Bussar i Borlänge i september 1992, del 3 (av 7)

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 januari 2012, 17:29:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Trafiken i Dalarna kördes för 20 år sedan, förutom av Dalatrafiks egna företag Erlandssons och Esse Trafik, av Linjebuss och Wasatrafik. GDG/Swebus hade ett par år tidigare tappat all sin trafik i området men Swebus kom tillbaka genom att de köpte Wasatrafik. I dag och ett par dagar till blir temat Linjebuss. Först ut ett antal Ajokki Express, alla från 1990.

ORX568.


ORJ878.


ORN668.


OBE899.


OBF739.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Vid fototillfället hade Swebus inte hunnit köpa Wasatrafik, det gjorde man först 921101.  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 18 januari 2012, 18:09:35 PM
Vid fototillfället hade Swebus inte hunnit köpa Wasatrafik, det gjorde man först 921101.  :)

Det var nog ingen utomstående som anade att det skulle bli så på kongressen i Borlänge trots att det bara var två månader kvar till köpet. Detta kom som jag minns det mycket överraskande. Fastighets AB Stockholm-Saltsjön hade ju inte så långt innan köpt Wasatrafik från familjen Mats.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Minns så väl den kvällen, när jag klev in på kontoret, när jag kört klart, där låg två A4 papper, den ena från Lennart Burström Swebus chef för region nord, och den andra från Claes Annerstedt, Wasatrafiks VD, bägge förkunnade att Swebus hade köpt Wasatrafik, jag tog ett glädjeskutt.  :D  8)

UglyJazz

Det som skedde 921101 verkade till en början bra, men visade sig senare bli en riktig sorgens dag efter att euforin lagt sig och eftertanken och fakta sakta hann ikapp...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

1896

Min första tanke var att nu blir det ordning, sen blev jag uppsagd....  >:(  Enligt Wasatrafiks dåvarande VD Claes Annerstedt var det "Landstingets och Kommunernas sparkrav" som föranledde nedläggningen av vår depå i Borlänge, men enligt Dalatrafiks Planeringschef Björn Floresjö var det Swebus VD Kjell Nilsson som inte ville ha depån kvar.  :P Lite tvetydiga uppgifter.

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 januari 2012, 15:37:22 PM
Min första tanke var att nu blir det ordning, sen blev jag uppsagd....  >:(  Enligt Wasatrafiks dåvarande VD Claes Annerstedt var det "Landstingets och Kommunernas sparkrav" som föranledde nedläggningen av vår depå i Borlänge, men enligt Dalatrafiks Planeringschef Björn Floresjö var det Swebus VD Kjell Nilsson som inte ville ha depån kvar.  :P Lite tvetydiga uppgifter.

För det första så var depåerna knappast en vd fråga, avvecklingen av Borlängedepån var väl sammanknippad med rationaliseringen efter förvärvet av Wasatrafik, Borlänge skulle då enbart syssla med beställningstrafiken, kryssningstrafiken mm och den upphandlade trafiken skulle köras från andra depåer.
Hr Floresjö var väl heller inte någon sanningssägare av mått....

1896

Citat från: Håkan_E skrivet 29 januari 2012, 16:51:17 PM
För det första så var depåerna knappast en vd fråga, avvecklingen av Borlängedepån var väl sammanknippad med rationaliseringen efter förvärvet av Wasatrafik, Borlänge skulle då enbart syssla med beställningstrafiken, kryssningstrafiken mm och den upphandlade trafiken skulle köras från andra depåer.
Hr Floresjö var väl heller inte någon sanningssägare av mått....

Förstår inte logiken i att först slåss i anbud om trafik, för att i nästa stund ge bort trafiken man nyss vunnit ?  ???