Bussar i Borås i mars 1991, del 1 (av 2)

Startat av Staffan Sävenfjord, 11 april 2011, 11:03:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Nu fungerar min ordinarie hemsida igen och jag hoppas att det förblir så. Men om bilderna inte syns så beror det på nya problem med servern.

Börjar med lite stora bussar från min visit i Borås i mars 1991. Det skulle dröja ytterligare 3,5 år innan jag flyttade dit för gott.

JDH327. Var det möjligen denna färgsättning som sedan inspirerade Swebus? En av BL:s mindre populära Säffle-bussar med den kaross som det ofta regnade in i har fått en lite lugnare (?) uppgift på en körskola.


Så två bussar från Alfredssons, som körde flygbussen och linje 47 till Ekås. Ingen av de vanliga bussarna ute denna dag.
AYL775:


HBN389:


Så några vanliga stadsbussar. Mest Wiima vilket inte är så underligt eftersom BL satsade på denna kaross men köpte också 1987 fem stycken Säffle.
DWH217


GUX450


HBZ502


LBJ692


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevligt även om det var Säffle med   :P  det var mer än regn som kom i dessa Säffle mkt kalldrag runt föraren var det ..  därför vi ville ha Wiima som var både täta och varma De Säffle som köptes 1987 blev inte långlivade hos B-L .. ingen gillade dem ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 12 april 2011, 03:02:25 AM
Trevligt även om det var Säffle med   :P  det var mer än regn som kom i dessa Säffle mkt kalldrag runt föraren var det ..  därför vi ville ha Wiima som var både täta och varma De Säffle som köptes 1987 blev inte långlivade hos B-L .. ingen gillade dem ..

I Säfflebussarna 243-247 från 1987 regnade det väl knappast in mer än i andra bussar utan det var i de äldre 166-190. 243-247 såldes hösten 1995 till olika Buss i Väst-företag. En av dem brann efter försäljningen men de övriga gick en normal livstid.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Nej precis de äldre som var helt kass  166-189  191-192 var ju flybussar med höga ryggstöd 5vxl Wilson med hög låg   190 var en liten Van Hool  ingen lättkörd vagn även om vissa gilla den .. När jag fick flygbuss lyckades jag för det mesta få 191 eller 192 ...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2011, 11:03:58 AM


Tack för fina bilder Staffan! Men på den här bilden är det ett par saker jag inte får ihop. Var verkligen Sven Eriksonsplatsen ombyggd till bussgata redan våren 1991? Det ser dessutom intressant ut att man målande så mycket vägmarkeringar på den där bussgatan i början. Numera finns det inga vägmarkeringar alls målade på den ytan.

När var det egentligen området byggdes om så att de enkelriktade gatorna runt gymnasiet där försvann? Tidigare fanns det ju ett hållplatsläge på dåvarande Teknologgatan mittemot infarten till gymnasiet också.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Bussmicke

Nice, självklart var det intressantare bussar förr.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmagnus

Bussen med reg nummer JDH327 var det jag tog mitt buss kort i och den var rolig att köra med.
Hittade min teoribok för tung trafik hemma och där är det även med en kopia på registreringsbeviset för den bussen.