Elbussar - argument för och emot, rent allmänt

Startat av eliaS, 28 mars 2023, 13:01:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

Rent interiörmässigt ser BYD boggi ut som de flesta nya gas/biogasbussar. (Förutom MAN då) Jämför med Scania OmniLink / Citywide eller Volvo 8900. BYD boggi LE tar 57 sittande och 29 stående. I alla nya elbussar som jag kan komma på har de inget stort motorutrymme som tar massa plats. Se Volvo 7900E och så vidare.

Christer K

Citat från: Gano skrivet 31 mars 2023, 14:59:31 PM
Elbussar brukar ju annars ha hög passagerarkapacitet då motorn sällan tar mycket plats i anspråk. Exempelvis har BYD boggi på regionen i Skåne 57 sittplatser, vilket borde vara snudd på rekord för boggi i lågentré-utförande.

Så här är det med lastkapacitet i GAS buss respektive EL buss. Gas Man buss led Lastvikt 10.008, 142 stående och 34 sittande. Ska man ha med detta antalet i bussen lagligt då får varje passagerare väga max 56 kg/st.  EL buss Led Volvo 8167 kg 45 sittande och 78 stående. Ska man ha detta antalet med får passagerarna väga max 66 kg/st.

Det verkliga brukar vara att man tar in så många som får plats i bussen i stadstrafik. Landsbyggsbussen brukar inte ha stående i bussen. Men det förekommer att passagerare står upp och bussen framförs i 70 - 90 km/tim. Många bussförare tror att detta ok då det finns inga föreskrifter om detta. Vid en ev. olycka är det föraren av bussen som blir ansvarig även fast man får ha stående i bussen på landsbyggslinjer. Det bästa är om alla sitter ner och har bälte.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Ersa

Citat från: Maven skrivet 29 mars 2023, 23:36:42 PM
Det är väl samma sak som med elbilar – de som spyr ur sig mest negativa kommentarer på diverse internetforum är de som har minst erfarenhet av dem, och minst fakta att komma med.
Det man däremot kan ifrågasätta är väl fixeringen vid 100 % batteribussar av de eldrivna bussarna. Med beprövad teknik för el genom tråd och trolley på de tunga stråken skulle bussarna klara sig med mycket mindre batterier, med stora positiva effekter på ekonomi, miljöpåverkan, livslängd och lastvikt.

Märkligt nog verkar debatten i Sverige vara rätt likriktad (pun intended) angående att elbussar är synonymt med enbart batteribussar. Lite tråkigt att intresset för trådbussar i tätortstrafik är så lågt.

Nico

Jo, instämmer i det. Just trådbussar verkar man i många fall ignorera. Bl.a. så hänvisas ofta till behov av infrastruktur för körtråden mm... utan att för den delen verka tänka på att även batterielektriska bussar, oavsett om de laddas på garage eller på stan, även de kräver en ganska så omfattande och dyrbar laddinfrastruktur.






Citat från: Maven skrivet 31 mars 2023, 15:39:54 PM
Citat från: eliaS skrivet 30 mars 2023, 17:27:22 PMElbussar fungerar i stadstrafik - inte på motorvägs- och landsbygdslinjer...
Vad konkret är det som inte fungerar?


Citat från: Walter skrivet 30 mars 2023, 19:43:04 PMI Skåne körs elbussar även i landsbygdstrafiken av Bergkvara. På motorväg och landsväg så visst funkar det också. Omlopp blir såklart annorlunda och det är nog en av anledningarna till fördyrningen SL flaggar för.

Allt beror ju på vad man beställer för trafik och vilka krav som resp. THM ställer på fordonen.

Nu vet jag inte vad Skånetrafiken/Bergkvara kör med i den trafik som det refereras till, men utanför ren stads- och närförortstrafik (klass I-bussar) så körs ju normalt sett oftast klass II-bussar i regionaltrafik. Fram till ganska nyligen fanns inget alls och nu har det kommit lite, men det är fortfarande ganska tunnsått med tillverkare som kan erbjuda batteridrivna klass II-bussar. Detta då de senare har krav på att klara överrullning, ska ha ha tillgång till nödutgång via takluckor mm. Detta då ifall man går ner i diket osv.

I nuläget är det väl bara Ebusco och VDL som kan leverera batteridrivna klass II-bussar om jag inte minns fel. Här kan givetvis en THM ge undantag och medge att det sätts in klass I-bussar även på motorväg mm. men då blir det med diverse undantag. T.ex. utan bälten, sätena i sig brukar vara sämre osv. alternativt att man måste köpa till diverse annat för att få något slags uppgradering av somligt.



»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Det som driver upp kostnaderna är ju som sagt främst att det åtgår fler fordon för att utföra samma antal passagerarkm, och att detta varierar över årstiderna.
När det är kallt ute åtgår det fler bussar och är det riktigt varmt och man använder AC så uppstår liknande problem, men det största skillnaden är ju vintertid.

Det bästa är ju om man kan ladda bussarna ute på stan vilket ökar tillgängligheten

B10M

Citat från: Nico skrivet 07 april 2023, 01:02:53 AM
Nu vet jag inte vad Skånetrafiken/Bergkvara kör med i den trafik som det refereras till, men utanför ren stads- och närförortstrafik (klass I-bussar) så körs ju normalt sett oftast klass II-bussar i regionaltrafik. Fram till ganska nyligen fanns inget alls och nu har det kommit lite, men det är fortfarande ganska tunnsått med tillverkare som kan erbjuda batteridrivna klass II-bussar. Detta då de senare har krav på att klara överrullning, ska ha ha tillgång till nödutgång via takluckor mm. Detta då ifall man går ner i diket osv.

I nuläget är det väl bara Ebusco och VDL som kan leverera batteridrivna klass II-bussar om jag inte minns fel. Här kan givetvis en THM ge undantag och medge att det sätts in klass I-bussar även på motorväg mm. men då blir det med diverse undantag. T.ex. utan bälten, sätena i sig brukar vara sämre osv. alternativt att man måste köpa till diverse annat för att få något slags uppgradering av somligt.

Förstår inte varför det ska vara så viktigt med klass II-bussar, är väl knappast någon resenär som bryr sig om det. De MAN-ledbussar som Transdev kör i Norrort på motorväg ser ju ut som vanliga stadsbussar som man har satt stolar med bälten i. Ser inte varför man inte skulle kunna göra samma sak med MAN:s elbussar?

Nico

Tja, allt är relativt och för att börja från slutet... bara för att något ser ut som vanliga stadsbussar så är det inte samma sak som att de faktiskt är det. Som jag skrev i mitt förra inlägg så har klass II-bussar krav på bl.a. överrullningsskydd (Roll Over Protection Structure a.k.a. ROPS) enligt ett krav som heter R66 i grund (har för mig att det är version 04 som gäller nu) samt krav på takluckor som nödutrymningsväg. Överrullningsskydd innebär att karossen inte kollapsar påtagligt om bussen går ned på sidan i ett dike eller rentav rullar runt. Jämför med motsvarande skydd i hytter för lastbilar, entreprenadmaskiner, traktorer samt störtbågar inom fordonssport. Sedan finns det iofs. vissa tillverkare (bl.a. Mercedes-Benz) som har samtliga sina karosser utförda så de klarar R66. Takluckor i sin tur är även de avhängiga att nödutrymning ska kunna säkerställas i så hög grad som möjligt, men är svåra att realisera på en batteribuss med nästan all utrustning på taket.

Rent praktiskt sedan... ligger t.ex. en buss på sidan (kanske med lutning och insipprande vatten) i ett djupt dike så kan takluckorna ibland vara enda möjligheten att komma ut. Betänk att i ett fordon som ligger på sidan så har man c.a. 2,5 meter upp till fönstren mm. på motsatta sidan så det är sannolikt bara de vigaste som kommer ut den vägen. Detta då det måste klättras en del bara för att komma åt att slå sönder fönstren och sedan måste man försöka att komma förbi sätena samt att allt krossat glas som uppstår kommer att falla nedåt. Vindrutorna sedan är förstärkta och laminerade i flera lager (finns t.ex. videos där det visas hur bilvindrutor klarar av att motstå flera hagelsalvor) för att kunna utgöra både ett skydd i sig, men även för att rutor i sig ofta är en del av den bärande strukturen. Det krävs därmed väldigt mycket kraft för att slå sig ut genom en vindruta och komma ut den vägen. Återstår bakrutan, men de är inte sällan designade för att vara snygga, dvs. ofta formgivna för en viss yta, och det kan även sitta skyltskåp etc. i vägen där vilket kan göra det väldigt trångt eller rentav omöjligt att istället komma ut den vägen. 

Att resenärerna sedan kanske inte bryr sig är i sak helt irrelevant då de inte förväntas kunna eller ska hålla koll på detta. Snarare utgår man som vanlig resenär ifrån att alla parter som är inblandade i att busstrafiken fungerar och levererar (lagstiftare, fordonstillverkare, THM, trafikoperatörer m.fl. inblandade) även håller koll på detta och följer reglerna. Är det så att man kanske väljer att köra klass I-bussar någonstans, där det kanske istället borde varit klass II-bussar, och det sedan händer något negativt... tja, kan det då kopplas till att man valt bort t.ex. viss passiv säkerhet (som då sällan är något som syns, t.ex. kan någon se de stötupptagande zonerna på en bil rakt av?) så skulle nog inte många vilja vara den som behöver försvara ett sådant beslut.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

B10M

Ok men då kanske man kan använda Mercedes-Benz eCitaro, om nu dessa uppfyller kraven?

Gano

Bergkvaras BYD på regionen i Skåne är klass II, både boggi och kort. De rullar på vanliga landsbygdslinjer, motorvägar och allt där emellan. Linjernas körtid varierar mellan cirka 20 minuter och 80 minuter. Längsta är L511 Ängelholm - Örkelljunga - Hässleholm som tar cirka 80 min för 70 km.

När det gäller lastregler är jag icke särskilt kunnig inom det, men att folk står ombord på motorväg är inget ovanligt i Skåne.

Vad gäller takluckor finns det i Bergkvaras BYD, dock som ibland läcker vatten.  :(