Bussar i Borlänge i september 1992, del 7 (av 7)

Startat av Staffan Sävenfjord, 24 januari 2012, 17:27:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Avslutar den här sviten med fler bilder på Wasatrafik-bussar. Men det kommer mera från Borlänge: dels bussarna på utställningen Persontrafik 92 och dels de utsocknes  bussarna utanför utställningen Persontrafik 92.

HUU053 var tidigare Centrala Buss i Stockholm 18 http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=13609&ref=dosearch&svalue=huu053  Sedan blev den Swebus 0873. Enligt vad Nicklas Vasa skrivit tidigare var bussen  vid tillfället på väg från Falun till Borlänge och skulle sedan fortsätta till Smedjebacken.


MNC206 var tidigare GDG 1777 och blev Swebus 0898.


NDM239 är tidigare GDG 1896 och blev Swebus 0909.


NEE489 är tidigare GDG 1897 och blev Swebus 0910.


OKY893 blev sedan Swebus 0914.


OOA040 fick Swebus-numret 0927 och kom 2000 till Busslink med nummer 4173.


OKB021 blev Swebus 0928 och kom även den 2000 till Busslink, först med nummer 4172 och sedan 6577. Slutade hos Roger Springhs Buss i Järvsö.


OKG071 blev Swebus 0929 och Busslink 4387.













Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

1579: -Jag kan namnge den kvinnliga föraren.  8)

1777: -Kvällspasset, start 15.05, slut 23.30, 00.30 på Fredagar.

1896: -Är troligen jag som kör, eftersom det bara var jag som använde sidoskyltningen. Dyngskiftet, start kl 06.25, slut 19.40, rast kl 08.45-14.45.  :P

1903: -Nästan lika långt skift, men här har man 5 st faluvändor på skiftet, och betydligt mer betald tid, rast 3 timmar, men Tisdag, onsdag och Torsdag hade vi nån skoltur på detta skift.

1916: -Fanns nån sorts automatisk avgasbroms på denna, som inte fanns på övriga Cometer, denna aktiverades vid lätt bromsning med bromspedalen, var säkert nåt test från Scania, hade iaf denna buss på en tur från Falun och i Karlsvikbacken blir det nåt fel, nerför gick det bra, men när jag skulle upp på andra sidan, går det bara trögare och trögare, till sist tar det stopp, mitt i uppförsbacken. Fick fart på bussen igen efter ett tag, men folk i bussen lär ha undrat var jag höll på med.  ;D

1918: -Var egentligen stationerad i Rättvik, troligen utlånad till Leksand denna dag. Swebus nr 0929.

1919: Swebus nr 0930.

Tack Staffan för en minnes rik bildserie.  :)

1896



NDM239 är tidigare GDG 1896 och blev Swebus 0909.



Höger klicka, och spara.  ;D

Fanns ju ett skift som var längre i spännvidd: 05.35 - 19.30, alltså 13.55 timmar långt + 5.10 i Rast.  :P


1896



OOA040 fick Swebus-numret 0927 och kom 2000 till Busslink med nummer 4173.


Hittade en bild på 1916 också:

http://koti.mbnet.fi/b10m/import/picture.php?photo=CFN911FI001&lang=FI