Bussar i Borås i mars 1991, del 2 (av 2)

Startat av Staffan Sävenfjord, 12 april 2011, 17:42:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Fem Swebussar, varav en i två skepnader på olika linjer, får avsluta bildvisningen. Av dem har tre kvar den gamla SJ-färgen medan två har hunnit lackeras om i Älvsborgstrafikens färger.

BUR078


NDJ905


FTF430



BPY358


LCU830

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Varför har SJ levererade bussar tanklocket på dörrsidan ? Verkar lite ologiskt tycker jag.

Ulf Fernestad

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 april 2011, 10:21:12 AM
Varför har SJ levererade bussar tanklocket på dörrsidan ? Verkar lite ologiskt tycker jag.
Kan du utveckla vad du menar med det? Har inte den placeringen varit lite olika beroende på vem som har karosserat och hur du som kund har specat din beställning. För om du tänker på GDG:s bussar så satt den också på höger sida på en del modeller

1896

Jag tänker mest på resenärerna, ungar som öppnar tanklocket efter avstigning, kläder som kan bli skitiga, och liknande när tanklocket sitter bakom bakdörren.

Vidar

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 april 2011, 17:42:14 PM
Fem Swebussar, varav en i två skepnader på olika linjer, får avsluta bildvisningen. Av dem har tre kvar den gamla SJ-färgen medan två har hunnit lackeras om i Älvsborgstrafikens färger.

BUR078




Det var moro å se at den var laget etter en riktig buss, modellen er kjøpt i Tyskland..

1896

Väldigt fin modell Vidar, blir lite avundsjuk, en sån i hyllan vore inte helt fel.  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Vidar skrivet 14 april 2011, 10:06:19 AM

Det var moro å se at den var laget etter en riktig buss, modellen er kjøpt i Tyskland..

Ja, när du skriver det kommer jag att just 1733 togs fram som en modell. Om jag minns rätt användes bussen mest på linje 119 Borås-Vårgårda-Trollhättan(-Uddevalla), där det var mycket gods. På sin ålders höst fick den lite andra uppgifter och användes ofta också som pakettransport för interna transporter. Personalen brukade också få låna den för att köra ut tyngre saker till lantstället. Godsutrymmet rymde förvånansvärt mycket. Någonstans har jag sett en bild på den där den är nere vid vårt sommarstugeområde, dit vägen inte är lämplig för att köra buss. Tyvärr har jag inte själv bilden.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Silo

Intressant. Någon som vet var man kan få tag i denna modell idag?
/TS

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 april 2011, 16:18:32 PM
Huvuddelen av bussarna har/hade påfyllning på höger sida ja och det gäller ju fler åkare än SJ o Swebus, jag kan bara påminna mig ett fåtal bussar under de år jag varit i branschen som haft påfyllning på vänster sida och då har det främst varit uddabussar från små åkare.

Tankar man från extern pump har det ju ofta ingen betydelse men i tank o tvätthallar är ju oftast pumpanläggningen placerad på höger sida i färdriktningen.

Förutom påfyllning på enbart höger sida, som ju är det vanligaste, finns ju även alternativet att ha tanklock på bägge sidor. Vilket ju underlättar en hel del ute i ödemarkerna där pumpar står dumt till lite här och var. Ses idag på de flesta nya Setror, och förr beställdes ju även flera av Postens diligenser med tanklock på båda sidor.

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 april 2011, 11:54:32 AM
Ja, när du skriver det kommer jag att just 1733 togs fram som en modell. Om jag minns rätt användes bussen mest på linje 119 Borås-Vårgårda-Trollhättan(-Uddevalla), där det var mycket gods. På sin ålders höst fick den lite andra uppgifter och användes ofta också som pakettransport för interna transporter. Personalen brukade också få låna den för att köra ut tyngre saker till lantstället. Godsutrymmet rymde förvånansvärt mycket. Någonstans har jag sett en bild på den där den är nere vid vårt sommarstugeområde, dit vägen inte är lämplig för att köra buss. Tyvärr har jag inte själv bilden.




1733 slutade(väl) sina dagar(i Sverige)vid godsmagasinet i Frufällan och vid ett samtal med ägaren där då
berättade han att bussen skulle köras som hjälptransport till Kina.
Någon som vet mer om detta?/Ulf

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulf Berlin skrivet 16 april 2011, 21:59:12 PM
1733 slutade(väl) sina dagar(i Sverige)vid godsmagasinet i Frufällan och vid ett samtal med ägaren där då
berättade han att bussen skulle köras som hjälptransport till Kina.
Någon som vet mer om detta?/Ulf

Visst gjorde den det. Björn Lénberg fick den som gåva av goda vänner och använde den i många år för hjälpsändningar till Vitryssland. Om han någonsin var i Kina vet jag inte, men när det gäller Björn finns inget omöjligt. På sin höjd olika svårt. För 6-7 år sedan var bussen så upprostad att den ställdes av och Björn upphörde med sina hjälpsändningar. Men tydligen blev längtan för stor att återuppta detta och därför köpte han för något år sedan en Volvo B10M Säffle boggi, fd Borås Lokaltrafik 006 > 211. Jag vet inte om han kommit i gång än.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

LYR

Jag är också nyfiken på denna modellbuss, som Vidar visat upp och som Silo också undrar så vill man veta mer....
exempelvis modellfabrikat, skala, är det en metall- eller plastmodell?
/LYR

Svempa


Vidar