Stadsbussarna Östersund AB

Startat av Klaverdörr, 25 mars 2010, 22:21:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Klaverdörr

Hej alla!

Såg att Stadsbussarna Östersund AB lagt ut sin tidsplan för Gävle på hemsidan "www.stadsbussarna.se"

Det kommer vara "hårda krav" att få anställning då dom även kräver "körprov" se tidsplanen nedan.

Tidplan rekrytering
•ANNONSER – DECEMBER

•ANSÖKNINGAR – JANUARI

•INTERVJUER – FEBRUARI/MARS

•BESKED – MARS

•HÄLSOTEST - APRIL

•UTPROVNING KLÄDER -APRIL

• FÖRARPROV - MAJ

•ANSTÄLLNING – JUNI- AUGUSTI

Är det vanligt med detta förfarande vid entreprenörsbyte?


Såg även denna insändare i ena lokaltidningen här om dagen

http://gd.se/insandare/1.1905793-blir-busstrafiken-battre-till-sommaren

Någon som vet vad Stadsbussarna kommer köpa in för bussar för trafiken ?

jocke

MAN har de sagts det ska bli. Så jag räknar med att de stämmer :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Klaverdörr

Nu ligger nog intresset mest i vad man ska köra med storleksmessigt, för gemeneman kvittar det för om det är volvo eller man. Blir det lika som det är idag blir det ingen förbättring! Nu har ett nytt företag fått trafiken och det bör ju rimligen vara något bättre eller?  Dvs som insändaren frågar om ska det vara åter småbussar och klag i framtiden eller satsar man på mer resande i framtiden med större bussar?

AO

Det har sagts att det kommer att bli MAN varav 10 stycken ledbussar och resten normalstora bussar bland de nybeställa bussarna. Men ska man köra med några begangnade KR bussar så lär de bli boggibussar (Scania Scala och Volvo 8700). Om det inte blir några begagnade bussar blir det alltså färre stora bussar med Stadsbussarna än Nobina. Tanken är dock att hälften av alla bussar 2014 ska drivas med biogas. Det betyder att man kommer behöva köpa in fler bussar då, vilket betyder att man kan köpa in fler ledbussar då om man märket att det behövs.

Anders Noren

Citat från: AO skrivet 26 mars 2010, 11:06:30 AM
Det har sagts att det kommer att bli MAN varav 10 stycken ledbussar och resten normalstora bussar bland de nybeställa bussarna. Men ska man köra med några begangnade KR bussar så lär de bli boggibussar (Scania Scala och Volvo 8700). Om det inte blir några begagnade bussar blir det alltså färre stora bussar med Stadsbussarna än Nobina. Tanken är dock att hälften av alla bussar 2014 ska drivas med biogas. Det betyder att man kommer behöva köpa in fler bussar då, vilket betyder att man kan köpa in fler ledbussar då om man märket att det behövs.

Eller så gör Gävle kommun som man har gjort tidigare, prioriterar symbolfrågor ("gröna" drivmedel) framför kollektivtrafikens funktion (turtäthet och busstorlek). Hellre små biogasbussar i gles trafik än stora dieselbussar i tät trafik...?

AO

Vad menar man med förarprov egentligen? Känns ju bakvänt att ha utprovning av kläder innan man gör något typ av test av förarnas körduglighet som i så fall skulle vara avgörande för anställning. Eller menar man med förarprov att de förarare som blir anställda får testa och lära sig de nya fordonen innan trafikstart?

Klaverdörr

Hej

Läs insändaren nedan

http://gd.se/insandare/1.1926356-vad-gor-facket-

Tråkigt att klogomålen redan börjat innan dom ens börjat med trafiken, har man inte fått arbete så har det nog inget med lönen att göra då ev skador eller annat är mycket dyrare för det företaget som kör så det har garanterat mest med det att göra.

Svar till tidigare i tråden

Körprov är säkert en körning med "test passagerare" med olika frågor  sedan kan dom berätta om hur resan var till ansvariga kort.
"Anställning" är ju senare så säkert sållas det då dvs  "du fick jobbet eller inte"

Har man nästan sveriges mest nöjda resenärer nu i en stad så sumpar man nog inte bort ett nytt område?

Klaverdörr


Klaverdörr

Hej

Okej Ödlund, jag använder sökfunktionen! Det är mycket att tänka på när man startar ett företag i en ny stad!

Christian Ljunggren

Citat från: Klaverdörr skrivet 04 april 2010, 04:46:57 AM
Körprov = Förarprov


Det finns exempel bland de stora bolagen i Sverige, där man tillämpar körprov.
Där har det ingen betydelse om man har 20-30 års yrkeserfarenhet utan klagomål. Körprov krävs ändå. Handledaren kan utgöras av en fd bilskollärare, som ger order om var och hur man ska köra.
Detta är nog en trend, som lär stanna i branschen.

/Christian

Ersa

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 07 april 2010, 16:53:33 PM
Det finns exempel bland de stora bolagen i Sverige, där man tillämpar körprov.
Där har det ingen betydelse om man har 20-30 års yrkeserfarenhet utan klagomål. Körprov krävs ändå. Handledaren kan utgöras av en fd bilskollärare, som ger order om var och hur man ska köra.
Detta är nog en trend, som lär stanna i branschen.

Ett nytt fenomen jag nyligen upptäckt är att kör- och teoriprov ibland skall utföras om man som förare söker en heltidstjänst på en annan depå, för samma arbetsgivare. Detta gäller alla, även de som haft tillsvidareanställning i 10-20 år och under den tiden kört på heltid på granndepån(!). Vad händer om man kuggar? Är det då bara att lugnt fortsätta köra vidare på sin gamla depå med sin tillsvidareanställning? ::)

Nu gäller exemplet ovan inte Stadsbussarna i Östersund AB, men i teorin skulle detta företag kunna köra med lika hårda krav på sina tilsvidareanställda Östersundsförare som vill byta stad och depå från Östersund till Gävle, som med f.d. Nobinaförare i från Gävle.

AO

Det är nu klart med anställningarna till Stadsbussarna i Gävle. Ca 30 som jobbade åt Nobina fick inte jobb hos Stadsbussarna.
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1940986-30-talet-bussforare-ratas-av-nya-bolaget

AO


jocke

Citat från: AO skrivet 09 april 2010, 13:06:20 PM
Det börjar bli lite brottom nu för Stadsbussarna att fixa lokaler och en depå:
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1942643-bussbolaget-saknar-lokaler-i-gavle

Står i tidningen att de letar lokaler, men dom hyr ju redan in sig i huset mittemot Hang Loose bar / Scandic på andra sitan Nygatan.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Klaverdörr

#14
Hej Alla!


Detta ska vara beställt till Gävle enligt MAN med löpande leverans under våren/sommaren men hur kommer dörrställning vara på kort respektive ledvagnarna ? Hittar ingen info om detta detta form!

MAN A21 GAS Kortvagn 5st

MAN A23 Diesel Ledvagn 10st

MAN A78 Diesel Kortvagn 31st