Bussar i Göteborg i januari 1992, del 3 (av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 november 2011, 18:11:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

OHT958 är fd GDG 1030.


OZJ014 är fd GDG 1025. GDG-numret på denna och den förra torde dock endast vara arbetsnummer eftersom de levererades först sedan Swebus bildats.


CCN791.


JMG703 är fd GDG 1657, vilket syns nederst till höger om framdörren.


LFN331.


MAY492 slutade enligt SBH i Kaliningrad.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Möllers

Fina bilder även här med minns ner jag var i smögen många års sen sog man Vanhool hella tiden i smögen.
Var där 2 gånger är jätte fint där.

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 november 2011, 18:11:49 PM
OHT958 är fd GDG 1030.


OZJ014 är fd GDG 1025. GDG-numret på denna och den förra torde dock endast vara arbetsnummer eftersom de levererades först sedan Swebus bildats.

De här bussarna kom väl i början av 1990 medan omnumrering(och ommärkning) av GDG-bussarna påbörjades först 1/6 samma år.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 07 november 2011, 20:57:29 PM
De här bussarna kom väl i början av 1990 medan omnumrering(och ommärkning) av GDG-bussarna påbörjades först 1/6 samma år.

Då hann de få GDG-nummer i alla fall.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

På bild 2 kan man se att den är märkt 1025 vid dörren.

Vad var anledningen att man väntade med omnumreringen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 07 november 2011, 23:23:52 PM
På bild 2 kan man se att den är märkt 1025 vid dörren.

Vad var anledningen att man väntade med omnumreringen?

Formellt bildades Swebus AB i janauri 1990 genom att SJ Buss gick upp i GDG, som i samband med detta bytte namn. Man tog då namnet på ett vilande bolag som redan fanns i GDG-koncernen och ursprungligen kom från sedermera GDG-ägda Surahammars Trafik AB. Att man valde att låta SJ Buss gå upp i SJ-ägda GDG i stället för tvärtom berodde på att GDG var ett aktiebolag medan SJ Buss ingick i affärsverkets verksamhet.

Från början var det ingen radikal omläggning. Det allra mesta i driften fortsatte som tidigare och successivt efter cirka ett halvår började bussarna märkas om till Swebus. I samband med detta tog man också itu med den rätt jobbiga omnumreringen. Att det blev GDG som fick byta nummer och inte SJ Buss berodde främst på att de hade färre bussar.

När Postens diligenstrafik ett drygt år senare gick upp i Swebus blev det inga problem med omnumrering eftersom de hade nummer på 6xxx och 7xxx och så höga nummer hade inte SJ Buss.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)