Huvudmeny

Favoritlinje

Startat av tågluffaren, 09 juli 2011, 08:51:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

Vilken är din favorit busslinje i länstrafik?

Jag svarar nog linje 3 i Stockholm.

Max W

Citat från: tågluffaren skrivet 09 juli 2011, 08:51:01 AM
Vilken är din favorit busslinje i länstrafik?

Jag svarar nog linje 3 i Stockholm.

Då undrar jag som är en gammal man vilken linje 3 Du menar. Är det spårvagnslinje 3 eller någon av busslinjerna? Att jag frågar på detta vis beror på att det fanns flera bussbolag i Stockholmstrakten som hade var sin linje 3 när jag var barn och sedan ungdom.
Min egen favoritlinje hade också linjenummer 3. Det var SJ Biltrafik i Solnas busslinje mellan Norra Bantorget och Hässelby.

tågluffaren

Jag tänker på nuvarande 3an i Stockholm.

Och jag tänkte på linjer som är i trafik idag, inte gamla nerlagda linjer.

Max W

Beklagar Tågluffaren att jag missade att det stod BUSSLINJER i Ditt förra inlägg. Okay! För mig är nuvarande linje 3 bara en nummerändring av linje 48 som vi kallade för "Stockholms sjukhuslinje" på vår tid. Den pendlar ju mellan KS och SÖS

Mikey

Favoritlinje: Storstockholms lokaltrafik linje 589

Anledning: Bekväma bussar (Alltid normalgolv), mycket lite passagerare och det brukar oftast gå rätt fort. Avgångstiderna är satta så att 589 alltid går precis efter ordinarie linje 580 (i stort sett samma sträckning på de två linjerna) som i sin tur alltid är överfull, trång, har ståplats och massor av skrikande barn.

Nico


Allt är relativt och det beror även på om man är passagerare eller förare. Ska jag åka så gillar jag t.ex. linjer som 1, 4, 160, 515 osv. som snabbt (nåja) och smidigt tar mig till min destination. Som förare (och för min del då i SL-trafiken) så föredrar jag istället linjer som tar lite tid att köra och som ger en viss omväxling. Gärna då sådana som går lite på tvären som t.ex. då 40, 55, 112, 152, 161, 165, 178, 509 (gamla till Djursholm), 540, 607, 783, 840, 865 osv. Beställningar har sedan sin tjusning de med.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

the0fiskis

#6
jag tycker 465 är en bra linje pga att det är stor varition på bussar allt från korta MAN bussar("71 bussar") till långa höggolvare

gillar ochså 471an om man ska transpotera sig fort  :)

virtual1

Citat från: tågluffaren skrivet 09 juli 2011, 08:51:01 AM
Vilken är din favorit busslinje i länstrafik?

Jag svarar nog linje 3 i Stockholm.

Nog för att linje 3 skulle kunna räknas som 'länstrafik', men det här är väl mer stadstrafik ändå???

tågluffaren

Citat från: virtual1 skrivet 09 juli 2011, 11:16:37 AM
Nog för att linje 3 skulle kunna räknas som 'länstrafik', men det här är väl mer stadstrafik ändå???

Med länstrafik menar jag trafik på uppdrag av länstrafikhuvudman. Dvs tex UL eller SL och inte tex Swebus.

Kronobergarn

Växjö 2001-05 så var det 4:an som var favoriten.

Gbg 2005-10 var det 17, 43, 60 & 80.

Nu i Mölndal 2010-xx så är det 751, 755, 757 & 768... men snart efter sem så är det prämiär turer på 601, 605 & 606 och då kanske någon av dessa tillkommer.

Ibland vill man att tiden bara ska gå fort och då är det någon tung linje som blir favorit för dagen medans vissa dagar så vill man bara ha det så lungt som möjligt och då passar ju 752, 757 eller 768 utmärkt.

forthemoment

I Göteborg är de 16 som jag nästan uteslutande bara kör. Vet inte varför men det är min absoluta favorit.
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

PauPut

Mina favoritlinjer är linje 17 och 37 i Göteborg.
17 mest för att jag åker med den nästan varje dag och bussarna är väldigt bra.
37:an är en av mina favoriter är att man ser både stan och typ "landet" om man åker den hela vägen.

ROBERTS

Favoriter?

Det borde väl vara de linjer som för en ut från någon tråkig pendeltågs- eller tunnelbanestation :(
till den friska luften på landet. :D//
För min egen del så gäller i nämnd ordmng
[li[/li][/list] 
839 Handenterminalen-Dalarö (därifrån tar man färjan till  :P Ornö
785 Östertälje (f tf)-Södertälje-Mörkö. Promenera från ändhpl Skanssundet till färjan,
och vänta på 727:an på Grödingesidan f v b till Tumba.
637. Då den utgår från Tekn Högskolan. Åk till Grisslehamn eller ända ut på Singö.
676, nu när den även trafikeras med dubbeldäckade blåbussar. Min 8-åriga dotter sprang in
         på bussen när vi åkte senast, och direkt till platserna längst fram 1 tr upp.

bussfan

i värmland så är det stomlinje 500 som gäller och den går mellan karlskoga-kristinehamn-karlstad

Ersa

Som Nico skriver måste man skilja på om det är som förare eller passagerare, så detta är helt olika. När man kör trivs de flesta bra i 70 km/t på en äldre riksväg, men om man ska åka buss vill man sitta i 90 km/t på motorvägen utan stopp så man kommer fram fortare. Om jag skulle tomköra en buss Stockholm-Linköping kan ni lita på att jag startar 1-2 timmar tidigare för att puttra på längs gamla Riksväg 1 istället för att somna bakom ratten på E4:an. Om jag åker buss mellan samma orter betalar jag givetvis extra hos Bus4you för en bekväm stol och att slippa stanna i Södertälje S, Nyköping och Norrköping.




Som förare har jag dessa favoriter i landskapet Uppland:

Gamla SL 625, Norrtälje-Rösa-Finsta-Rimbo-Söderhall-Stångberga-Brottby-Angarn-Arninge-Danderyds sjukhus-Tekniska Högskolan.
Gamla UL 807, Norrtälje-Rimbo-Gottröra-Långhundra-Östuna-Mora stenar-Uppsala
Nuvarande SL 625, Söderhall-Stångberga-Brottby-Angarn-Arninge-Danderyds sjukhus
Nuvarande SL 655, Söderhall-Rö-Kilen-Rösa-Norrtälje
Nuvarande SL 644, Söderhall-Rö-Kilen-Riala-Bergshamra-Mora vägskäl.
Nuvarande SL 677, Norrtälje-Rimbo-Gottröra-Långhundra-Ar-Uppsala. Minus för motorvägskörning på E18 & E4, men funkar.
Nuvarande SL 639, Stockholm-Söderhall-Rimbo-Edsbro-Hallstavik (Östhammar-Öregrund). Den är behaglig på delen norr om Rimbo.
Gamla UL 802/182, Uppsala-Ultuna-Flottsund-Krusenberg-Vassunda-Knivsta (-Arlanda)
UL 806, Knutby-Almunge-Långhundra-Arlanda
UL 808, Knutby-(Smara)-Edsbro-Svanberga-Norrtälje