Ang klädincidenten, vem bestämmer vad som gäller?

Startat av buskörare, 28 juli 2019, 16:55:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Jag trodde att det var huvudmannen som bestämde, men nu fick jag reda på att det är företagen själva som sätter policyn gällande resenärernas klädsel och annat antar hag också då?
Men blir inte det jättekonstigt om olika saker skulle gälla på olika linjer beroende på vilka som kör?
Jag gar också sett att på Arrivas nyaste MAN, sitter det en dekal som visar på att det inte är tillåtet att äta och dricka på bussen, vilket ju SL började tillåta för några år sen.

Hur bra blir det för resenärerna om företagen som kör under samma huvudman, själva bestämmer vad som gäller på deras bussar?

Nico

Saken är väl den att vare sig trafikhuvudmannen eller andra kan skylta förbud mot allt utan sunt förnuft och frihet under ansvar måste råda i de flesta fall. En hel del är inte heller reglerat i lag utan förekommer enbart som olika former av ordningsregler. Det senare kan då betraktas som villkor som berörd huvudman (för trafik, badhus eller what ever) har ställt upp för att bereda folk tillträde till en viss anläggning eller tjänst. Både SL (och övriga trafikhuvudmän) har givetvis vissa ordningsregler, men de är alltså ganska generella och handlar mera om att få folk att tänka till snarare än om att vara en strikt regelsamling. Entreprenörer med avtal ska dock följa de ordningsregler som är kommunicerade så det är alltså inte upp till varje entreprenör att göra som de vill.

Vissa saker måste dock vara mera detaljerade. Förbud mot att röka är en sådan sak och SL har sedan en handbok för vilka dekaler som tillhandahålls och ska finnas uppsatta. Den handboken ska samtliga entreprenörer enligt avtal följa. Frågan om detta med att det egentligen inte ska ätas och drickas ombord borde dock sannolikt vara tydligare utmärkt även på SL:s fordon, vilket är lite av en lapsus då det även blir en trygghetsfråga. Det finns sedan även regler i t.ex. Taxehandboken (och motsvarigheter på andra håll) där man förbjuds ta med sådant som kan smutsa ned eller luktar illa osv. Skrivningarna där ger visst tolkningsutrymme, men det är samtidigt inte meningen att de ska tolkas in i absurdum.

Vad gäller lämplig klädsel/oklädsel mm. så handlar det även där främst om att inte väcka anstöt. Rent juridiskt är det faktiskt inte förbjudet att gå naken på stan om så är, men man bör ju själv fråga sig vad som är lämpligt och i vilken situation. Den närmaste tillämpliga straffbestämmelsen blir sannolikt förargelseväckande beteende vilket regleras i 16 kap. 16 § brottsbalken, men i en bedömning så beror alltså väldigt mycket på sammanhanget och omständigheterna i övrigt. Tunna sommarkläder fungerar t.ex. bra i vissa sammanhang, men inte alls i andra. Det är dock i första hand upp till bäraren själv att avgöra om vad de tycker är lyckat... och vill någon skämma ut sig så....

Summa summarum... trafikhuvudmannen kan inte detaljreglera allt. Vad gäller lätt klädsel sommartid så handlar det alltid om enskilda avgöranden. Personligen skulle jag inte störa mig på shorts och linne. Däremot skulle jag sannolikt tveka att släppa ombord någon som var helnaken. Ibland har man även höjt ögonbrynen när man sett t.ex. svettindränkta män med bar överkropp som velat åka med. Då har jag mera tänkt på de som ska dela utrymmet med dem och den som kanske ska sitta på det nedsolkade sätet sedan... samma sak som att jag inte tycker att det är helt ok att vissa hantverkare idag åker runt i skitiga arbetskläder etc.


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 28 juli 2019, 18:14:19 PM
Saken är väl den att vare sig trafikhuvudmannen eller andra kan skylta förbud mot allt utan sunt förnuft och frihet under ansvar måste råda i de flesta fall. En hel del är inte heller reglerat i lag utan förekommer enbart som olika former av ordningsregler. Det senare kan då betraktas som villkor som berörd huvudman (för trafik, badhus eller what ever) har ställt upp för att bereda folk tillträde till en viss anläggning eller tjänst. Både SL (och övriga trafikhuvudmän) har givetvis vissa ordningsregler, men de är alltså ganska generella och handlar mera om att få folk att tänka till snarare än om att vara en strikt regelsamling. Entreprenörer med avtal ska dock följa detta så det är inte upp till varje entreprenör att göra som de vill.

Vissa saker måste dock vara mera detaljerade. Förbud mot att röka är en sådan sak och SL har sedan en handbok för vilka dekaler som tillhandahålls och ska finnas uppsatta. Den handboken ska samtliga entreprenörer enligt avtal följa. Frågan om detta med att det egentligen inte ska ätas och drickas ombord borde dock sannolikt vara tydligare utmärkt även på SL:s fordon, vilket är lite av en lapsus då det även blir en trygghetsfråga. Det finns sedan även regler i t.ex. Taxehandboken (och motsvarigheter på andra håll) där man förbjuds ta med sådant som kan smutsa ned eller luktar illa osv. Skrivningarna där ger visst tolkningsutrymme, men det är samtidigt inte meningen att de ska tolkas in i absurdum.

Vad gäller lämplig klädsel/oklädsel mm. så handlar det även där främst om att inte väcka anstöt. Rent juridiskt är det faktiskt inte förbjudet att gå naken på stan om så är, men man bör ju själv fråga sig vad som är lämpligt och i vilken situation. Den närmaste tillämpliga straffbestämmelsen blir sannolikt förargelseväckande beteende vilket regleras i 16 kap. 16 § brottsbalken, men i en bedömning så beror alltså väldigt mycket på sammanhanget och omständigheterna i övrigt. Tunna sommarkläder fungerar t.ex. bra i vissa sammanhang, men inte alls i andra. Det är dock i första hand upp till bäraren själv att avgöra om vad de tycker är lyckat... och vill någon skämma ut sig så....

Summa summarum... trafikhuvudmannen kan inte detaljreglera allt. Vad gäller lätt klädsel sommartid så handlar det alltid om enskilda avgöranden. Personligen skulle jag inte störa mig på shorts och linne. Däremot skulle jag sannolikt tveka att släppa ombord någon som var helnaken. Ibland har man även höjt ögonbrynen när man sett t.ex. svettindränkta män med bar överkropp som velat åka med. Då har jag mera tänkt på de som ska dela utrymmet med dem och den som kanske ska sitta på det nedsolkade sätet sedan... samma sak som att jag inte tycker att det är helt ok att vissa hantverkare idag åker runt i skitiga arbetskläder etc.

Såklart man inte kan detaljstyra allt. Tyckte bara det låter väldigt... rörigt? om det är upp till aktörerna själva att avgöra vad som är okej att ha på sig på en buss. Om en aktör förbjuder bikinitopp på sina bussar, men aktören som kör i samma område tillåter det, så blir det ju väldigt virrigt för resenärerna. Därför trodde jag att det var huvudmannen som stod för reglerna när det gällde vad som är tillåtet och ej på bussarna. Som nu att en aktör tydligen förbjuder att dricka läsk på bussen, medan grannen inte gör det.

Nico

Alltså bikinitoppar mm. är ett sådant litet problem (om det ens är ett problem) så därför finns det inte med i ordningsreglerna även om det skulle kunna vara ett störande uppträdande om man hårdrar det. Vad gäller att dricka läsk mm. så är reglerna som sagt oxå diffusa. Alla inom SL-trafiken ska ju tillhandahållas ett exemplar av Taxehandboken och så här står det på sid. 13 (under allmänna förhållningsregler) i senaste utgåvan för 2019 så får man avgöra själv.

I SL-trafiken är det inte tillåtet att:
- åka inlines, skateboard eller liknande
- förtära mat som riskerar att vålla obehag på grund av stark lukt, som riskerar att förstöra fordonsinredningen eller kladda ner
- dricka alkoholhaltiga drycker (mer än 2,25 vol %)
- röka
- förorena eller skräpa ner
- uppträda så att det stör andra människor
- affischera, filma eller fotografera i kommersiellt syfte utan skriftligt tillstånd.

Vad som däremot inte är diffust är vilka dekaler som ska sitta uppe ombord. Det är då enbart de som SL har i sin handbok för detta (som i sin tur även innehåller en del som baseras på EU-direktiv). SL tillhandahåller då dekalerna via en portal där utsedd personal på varje depå själv kan beställa hem det som behövs. Andra dekaler får alltså inte sättas upp och det är inte heller något som berörd entreprenör kan bestämma över själv. Har t.ex. Arriva felaktiga dekaler uppe så ska de alltså egentligen tas ned.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 28 juli 2019, 19:23:16 PM
Alltså bikinitoppar mm. är ett sådant litet problem (om det ens är ett problem) så därför finns det inte med i ordningsreglerna även om det skulle kunna vara ett störande uppträdande om man hårdrar det. Vad gäller att dricka läsk mm. så är reglerna som sagt oxå diffusa. Alla inom SL-trafiken ska ju tillhandahållas ett exemplar av Taxehandboken och så här står det på sid. 13 (under allmänna förhållningsregler) i senaste utgåvan för 2019 så får man avgöra själv.

I SL-trafiken är det inte tillåtet att:
- åka inlines, skateboard eller liknande
- förtära mat som riskerar att vålla obehag på grund av stark lukt, som riskerar att förstöra fordonsinredningen eller kladda ner
- dricka alkoholhaltiga drycker (mer än 2,25 vol %)
- röka
- förorena eller skräpa ner
- uppträda så att det stör andra människor
- affischera, filma eller fotografera i kommersiellt syfte utan skriftligt tillstånd.

Vad som däremot inte är diffust är vilka dekaler som ska sitta uppe ombord. Det är då enbart de som SL har i sin handbok för detta (som i sin tur även innehåller en del som baseras på EU-direktiv). SL tillhandahåller då dekalerna via en portal där utsedd personal på varje depå själv kan beställa hem det som behövs. Andra dekaler får alltså inte sättas upp och det är inte heller något som berörd entreprenör kan bestämma över själv. Har t.ex. Arriva felaktiga dekaler uppe så ska de alltså egentligen tas ned.

Jag vill här inflika att jag inte vet huruvida Arrivas dekal är tillåten eller ej, jag blev bara väldigt förvånad när jag såg den eftersom den var helt ny för mig.
Dricka är ju svårt, med tanke på vissa resenärers... usla sinne för ordning och reda, så skulle man kunna förbjuda det iom risken att nån ställer ifrån sig den på sätet och den välter?

Nico

Citat från: buskörare skrivet 29 juli 2019, 15:20:04 PMDricka är ju svårt, med tanke på vissa resenärers... usla sinne för ordning och reda, så skulle man kunna förbjuda det iom risken att nån ställer ifrån sig den på sätet och den välter?

Visst kan man säga ifrån. Punkterna 2, 5 och 6 ovan kan tex användas i ett sådant fall. Däremot är det ju inte säkert att det är så lätt att kommunicera det alla gånger. Här håller jag sedan med om att tydlig skyltning är bättre och det är sannolikt därför Arrivas dekaler ändå sitter uppe.

En bild säger sedan mer ön tusen ord och underlättar därmed även om språkförbistring råder på antingen den eller eller rentav bägge kanterna. De dekaler som fanns på förargrindarnas sidor förr (med piktogram föreställande en överkorsad flaska, glasstrut och korv i bröd) har besparat mig mycket diskussion och även ilska när jag rattade nattbuss.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman