Bussar i Halmstad i september 1991, del 2 (av 4)

Startat av Staffan Sävenfjord, 24 juli 2011, 19:40:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Detta och de två kommande avsnitten kommer att ägnas åt Halmstads Lokaltrafik, som vid denna tid hade fyra färgsättningar på sina stadsbussar:
1. Den gamla helblå.
2. Den snygga i blått och vitt (eller kanske snarare creme) som avlöste denna.
3. Den moderna tendensen med att inte lacka busarna utan låta dem eloxeras (syns på de två sista bilderna).
4. Hallandstrafikens lackering (skymtar på ett par av bilderna men det kommer mera senare).

ENX516 kom sedan till Swebus när de i juni 1993 köpte Halmstads Lokaltrafik men okänt om den kom i trafik där. Den fick i alla fall inte något Swebus inventarienummer.


ETZ966 fick samma senare öde som ovanstående.


EYJ796 blev sedan Swebus 1223.


EJA546 blev sedan Swebus 1224.


MTR957 blev sedan Swebus 1232.


MUG567 blev sedan Swebus 1235.


Observera också att stadsbussarna i Halmstad vid denna tid var utrustade så att de kunde gå på linjer med nivåhållplatser. Stannade  bussen vid en sådan rullades fotstegen som syns under framdörrarna inte ut och det blev instegning i plan från hållplatsen. Var det en vanlig hållplats rullades fotstegen ut för att underlätta påstigningen (syns på första och tredje bilden).

Som synes har jag skrivit Centrum i bildtexterna. Men den i Halmstad någorlunda bevandrade ser att det är Österskans. Antagligen  var det så att hållplatsen kallades Centrum vid den här tiden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevligt dessa bussar med trappsteg som åkte ur minns jag väl. Vi var på studiebesök i Halmstad dock för Hallandslacken när vi var på trafikledning så såg man taken på bussar och där hade de extra stora invnr så de visste vilka vagnar som var i trafik
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina