Förändringar i stadstrafiken i Kalmar

Startat av Axel L, 19 januari 2024, 11:31:34 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Axel L

Kalmar länstrafik har annonserat ett pressmeddelande att det kommer genomföra följande förändringar i stadstrafiken.

Linje 401: Kommer trafikeras även av ledbussar (fr. Växjö). Det totala antalet ledbussar som kommer användas är 6.

Linje 404: Tidigare linje 411 får ändra nummer till 404 och förkortad linjesträckning till Berga (dvs. fortsätter inte längre till Skogsrået). Linjen för även högre turtäthet.

Linje 411: Närtrafiklinjen 421 får ändrat nummer till 411 och upphör att bli en närtrafikslinje. Den för även högre turtäthet.

Dessa förändringar kommer innebära i sammantaget att Kalmars stadstrafik får stomlinjerna 401-405 samt den lokala linjen 411 istället för stomlinjerna 401-403, 405, lokala linjen 411 och närtrafikslinjen 421.

Samtliga av dess förändringar kommer träda i kraft den 25 Februari 2024.

Det nämns att enbart linje 401 och 405 har så pass stort resande att ledbussar kan motiveras. Däremot har enbart linje 401 infrastruktur anpassad för ledbussar. Har någon kännedom om vilka punkter längs 405:ans sträckning som är problematiska för ledbussar?

Här är en länk till pressmeddelandet. https://kalmarlanstrafik.se/nyheter/forandring-stadstrafik-kalmar/

Avslutningsvis har jag följande frågor.

Hur många stadsbussar fanns i Kalmar innan förändringen och vilka individnummer har dessa bussar?

Hur många stadsbussar hade Bergkvarabuss i Växjö, vilka individnummer har dessa bussar, vilka var ledbussar och vilka hamnar i Kalmar. Vad kommer hända med de övriga stadsbussarna som inte hamnar i Kalmar?

Avslutningsvis är ni även välkomna att visa bilder på de berörda stadsbussarna.

Hälsningar
Axel L

Fredde

De enda sakerna jag spontant kan tänka mig är att man inte vill knöla in ledbussar vid Hansa City.
Även om det kanske är möjligt så är det ofta mycket annan trafik i rörelse vid dessa "köp-lador", bland annat IKEA.
Det är även knöligt nog med bil på bron över E22an, kan vara att man inte vill utmana ödet då bussen säkert skulle behöva ta för sig av båda körfälten.

Det skulle även kunna vara längden på hållplatser som inte är anpassad till ledbussar, har dock aldrig tänkt på det.


Bussmicke

Intressant, kan bli värt med ett återbesök.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: Axel L skrivet 19 januari 2024, 11:31:34 AMAvslutningsvis har jag följande frågor.

Hur många stadsbussar fanns i Kalmar innan förändringen och vilka individnummer har dessa bussar?

Hur många stadsbussar hade Bergkvarabuss i Växjö, vilka individnummer har dessa bussar, vilka var ledbussar och vilka hamnar i Kalmar. Vad kommer hända med de övriga stadsbussarna som inte hamnar i Kalmar?

Avslutningsvis är ni även välkomna att visa bilder på de berörda stadsbussarna.

Hälsningar
Axel L

Ledbussarna, ex Växjö lär vara 1046-1051

Tätortsbussarna i Kalmar lär röra sig om 1401-1442 och Tätortsbussarna i Växjö förutom ledbussarna 1005-1040 (om alla fanns kvar vill säga)

snömannen

Enligt informationen på Kalmar Länstrafiks hemsida så ska ledbussarna från Växjö tydligen vara tillverkade mellan åren 2017-2020, så då är det antagligen de nyare 1005-1010 som flyttas.

Axel L

Jag har i alla fall noterat idag i Kalmar en av dessa ledbussar med nummer 1822 ock Kalmar länstrafiks färgsättning. Det verkar då som att de även utför nummerbyte för dessa bussar. Då blir det intressant att veta vilket som var bussens gamla nummer och vilket som är bussens nya nummer för dessa bussar.

Hälsningar
Axel L

Bussmicke

Intressant, 18xx är ju Traveller Buss serie för närtrafikfordon i Stockholm.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Axel L

Citat från: Fredde skrivet 19 januari 2024, 12:28:51 PMDe enda sakerna jag spontant kan tänka mig är att man inte vill knöla in ledbussar vid Hansa City.
Även om det kanske är möjligt så är det ofta mycket annan trafik i rörelse vid dessa "köp-lador", bland annat IKEA.
Det är även knöligt nog med bil på bron över E22an, kan vara att man inte vill utmana ödet då bussen säkert skulle behöva ta för sig av båda körfälten.

Det skulle även kunna vara längden på hållplatser som inte är anpassad till ledbussar, har dock aldrig tänkt på det.

Baserat på information från två oberoende förare anställda hos Bergkvarabuss. Den första är anställd i depån vid Torsåsgatan i Kalmar och den andra är anställd i depån i Söderåkra. Utifrån information från dessa förare är primärt korsningen mellan Norra vägen och Esplanaden som är problematisk för ledbussarna. Denna problematik påverkar 405 i riktning mot Kvarnholmen (moturs).

Hälsningar
Axel L

snömannen

För den som är nyfiken på att se hur ledbussarna ser ut i Kalmar Länstrafiks färgsättning så har man nu publicerat en bild på en av ledbussarna längst ner på den här sidan:
https://kalmarlanstrafik.se/nyheter/forandring-stadstrafik-kalmar/

Ulf Berlin

Kul att uttrycket"Dragspelsbussar"fortfarande finns hos allmänheten/Ulf

Bussmicke

Man måste ju snacka så vanligt folk förstår.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Bussen på bilden är Bergkvara  fd nr 1004  som nu då verkar heta 1821, ser bara de två sista siffrorna på bilden.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!