Bussar i Borås i juli 1992, del 3 (av 4)

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 november 2011, 11:31:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

NDP575 blev Linjebuss 1115 i samband med att Swebus tappade det mesta av sin trafik i Borås sommaren 1995. Snart såldes den dock till Näckrosbuss och fick där nummer 3882. Det blev också några år hos Busslink med samma nummer.


DJK953 har jag noterat att den såldes till Linjebuss Borlänge 1995 och fick nummer 1112. Ett halvår senare vidaresåldes den till Näckrosbuss Nora med nummer 3885, vilket nummer den också fick hos Busslink. Slutade hos Utbildningsorganisation Al-Huda i Stockholm.


AHU161 hann lackeras om i Älvsborgstrafikens färger men efter det Alfredssons förlorat sin linjetrafik i samband med konkursen 1996 blev bussen åter lackerad grön. Märkt Alfredssons även om den formellt var registrerad på Busfab, som dock hade samma ägare. Linje 47 gick då som nu till Ekås och denna linje har sedan 1990-talets början körts av Swebus, Alfredssons, Borås Lokaltrafik och Veolia.


DLL179 förefaller felskyltat eftersom den är på väg mot Trollhättan. Denna linje gick Borås-Alingsås-Trollhättan och det var GDG som tog hem den i en tidig upphandling. Självklart övergick den till Swebus 1990. Det var alltså en komplettering till linje 550 Borås-Alingsås, som kördes av Alfredssons fram till 1995 då Borås Lokaltrafik tog över. Från 2002 skulle BL också köra linje 500 men använde Buss i Väst som underentreprenör för detta. Något som Veolia fortfarande gör för vissa turer på linje 550.


BMR495 fick från 1995 nummer 105.


OHB413. Alfredssons körde också flygbussen till Landvetter fram till 1996, då Landvetter buss tog över. Från 2002 kördes den av Borås Lokaltrafik i ett par år som underentreprenör till Flygbussarna, som sedan tog över i egen regi och gör så alltjämt. Även denna buss hann lackeras om i grönt innan den år 2000 såldes till Väsebussarna.







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Måste protestera mot att 2516 skulle ha varit i Borlänge -95, kan det vara så att den var i Hällefors den korta period som Linjebuss hade trafiken där ? Och på något vis sorterat under Borlänge ?

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 november 2011, 11:31:30 AM
BMR495 fick från 1995 nummer 105.


Tack för alla trevliga bilder Staffan! På den som jag citerar här ser vi ju linje 46 vid Resecentrum, dit den kanske återkommer framöver om den får ändrad utgångshållplats i centrala Borås. Det har pratats en del om det som en del av att avlasta Södra Torget.

Vid tiden för den här bilden tror jag den utgick från Södra Torget och körde via nuvarande Resecentrum och Bockasjögatan-Kaptensgatan och sedan ut till Bosnäs. Men jag är lite osäker, det kanske var så att den utgick från Södra Torget, körde via nuvarande Resecentrum och förbi Pulsen (Nils Jacobssonsgatan-Kyrkogårdsgatan) ner till Druvefors och sedan nuvarande körväg genom Göta Industriområde och ut till Bosnäs? Det har ju funnits ett antal varianter på den här linjen genom åren! :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 25 november 2011, 19:30:04 PM
Måste protestera mot att 2516 skulle ha varit i Borlänge -95, kan det vara så att den var i Hällefors den korta period som Linjebuss hade trafiken där ? Och på något vis sorterat under Borlänge ?

Det låter ju rätt troligt om nu uppgiften om att den sedan kom till Näckrosbuss i Nora är riktig.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 25 november 2011, 20:50:17 PM

Vid tiden för den här bilden tror jag den utgick från Södra Torget och körde via nuvarande Resecentrum och Bockasjögatan-Kaptensgatan och sedan ut till Bosnäs. Men jag är lite osäker, det kanske var så att den utgick från Södra Torget, körde via nuvarande Resecentrum och förbi Pulsen (Nils Jacobssonsgatan-Kyrkogårdsgatan) ner till Druvefors och sedan nuvarande körväg genom Göta Industriområde och ut till Bosnäs? Det har ju funnits ett antal varianter på den här linjen genom åren! :)


1992 gick den nog via Bockasjögatan. Lite senare gick dock vissa turer via Nils Jacobssonsgatan (vid Pulsen) och som du skriver. Men det var bara några turer mitt på dagen måndag-fredag. Resterande vill jag minnas gick Varbergsvägen. Det borde varit i samband med Framtidstrafiken i augusti 2004 som linjen fick nuvarande sträckning eftersom Furuberg förlorade sina förbindelser med linje 6 när den lades om. Varför man inte på denna linje där det är mycket gott om tid fortsatte att köra via Nils Jacobsonsgatan så man fick med Resecentrum också har jag aldrig förstått. Eller var det först 2009 i samband med att linje 7 skulle köra slingan via ICA Maxi och Åhagarondellen och Druvefors blev i princip utan bussförbindelser som man gjorde denna omläggning så att Druvefors fick ett par turer till per dag?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Hur guick 305 på den tiden? ser att den är inne i Borås, men hur kom den till Rydal? Gick den som nuvarande 155/305?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Olof Lagerkvist

Citat från: Svemicke skrivet 26 november 2011, 13:22:38 PM
Hur guick 305 på den tiden? ser att den är inne i Borås, men hur kom den till Rydal? Gick den som nuvarande 155/305?

Ja, som en kombination av dagens 155/305 förutom att den inte gick slingorna genom Viskafors respektive Svaneholm/Bogryd.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Svemicke

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 26 november 2011, 13:33:52 PM
Ja, som en kombination av dagens 155/305 förutom att den inte gick slingorna genom Viskafors respektive Svaneholm/Bogryd.

Det var visst bättre förr. Fast den kunde ju gått till Kinna förstås.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Olof Lagerkvist

Citat från: Svemicke skrivet 26 november 2011, 13:39:49 PM
Det var visst bättre förr. Fast den kunde ju gått till Kinna förstås.

Ja, fast det gjorde istället linje 104 på den tiden. Den gick Borås-Viskafors-Kinnarumma-Fritsla-Kinnahult-Kinna och vidare genom Viskadalen mot Varberg.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Svemicke

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 26 november 2011, 13:44:48 PM
Ja, fast det gjorde istället linje 104 på den tiden. Den gick Borås-Viskafors-Kinnarumma-Fritsla-Kinnahult-Kinna och vidare genom Viskadalen mot Varberg.


Jo, men det kunde 305 med ha gjort. 104 betjänade ju inte Rydal och 305 betjänade inte Fritsla.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 26 november 2011, 18:07:38 PM
Jo, men det kunde 305 med ha gjort. 104 betjänade ju inte Rydal och 305 betjänade inte Fritsla.

Men Rydal är betydligt mindre än Fritsla och Seglora betydligt mindre än Kinnarumma.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Svemicke skrivet 26 november 2011, 18:07:38 PM
Jo, men det kunde 305 med ha gjort. 104 betjänade ju inte Rydal och 305 betjänade inte Fritsla.

Jag hittar tyvärr inte mina gamla tidtabeller från den tiden men vill nog minnas att det fanns några turer på 305 som var genomgående till Kinna, men behovet av genomgående trafik är och var inte lika stort den vägen eftersom den inte passerar lika stora orter. Motiveringen bakom upplägget att köra mer trafik norr om Rydal var givetvis i första hand Viskadalens folkhögskola. Ska man försöka sig på någon utvärdering av experimenterandet längs den här vägen genom åren anser jag nog att slutsatsen bör vara att folkhögskolan borde vara mer styrande för den här linjens upplägg även idag eftersom det nästan bara är den som har några kollektivtrafikresenärer. Jag har länge ansett att man borde trafikera linje 305 som en förlängning av 155 (det är samma operatör och såvitt jag vet samma fordonskrav) genom att förarna borde kunna byta bussar med varandra istället för att passagerarna ska byta bussar med varandra i Svanehov. Det är nog inte orimligt att det blir något sådant framöver heller, det verkar finnas en del politiskt stöd för idén.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Svemicke

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 26 november 2011, 18:26:35 PM
Jag hittar tyvärr inte mina gamla tidtabeller från den tiden men vill nog minnas att det fanns några turer på 305 som var genomgående till Kinna, men behovet av genomgående trafik är och var inte lika stort den vägen eftersom den inte passerar lika stora orter. Motiveringen bakom upplägget att köra mer trafik norr om Rydal var givetvis i första hand Viskadalens folkhögskola. Ska man försöka sig på någon utvärdering av experimenterandet längs den här vägen genom åren anser jag nog att slutsatsen bör vara att folkhögskolan borde vara mer styrande för den här linjens upplägg även idag eftersom det nästan bara är den som har några kollektivtrafikresenärer. Jag har länge ansett att man borde trafikera linje 305 som en förlängning av 155 (det är samma operatör och såvitt jag vet samma fordonskrav) genom att förarna borde kunna byta bussar med varandra istället för att passagerarna ska byta bussar med varandra i Svanehov. Det är nog inte orimligt att det blir något sådant framöver heller, det verkar finnas en del politiskt stöd för idén.


Är helt inne på din linje (omedveten vitsighet). Anser även att 450 kan avskaffas under icke pendlingstid och ersättas med tidigare 154. Borås - Viskafors - Kinnarumma - Fritsla - Kinna - Skene.

Det finns ej heller nödvändighet att byta förare. Man kan göra som till Kind; alltså köra från båda hållen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bussmicke

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 25 november 2011, 19:30:04 PM
Måste protestera mot att 2516 skulle ha varit i Borlänge -95, kan det vara så att den var i Hällefors den korta period som Linjebuss hade trafiken där ? Och på något vis sorterat under Borlänge ?

Vadå 2516?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 29 november 2011, 09:43:00 AM
Vadå 2516?

Swebus 2516 = DJK953. Den tredje bland de bilder som inledde den här tråden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)