Bussar i Göteborg i april 1992 (del 2 av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 06 november 2011, 17:16:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

DF18009. SBV Bilsellskap i Sarpsborg körde den här linjen tillsammans med Swebus och eventuellt någon mer. Det är alltså ett Mercedes-chassi med Mercedes-front och van Hool-kaross.


AMN985 var som synes av lackering förut EGE-Trafiken 40. Ett år senare hamnade den i Norge, där den förmodligen fortfarande finns kvar.


KAT461 väntar antagligen på att köra en expressbustur.


NXL242.


GYB543 är fd GDG 1652.


HJP988 är fd GDG 2580. Såldes i juni 1993 till Fjärås Bilstation, som använde den för att köra express mellan Göteborg i Malmö i konkurrens med SJ. På den tiden kunde SJ lägga in veto mot expressbusstrafik (dock ej veckoslutstrafik) som gick på samma sträckor som tågen så den här linjen var väl lite tveksam. Den lades också ned något år innan expressbusstrafiken lämnades fri och bussen kom enligt SBH till  Nordia Buss på Tjörn. När bilden stod bussen av skylten att döma standby för Stadtrundfahrt, alltså stadsrundtur.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

m.e.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 november 2011, 17:16:00 PM
DF18009. SBV Bilsellskap i Sarpsborg körde den här linjen tillsammans med Swebus och eventuellt någon mer. Det är alltså ett Mercedes-chassi med Mercedes-front och van Hool-kaross.


En liten retting på navnet her. Det het: SSV Bilselskap og er i dag en del av Nettbuss Østfold.
De to andre selsakpene som kjørte E6-ekspressen sammen med SSV og GDG, SJ, Swebus var: Hadeland Bilselskap og Østfold Bilruter.

AL

Var det Østfold Bilruters design, det röda och ljusblå?

Frank Royseland

AMN985 var som synes av lackering förut EGE-Trafiken 40. Ett år senare hamnade den i Norge, där den förmodligen fortfarande finns kvar.

Da bussen kom til Norge hadde den en kort stund EGE-Trafik lakkeringen lik bildet til staffan. Den ble senere lakkert om hos AQ-Turbuss og byttet ikke farge før den havnet hos Jostein Nesse Turbuss og ble hvit. Sist jeg så bussen var den fortsatt hvit med sort som på det nederste bildet.

Frank