Bussar i Halmstad i juli 1993, del 1 (av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 juni 2012, 18:48:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Efter besöket i Eslöv körde jag via några skånska slott och på vägen dit fick jag se en skylt med namnet "Bialitt". Namnet var känt från ett underhållningsprogram i TV med Lasse Holmqvist som programledare. Jodå, det visade sig vara ett värdshus och kafé och visst var det där som TV-programmet hade spelats in. På eftermiddagen blev det ett uppehåll i Halmstad.

DGM313. Den här bilden var nära att kosta mig kameran och dessutom rendera en smäll på käften. Ni ser den lille pojken på cykel till vänster. Hans något överförfriskade pappa gillade inte alls att jag fotograferade hans son. Jag förklarade att det inte var honom jag fotograferat utan bussen men det ville han inte tro på. Dock gav han med sig till sist. Bussen gick på linjen Halmstad-Markaryd-Hässleholm-Kristianstad.


PKU720. Buss i Väst hade en månad tidigare tagit hem regionaltrafiken runt Halmstad och Byggets Buss var en av dem som körde för dem. De hade liksom de andra bolagen (Sennans Buss, Landeryds Buss, Skogaby Buss) köpt Scania Carrus Fifty för denna trafik.


PLJ700.


HZA076 med ett förflutet som Halmstads Lokaltrafik 42. Swebus hade tagit över tätortstrafiken i Halmstad den 13 juni 1993.


PXT905. Dessa bussar flyttades sedan till SL-området.


CLE148 i tätortstrafik, men linjen till Tylösand kunde ha mycket folk på somrarna så boggibuss behövdes.












Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

virtual1

Citat
CLE148 i tätortstrafik, men linjen till Tylösand kunde ha mycket folk på somrarna så boggibuss behövdes.


Den överlevde rätt länge den här rackaren...


Kent T

Det här var trevliga bilder. 1993 bytte jag stationeringsort från Gislaved till Halmstad, då Swebus hade tagit hem all tätortstrafik i Halmstad. Minns att det var mycket problem med vibrationer på Neoplanvagnarna, en buss kördes tillbaks till fabriken i Tyskland (tror det var 1256) och där fick man bygga om motorupphängningarna. Sedan vill jag minnas att de andra vagnarna gick till Göteborg för ombyggnad. Volvobussarna (som vi kallade för "Nivåvagnarna") var heller inga höjdare direkt, stora bekymmer med överhettade motorer sommartid. Stående kommentar från trafikledningen var att man skulle slå av retardern samt sätta på värmen för att undvika att bussen kokade! Inte så kul på sommaren precis.
1998 gick jag över till Byggets Buss och körde ofta bussarna som är med på bild (buss 12 och 13). Det är nog de bästa linjevagnar jag har kört, otroligt driftsäkra, bekväma och skrammelfria. AC som fungerade, och bra värme på vintern. Många på detta forum pratar sig varma om Volvo B10M Säffle, vilket jag aldrig kommer att förstå. Bilden på buss 2933 i del 2 var ett riktigt skräckexempel, den bullrade som en gammal frontmotorbuss (kylfläkten gick nästan alltid för fullt, oavsett om motorn var varm eller kall). Dessutom var den trång invändigt med 62+4 sittplatser. Var inte kul alls att köra en hel dag med 2933!

Tack för bilderna som väcker många roliga minnen, Staffan!

yngrot

Trevliga bilder  och kul att få se den fina Hallandslacken.   Jag håller helt med Kent T   Säffle är ingen höjdare precis ..  underligt att den fabriken finns kvar med den undermåliga kvalitet de haft under all år .. Däremot kunde finnarna bygga rejäla bussar med bra värme och utan hälften löst med skickat som det var från Säffle   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina