Bussar i Falun i september 1992

Startat av Staffan Sävenfjord, 04 februari 2012, 14:50:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Efter Borlänge blev det lite tid över vilken jag använde till ett kort besök i Falun den vackra höstdagen.

Första bussen, PMC534, hörde hemma i Boden. Den var inte registrerad när jag tog bilden varför den lär ha körts på grönskylt. Antagligen hade den varit med vid utställningen i Borlänge fast jag missade den där. Bodens Omnibus 16 och när detta familjeföretag såldes till Linjebuss i februari 1995 fick den nummer 1516. Den hann också med en tid hos Mannbergs Bussar i Murjek och Arctic Buss i Malå.



PLB864 var också helt ny vid fototillfället. Blev i oktober samma år Swebus 0834.



FCU722 kom från GDG och hade samma nummer där. Hos Swebus blev den 0845, innan den efter knappt fyra år såldes till Börje Nilssons Maskinaffär i Vålberg och antagligen för skrot.


OBG222 blev sedan Swebus 0933.


HHZ598 var tidigare Wasatrafik 183 och blev Swebus 0905.


OUG441 blev sedan Swebus 0922.


OZB405 blev Swebus 0924.


OLN134 blev Swebus 0920, lackades sedan om i Swebus egna färger och flyttades till tätorstrafiken i Helsingborg.


OLJ045 blev sedan Dalabuss 5928.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmupp

Snygga bussar där. Väldigt snygga faktiskt.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 februari 2012, 14:50:37 PMOLN134 blev Swebus 0920, lackades sedan om i Swebus egna färger och flyttades till tätorstrafiken i Helsingborg.

Det där var en ny busstyp för mig. Hur många sådana har rullat i Sverige?

1896

Citat från: Bussmupp skrivet 05 februari 2012, 21:38:56 PM
Snygga bussar där. Väldigt snygga faktiskt.

Det där var en ny busstyp för mig. Hur många sådana har rullat i Sverige?

Wasatrafik hade 4 + 1, 1908-10 och 1102, + 1811 som egentligen var i landsbyggdsutförande, men som man böt växellåda i, och använde i stadstrafiken i Falun.

Jacob

Det är väl föregångaren till Nobina 5910-5915?


Synd att den slutade tillverkas, hade verkligen varit snyggt med denna modell i ledvagnsutförande:


Får berömma Staffan för fina bilder

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

1896

1212 hamnade senare i Rättvik.

1273 såldes till Högfors trading där den skrotades utan att den tidigare ägaren fått betalt.

OBG222 är 1922, vi hade 1921-23 i Borlänge första året, sen gjordes tidtabellen på Falun om, så vi kom fram till att vi inte behövde några boggibussar, dessutom hade kopplingen en förmåga att gå sönder på dessa bussar hos oss.

1911-12 var i Leksand tills 1209 och 1215 kom då dessa flyttades till Falun.

1913 var i Furudal tills 1214 kom då denna flyttades till Falun.

Bussarna som kom -92, stationerades enligt följande:

2201 = Bollnäs
1202 = Falun
1203 = Falun, senare Hälsingland
1204 = Hälsingland
1205 = Hälsingland
1206 = Falun (Automat)
1207 = Hälsingland
1208 = Rättvik
1209 = Leksand
1210 = Bjursås
1211 = Falun, senare Hälsingland
1212 = Falun, senare Rättvik
1213 = Smedjebacken
1214 = Furudal
1215 = Leksand
1216 = Falun (Automat)

1896



OBG222 blev sedan Swebus 0933.


Sommaren -96 hade Wasatrafik problem med att nån stal bussar från depån på Ingarvet, en kväll var jag förbi depån, och där stod portarna vidöppna, samt var en buss borta, så jag åkte till garaget i Borlänge, där det fanns personal, som ringde TL, som ringde snuten, som hittade bussen med förövare och passagerare, efter en polisjakt Falun - Borlänge - Kvarnsveden väg 293 tillbaka till Falun gav dom upp och sprang till skogs, men man fick tag i dom, allt hörde jag på polisradion hemma hos en kollega dit jag åkt. Bussen ifråga var denna, 1922, vart väl en del skador på bussen, dan efter ringde TL och tackade för hjälpen.  8)