Bussar i Halmstad i juli 1993, del 3 (av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 01 juli 2012, 18:19:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Först ut en nivåbuss, FAF696. Som alla tätortsbussar i Halmstad som vid fototillfället tillhör Swebus och är i 12xx-serien är det från början Halmstads Lokaltrafik och det är HL:s sista färgsättning på den. Många nivåbussar var annars inte lackerade utan bara eloxerade, det vill säga grå.


PLE830, en av de bussar som just satts i trafik genom att Buss i Väst tog hem regionbussavtalet för södra Halland.


PXP595.


EYJ796.


LLJ873, som trots sin ålder fått Hallandstrafikens färgsättning. Inventarienumret på dörren var en halmstadsk Swebus-specialitet.


PXT905. Avslutar med ännu en Neoplan. Säga vad man vill om detta - och det har det gjorts - så var det i alla fall snygga bussar.


Därmed avslutas den tredagars Skåne-resan och nästa resa blir till en känd djurpark där jag dock klarade mig från vargarna.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

#1
Hej

Var det i Halmstad man har  någon slinga i backen som skulle ta in bussen vid hållplatserna, att den stod rätt och att var enkelt att gå på?

Jag hörde att det inte fungerade efter ordning?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 02 juli 2012, 16:03:10 PM
Hej

Var det i Halmstad man någon slinga i backen som skulle ta in bussen vid hållplatserna, att den stod rätt och att var enkelt att gå på?

Jag hörde att det inte fungerade efter ordning?

mvh Stefan P

Jo, man gjorde vissa försök med detta men bussförarna tyckte att det var tämligen onödigt och att de klarade det lika bra själva. Det gjorde de också så man vidareutvecklade inte det systemet. Det var ju inte precis tal om millimeterprecision utan i längdledd var det ett par meter och i breddledd kanske en decimeter till godo.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

KG

Finns det någon bild på en buss som har angjort en sådan hållplats?

Lars-Håkan_E

När de trevliga bilderna togs hade man redan påbörjat avvecklingen av nivåbussystemet med utrullbara fotsteg, det beslutade man redan ett par år tidigare när Neoplanbussarna beställdes.

Systemet var krångligt (även utan styrsystemet) och de utrullbara stegen inte speciellt driftsäkra i vårt klimat och dessutom kunde bussarna bara användas på linjer på högnivåhållplatser.

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 02 juli 2012, 17:10:20 PM
När de trevliga bilderna togs hade man redan påbörjat avvecklingen av nivåbussystemet med utrullbara fotsteg, det beslutade man redan ett par år tidigare när Neoplanbussarna beställdes.

Systemet var krångligt (även utan styrsystemet) och de utrullbara stegen inte speciellt driftsäkra i vårt klimat och dessutom kunde bussarna bara användas på linjer på högnivåhållplatser.

Det användes fortfarande av de bussar som var utrustade med systemet i den mån det fungerade. Visst gick det att använda bussarna på andra linjer. Som jag beskrev används då de utrullbara stegen då i stället som trappsteg. Man undvek dock detta.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 juli 2012, 17:16:11 PM
Det användes fortfarande av de bussar som var utrustade med systemet i den mån det fungerade. Visst gick det att använda bussarna på andra linjer. Som jag beskrev används då de utrullbara stegen då i stället som trappsteg. Man undvek dock detta.

Det blev isf en extrem instegshöjd men visst gjorde man så ibland.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Håkan_E skrivet 02 juli 2012, 17:18:07 PM
Det blev isf en extrem instegshöjd men visst gjorde man så ibland.

Inte så farligt hög om det fanns en vanlig trottoar. Men det är klart att om man skulle stiga ned direkt på vägen så blev det lite för högt. Systemet används ju också på järnvägen med motorvagnståg litt X11, X12 och X14. Dessa är konstruerade för höga plattformar men om det är låga plattformar fälls ett fotsteg ut. Det blir ungefär samma instegshöjd som på en nivåbuss som stannar vid en trottoarkant med utsläppt fotsteg.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)