Fråga bussar på Linje 524

Startat av dselin, 25 maj 2022, 13:42:45 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

dselin

Hej!

Ny på forumet här och såg för ett par veckor sen linje 524 mellan Upplands Väsby och Arninge station stå parkerad på Upplands Väsby Station - Inget konstigt med detta förutom att det var en blå dubbeldäckare likt de som kör (kört?) till Norrtälje.

Det har länge önskats, eller pratats om att 524 borde vara en stomlinje då den både har anslutning till pendeln samt roslagsbanan. Vet någon om Transdev har några planer att börja använda dessa bussar på denna linje eller vad var detta test för?

Den var skyltad 524 men stod även att det var en testbuss och gick inte i reguljär trafik. Har dessvärre inga bilder då jag inte tänkte på att fota men jag har sett den vid två tillfällen, en gång parkerad och en gång så var den på väg till Upplands Väsby Station.

igel

524an är ingen stomlinje, och vilka som är, är ett beslut SL tar. Så Transdev kan inte själv bestämma att 524 ska köras med blå dubbeldäckare.
  Däremot finns det säkert en hel del flexibilitet i avtalet om hur man får merutnyttja stombussarna. Vilket även förekommer i dagens avtal. Det var antagligen ett framkomlighetstest för sådan trafik som du såg.

Däremot väcker det en intressant följdfråga. Både Nobina och Arriva kör i dag korta turer på 676/670, dvs turer som bara går till Danderyds sjukhus. Men om Transdev testkör på 524 kan man undra om de har planer för att köra avgångar på 676/670 med slut/start-station Arninge Rescentrum. För annars verkar 524 vara en betydligt mindre intressant linje att merutnyttja på då den ligger så långt bort från de naturliga ändpunkterna (Söderhamnsplan - Norrtälje busstation - Tekniska högskolan - Danderyds sjukhus).   

Ersa

Det är väl Transdev som testar sina nya dubbeldäckare, som ska gå på 670 och 676 framöver, även på andra linjer. Jag håller med om att 524 passa bra som prioriterad stomlinje, men hur det blir det detta får vi vänta och se. Just dubbeldäckare på 524 känns dock lite väl överdrivet, då det lär räcka med vanliga boggivagnar eller ledvagnar. De kortare förstärkningsturerna på 670x och 676x kan ju även köras med röda vanliga bussar, så de kan meranvändas på röda linjer.

igel

Att merutnyttja dubbeldäckarna i den södra änden kan vara önskvärt. Arriva samkör i dag många omlopp mellan 670 och 178 (ej med dubbeldäckare). Men med dubbeldäckare blir sådant knepigt, då framkomligheten på de flesta av Transdevs blivande linjer i södra ändan har för låg frihöjd för dubbeldäckare. Så 524 är kanske en av de få daglinjerna (ej rusningstrafik) i södra ändan som en dubbeldäckare kommer fram på. 

dselin

Jag vill tillägga att det inte var några nya bussar vi pratar om utan det var samma gamla Volvo-vagnar som Norrtälje. Är tanken att Transdev ska ta över vagnarna också?


B10M

Om det var en Volvo så var det nog en av Transdevs nya. Nobinas gamla dubbeldäckare som går i Norrtälje är Van Hool.

Bussmicke

En Van Hool, resten VDL

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

dselin

#7
Tog en till koll på min mobil och insåg att jag faktiskt hade bilder på denna mystiska buss. Så istället för att gissa vad det var för modell så kan ni få se dom själva, och minnet svek mig då de verkligen inte ser gamla ut alls.

Ber om ursäkt ifall bilderna i sig hör hemma i Bussnack då de egentligen inte tillför så mycket i själva diskussionen.




Nico

Citat från: dselin skrivet 25 maj 2022, 13:42:45 PMDet har länge önskats, eller pratats om att 524 borde vara en stomlinje då den både har anslutning till pendeln samt roslagsbanan. Vet någon om Transdev har några planer att börja använda dessa bussar på denna linje eller vad var detta test för?

Transdev har ju nyanskaffade dubbeldäckare från Volvo, men på lite avstånd så liknar de ändå Nobinas VDL:er. Det som direkt avviker är att de fått (min uppfattning) som en liten huv i fronten vilket påminde lite om det som vissa gamla Büssing-dubbeldäckare hade för så många år sedan. Transdev har sannolikt varit ute och kört lite tester, utbildningar osv. med de första vagnarna.

Vad gäller stomlinje längs med nuvarande linje 524 så har det stötts och blötts olika idéer under åren. Se bl.a. sid 51 i detta dokument... som var det färskaste jag hittade på nätet nu. Problemet med stomlinje längs med nuvarande linje 524 är att det på flera ställen av sträckan är ganska si och så med framkomligheten vilket påverkar möjligheterna. Tanken med stombuss är ju att det ska gå snabbt och smidigt, inte gå som mjölktåget. Sedan så handlar det i stomnätsplanen i sak fortfarande mera om koncept snarare än färdiga förslag.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: dselin skrivet 25 maj 2022, 23:23:55 PMFörsökte lägga bilderna här som finns på min egen webbserver men de visas inte, måste man köra dom via nån godkänd tjänst för att de skall fungera? För de fungerar direkt om man öppnar dom direkt.

http://caesar.dynu.net/buss/1.jpg
http://caesar.dynu.net/buss/2.jpg

Det fungerar som sagt om man går in direkt på bildadressen och det är mycket riktigt Transdevs nya Volvo-vagnar.

Att bilderna inte fungerat rakt av som direktlänkade är inte riktigt min kopp té, men jag undrar om det kan bero på att din server inte ses som säker, dvs. länkarna börjar med http och inte https. Det kan nog dock någon med bättre IT-kompetens berätta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

dselin

Löste det genom att ladda upp dom på en gratistjänst istället, klicka på dom för full kvalité.

Nico

Där ser man... fast då fungerar det även att direktlänka...  ;)






Ser ut som Centralvägen. Det märks även att det är ganska trånga gator numera och dylikt är som sagt ett hinder för effektiv busstrafik... och speciellt för stomlinjer. Blir det något i Väsby så lär bussarna sannolikt istället komma in söderifrån, via Mälarvägen och Optimusvägen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

#12
Trafikverket har påbörjat ombyggnad av hållplatser längs lv 264 (Arningeleden) för kommande stombuss. Det står så på informationstavlorna. Så nån plan finns det för framtiden. Den lär knappast gå genom hela Täby kyrkby då, utan lv 264 upp till Vallentuna.
Som sagts, så testkör man systemen i bussarna, och man vill ha med folk för att testa räkningen osv. De går utanför ordinarie trafik och utan biljettvisering. Så man kör både dubbeldäckare (5577) och den nya Volvo boggi (5560) som står i Okvista. Snart börjar MAN komma med, så kanske det blir en sån inom snar framtid med.

Här finns mer om förberedelserna för "Stombusslinje H".
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/underhall/sa-forbattrar-vi-kollektivtrafiken/sa-forbattrar-vi-kollektivtrafiken-i-stockholms-lan/vag-264-stombusslinje-h-forbattringar/

Men mig veterligen har man inte köpt in tillräckligt med blåbussar för en blålinje till, så det lär ligga minst några år framåt i så fall.

Ersa

#13
Att i framtiden förlägga en stomlinje på denna sträcka, som idag trafikeras till stora delar av 524, var rätt väntat. Grundtanken med stomlinjerna ute i länet, är att de ska gå på större trafikleder och binda ihop centralorter och större knutpunkter som järnvägsstationer med varandra. Gärna som tvärförbindelser mellan existerarnde spårförbindelser. Sedan Arninge station kom till som bytespunkt kvalificerar nu dagens linje 524 till att ses över och utredas som nästa blåa satsning.

Att man inte köpt in nya blåbussar i nutid har nog inte så mycket med saken att göra, då man lika gärna (på kort tid) kan lacka om ett antal lite nyare röda Volvo eller MAN till blå, ett par år in på nästa avtal, och förlägga dem till linjen som kanske helt ersätter 524. I samband med detta blir det gissningsvis röda bussar över därifrån, så det kanske inte behövs köpas in så fasligt många fordon i slutändan.

Nisse Bökelund

Bussen på den nedre bilden har just lämnat Kyrkvägen
och befinner sig på Dragonvägen på väg mot Centralvägen
och Upplands-Väsby station.