Bussar i Göteborg i juli 1992, del 1 (av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 17 november 2011, 16:22:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Den 2 juli besökte jag Göteborg för ett reportage om pendeltågstrafiken, som skulle starta Göteborg-Kungsbacka den 17 augusti. Men det blev tid till bussfotografering också i såväl Göteborg som Kungsbacka. Bilder på pendeltågen kommer vad tiden lider på http://www.nordpilen.se men där är jag bara på 1985 så det dröjer ett tag.

OMK271


UA16514 på besök från Norge.


BRP-658 på besök från Ungern.


LKG355 avregistrerade i mars 1999, ett par månader innan Kålleredsbussarna gick i konkurs, och var således aldrig med över till Göteborgs Spårvägar.


DEN121


OYM675. Röd Express hade enligt texten på sidan redan fått sin sträckning ändrad att gå till Landvetter-Rävlanda i stället för som tidigare till Kungsbacka-Frillesås-Varberg. Ändringen förstås föranledd av ett pendeltågstrafiken till Kungsbacka skulle starta men än så länge gick bussarna fortfarande till Kungsbacka. Bildbevis på detta i kommande avsnitt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bastyaelvtars

På Ikarus' grill i typbetäckningen är det som ser ut att vara "Z" är i själva värket en 2:a. Bussen på bilden är således en Ikarus 250. Samma gäller dina tidigare bilder från Tyskland. Ikarus 200 serie har sålts i Östeuropa och i utvecklingsländer. De har tillverkats i många olika modeller och utföranden. Tillverkningen har pågått i 30 års tid och har hunnit bli rätt många exemplar genom åren.

yngrot

Man tackar och bockar en Wiima Kållered inte fel den G-L lacken är väldigt mycket bättre än den helblå... när jag sluta på Kållered hade de precis börjat köra med vagn 22 + 23
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: PeterS skrivet 17 november 2011, 20:02:01 PM
På Ikarus' grill i typbetäckningen är det som ser ut att vara "Z" är i själva värket en 2:a. Bussen på bilden är således en Ikarus 250.

Det är naturligtvis ett alldeles korrekt påpekande och det får en klocka att ringa i mitt huvud att jag förut hört att det var så. Bland annat sades det vid ett SvOf-besök hos Sundema, som var generalagent för Ikarus. Icke desto mindre tror säkert de flesta att det är ett Z och att det egentligen var en 2-a hade fallit bort ur mitt minne. Nu är det dock där igen och hoppas det stannar kvar.

Tack för påpekandet!

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Olof Lagerkvist

Citat från: Svemicke skrivet 26 november 2011, 13:43:58 PM
Numera linje 17 eller?

Ja, i stort sett. Några fåtal hållplatser skiljer väl, men inga större ändringar. Linjenumret ändrades när den blev "Stombuss".
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Svemicke

Och turligt nog är bussarna med utbytta. De som ritade Wiima måste haft starr eller något för fulare bussar får man leta efter.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Christer K

Citat från: Svemicke skrivet 26 november 2011, 18:05:04 PM
Och turligt nog är bussarna med utbytta. De som ritade Wiima måste haft starr eller något för fulare bussar får man leta efter.
Ful buss men en dröm att köra.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Svemicke

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Christer K

Citat från: Svemicke skrivet 26 november 2011, 23:31:29 PM
Det var väl Volvo B10M-chassie?
Stämmer Volvo B10M chassi, nej jag tänker på karossen, inget skrammel som det var i Säfflebussarna som fanns inom spårvägen.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

yngrot

Wiima är bästa karossen utan tvekan varm och go på vintern och som Christer K skriver fritt från skrammel .. verkligen en bra vagn att köra .. . Hade Svemicke fått köra dessa hade han nog tyckt annorlunda
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 27 november 2011, 14:45:59 PM
Wiima är bästa karossen utan tvekan varm och go på vintern och som Christer K skriver fritt från skrammel .. verkligen en bra vagn att köra

Även som passagerare tyckte jag Wiima med varianter var rejäla och gedigna på något vis. Det var nog framförallt det att dom inte skramlade som gav den känslan och sedan som du säger saker som t ex bra värme. Sedan får jag bara känslan av att det var väldigt sällan dörrproblem och annat liknande trassel. Även såna delar var rejäla, tåliga och hållbara på något vis.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Nej dörrar krångla inte på den tiden det är nått nytt elände.. däremot var killar i elverkstan inte så glada i Wiima då de under en tid bara använde röd kabel i elsystemet ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: Svemicke skrivet 26 november 2011, 18:05:04 PM
Och turligt nog är bussarna med utbytta. De som ritade Wiima måste haft starr eller något för fulare bussar får man leta efter.



Nu hade ju Spårvägen specat sina Wiima annorlunda exvis enbart enkla strålkastare och i fronten ovan vindrutan är de oxå annorlunda därför de ser lite underliga ut. På den här tiden var det ingen design guru som rita bussar utan här var det mer funktion man eftersträvade 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 27 november 2011, 14:45:59 PM
Wiima är bästa karossen utan tvekan varm och go på vintern och som Christer K skriver fritt från skrammel .. verkligen en bra vagn att köra .. . Hade Svemicke fått köra dessa hade han nog tyckt annorlunda

Och om yngrot hade läst vad Svemicke skrev, så hade han sett att Svemicke inte kritiserade kvaliteten i själva busskarossen utan designen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -