Bussar i Borlänge i september 1992, del 1 (av 7)

Startat av Staffan Sävenfjord, 16 januari 2012, 15:00:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Svenska Lokaltrafikföreningen hade sin årliga kongress med åtföljande utställning i Borlänge 8-10 september 1992. Utställningen ägde rum i Kupolen, som på den tiden var ett utställnings- och konferenscenter och inte ett handelscenter. Men det blev också tillfälle för mig att fotografera bussar på stan. Börjar med bussar från Erlandssons Trafik AB i Mora, ett företag som vid denna tiden ägdes av Dalatrafik liksom Esse Trafik i Gustafs. Dalatrafiks båda bussbolag blev den 1 januari 1999 Dalabuss. Detta upphörde med sin verksamhet i juni 2006 sedan all trafik förlorats till Swebus i upphandling.

NWT917 blev sedan Dalabuss 4803. Jag har noterat att den sedan såldes till Alvesta kommun. Reservation för felskrivning: det skall vara Avesta kommun.


OOT253 blev sedan Dalabuss 5052.


HTT068 kom sedan till systerföretaget Esse Trafik och fick nummer 647. Så småningom kom även den till Dalabuss med ett för mig okänt nummer.


FMK387 blev sedan Dalabuss 4163 och Söne Trafik 308.


OOU403 började som Esse Trafik 18 och slutade som Dalabuss 5912.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

j-a


Peter Öden

Hej !

Lite kompl. beträffar bussen NWT 917.
1999-08-16 Alvesta Kommun, fordonstekniska gymnasiet
2000-06-30 Bilstallet i Växjö AB
2000-07-14 privatperson, Nossebro.

Mvh Peter Ö

1896



FMK387 blev sedan Dalabuss 4163 och Söne Trafik 308.



Direktturerna på linje 258 och 270 (244) tog Dalatrafik av Wasatrafik i en form av kollektiv bestraffning, sedan satt Erlandssons och körde tomturer mellan Mora och Rättvik för att kunna köra linje 258, och Esse satt och körde tom mellan Gustafs och Falun för att kunna köra linje 270, hur effektivt var det ?  >:(