15 minuter i stället för 3 som det tog med ordinarie linjer (7 och 9).


OGO383 på flygbussen till Landvetter. Bussen överlevde Alfredssons konkurs 1996 och blev kvar i det omkonstruerade bolaget Alfredssons Buss i Herrljunga (sedan Busfab) men fick inte längre göra för Buss i Väst och därmed inte för Västtrafik. Denna buss lackerades därför om i grönt och således 1998 till GF:s Trafik i Gislaved.



DMY187 på lågtrafiklinje 25.







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevligt Staffan   och precis som du skriver om linje 28  så tog det för många längre tid att åka och de var inte så trevliga att köra heller stressigt värre blev det  på dessa linjer särskilt 28 minns jag var jobbig.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

2428 och 2429 hamnade varin period i Alingsås. Det byttes bussar en sommar då man flyttade tillbaka till Göteborg och till hösten kom en annan. En ytterligare som tjänstgjorde i Alingsås var 2612. När jag besökte Alingsås en eftermiddag så kördes med båda van Hool boggierna.
De korta van Hoolerna 2992 och 2993 (0536 och 0537) räckte inte till  Till Alingsås kom även en högbyggd Säffle 3809 som alltså gick på 500 linjen. Svårast för denna vr den skulle registreras. Utöver var Alingsås hörde till så förekom registrering antingen på trafikområde eller verkstadsområde.
Linjen Göteborg-Borås,ofta skyltat 830, eftersom det var en så kallad egenlinje där tågbiljetten gällde fick lördagar och även söndagar bussar från linje 500 eftersom linje 500 hade ett omlopp som slutade i Borås på fredagen och började på måndagen.
Alingsås hade innan 2992 och 2993 anlände några andra van Hool,nämligen den tidigare Sandvikenbussen 2281 och den i Alingsås från början placerade 2789, som gick på 500 linjen Borås-Trollhättan. De känns lättare igen på sina nr (från juni 1990) 211 och 458. Den senare fick under 500 tiden ny bakdörr med manövrering från förarplatsen. Senare placerades 458 i Skene och GL området för tjänst Kinna-Göteborg,radionr 33010. 458 hade en sommarplacering i Uddevalla. Den var godtjänst för linjetrafik Göteborg-Oslo. Då en E6 express haverierar i Ljungskile så sänds 458 dit istället för (troligen)tjänst för 3054. 458 åerkommer sedan efter E6 tjänstgöring till Stenungsund där den kör en tid precis som gamla E6 expressen  som väl var första sådan ,2419
Rubriken Borås innefattar alltså bussar på 500 linjen och 830 Har nämnt några som har samband med GDG. Då vet jag att några blir mycket glada.
Jag kan ju nämna 501 som jag åkte dåliga vägar med i Mark. Vi var på onsdagsutflykt och skulle se på udda turistmål såsom hembygdsmål. 501 körde från RV41 vid det som nu kallas Kilen och bussen körde till Skephult och vi tittade på kyrkan. Sedan färd till LV156 på dålig väg och sedan Haratången-Strömma-Öxabäck-Torestorp med olika resmål. Joda,en gång åkte jag motsvarande tur tidigare. Allra första hembygdstur  som kördes vid Torestorp och sedan upp för backen till läget för Seatons kulle. Men detta är en annan sak. Bussen en van Hool fd Volvo demo. Ursäkta Staffan. Dina bilder gör att jag kommer ihåg  ytterligare!