Bussar i Främmestad i oktober 1990

Startat av Staffan Sävenfjord, 16 februari 2011, 15:12:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Såväl Länstrafiken Skaraborg och Älvsborgstrafiken hade gjort upphandlingar för trafikstart i augusti 1990 och många trodde nog att de tidigare små bussbolagen, som kört linjerna tidigare på sina koncessioner, var utslagna. Men tack vare ett visst samarbete dem emellan så lyckades de försvara i varje fall en del av sin tidigare trafik och även ny trafik. Detta samarbete var embryot till Buss i Väst. Det tog dock ytterligare två år innan Buss i Väst officiellt bildades.

Ett av dessa företag var Larssons Busstrafik i Främmestad, som jag besökte den 1 oktober. De höll till i det gamla stationshuset och jag möttes av två trevliga bröder, Jan och Leif Larsson. När de hälsade mig med "va' dä du sôm kôm i den vite Volvon?" fick dialekten mig att tänka på Roy och Roger i Macken. Men alla likheter i övrigt slutade där.







"Den vite Volvon" skymtar på sista bilden. Det var en hyrbil och jag var så missnöjd med den att jag bad att få byta bil när jag återvände till Borås. Kopplingen fungerade på ett ungefär, vid cirka 85 km/tim fick den rattfrossa och värst av allt: kassettbandspelaren fungerade inte.

Bröderna Larsson hade också tagit hem stadstrafiken i Falköping och bilder därifrån kommer inom kort.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

1896

Ja, funkar inte bandaren, då är det kris....  ;D

Christian S

Larssons använde Scania K112TL Ajokki-bussarna även som skolskjuts från Norra Björke och Väne-Åsaka till Trollhättan. Det var många där utifrån som gick på högstadiet i Trollhättan. Det var på den tiden när inte 0-16 skolan fanns. I Norra Björke och Väne-Åsaka fanns bara åk. 1-6.

Varje morgon och eftermiddag kom Larssons Busstrafik och hämtade skolelever.

Kanske att jag har en bild på en sådan buss i svartvitt en dimmig augustidag 1994 från skolkatalogen.