Bussar till Transdev Märsta

Startat av Affe/Märsta, 27 december 2023, 07:26:08 AM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

B10M

5132-5134 har varit i Norrort hela tiden, sen så är inte 5125 och 5149 kvar, det var de som brann i Älmsta.

Jag tror att tanken från början var Norrort 50xx/51xx, Märsta 52xx, Norrtälje 55xx. De blå 5500-5506 skulle då ha gått på linje 677. Sen när Norrtälje inte ville ha ledbussar så fyttade man ledbussarna i 55-serien till Norrort och boggibussar till Norrtälje.

Nummerserier som bygger på placering brukar aldrig fungera i praktiken, det blir alltid flyttar förr eller senare.

Fredrik Klint

Tack för rättelsen.
Hmm då fick Norrtälje 32 Volvo boggie och MAN leden i 55-serien är 32st... Tänk om man då kastat om nummerserierna  ;) Givetvis håller det inte i längden men finns ju också vagnar som är trogna garage i många år.

Buzzlover

Citat från: marciza skrivet 28 december 2023, 01:56:52 AMÄr det någon som vet som sker med 6600-6616? Tolkade att någon trodde att individ 6600 skulle till Umeå.
6600 till Umeå, troligtvis blir den Utbildningsbuss då jag inte ser varför man annars skulle flytta endast en Boggi upp dit.
6601 - 6616 har majoriteten redan hamnat på export/skrot, kan vara någon enstaka kvar tills alla från Norrort börjar gå i trafik men isåfall har dom enstaka fordonen inte många dagar kvar i tjänstgöring.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Buzzlover

Citat från: Bussmicke skrivet 27 december 2023, 11:54:03 AM0300, 0301 & 3778-3782(?) då?

/Bussmicke
www.bussmicke.se


Som redan förklarats har alla du nämt här hamnat i Estland såldes/är till salu som skrotlager på denna hemsida https://www.bustruckparts.com/?lang=sv&call=openNewItemsList

Någon enstaka av 03xx var kvar i Märsta för någon vecka sedan men rör knappt på sig, används ev. till utbildning eller liknande men går i vart fall inte i trafik längre då alla markeringar såsom inv. nummer är bortplockade.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Fredrik Gelin



Citat från: Bussmicke skrivet 27 december 2023, 10:40:52 AMDet var som tusan, 66xx blev då inte långlivade. Vilken tur att jag åkte när jag åkte till Märsta.
...

De var rätt trötta redan när de kom till Roslagsbanans ersättningstrafik, det var nätt och jämnt att man kom upp för backen till Mörby centrum från Danderyd.
Det är kanske lättare att få ordning på dem i deras nya hemvist.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bussfanatikern

Bussarna 6609 samt 3782-3787 skrotades här i Sverige medans 3778-3781, 300-304, 6601-6608 och 6610-6616 såldes som reservdelsbussar till Estland.
Av alla dessa så kom bussarna 3782-3787 aldrig i trafik i Märsta och blev således inte ommålade från VT-blått till SL-rött.

Bussmicke

Då var mitt minne inte helt av vägen, det var tänkt att fler skulle kommit ut i trafik men jag är glad för det jag har.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Affe/Märsta

6616 finns fortfarande kvar i Märsta och går i trafik, det är den enda boggien som finns kvar i Märsta.
Affe Märsta.

B8RLE

#23
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 januari 2024, 19:07:49 PMDe var rätt trötta redan när de kom till Roslagsbanans ersättningstrafik, det var nätt och jämnt att man kom upp för backen till Mörby centrum från Danderyd.
Det är kanske lättare att få ordning på dem i deras nya hemvist.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


66xx var rätt slitna redan när de flyttades till Märsta, då de trafikerade Rosa Express i Götet innan den linjen efterträddes av X2 med MAN-boggibussar.
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

Bussfanatikern

Transdev har fortfarande kvar efterträdaren till Rosa Express som heter X2.