Sista vit-blåa dagen i Kronoberg (många bilder)

Startat av R.Weber, 15 juni 2013, 17:58:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

R.Weber

16 juni byter Länstrafiken Kronoberg som bekant färg från vitt och blått till grönt och silvergrått... Detta firades idag med ett busskalas på Stortorget i Växjö, där tre nya bussar visades upp. Jag passade också på att dokumentera ett gäng vit-blåa bussar som väldigt snart är historia.

Börjar med de vit-blåa som jag fångade vid Resecentrum i Växjö.



Veolia 2530.



Veolia 2562



Veolia 2385



Ramkvillabuss UOL 642



Veolia 2253



Veolia 2632, med delvis borttappad baksidesreklam som blivit smått komisk...



Veolia 2692. Notera att all text med orden Veolia och Kronoberg redan är borttaget, är denna kanske redan på väg till annat län eller land?



Veolia 2560



Veolia 2321

Och här kommer ett par bilder på de nya bussarna som visades upp på Stortorget, den nya färgsättningen är ett riktigt lyft om ni frågar mig!



Ny dubbeldäckare från Scania/Van Hool tillhörande Sven Carlsson Trafik, fångad precis när den avvek från torget...



Förarplatsen i samma dubbeldäckare.



Bergkvarabuss 1053, ny regionbuss



Förarplatsen i Bergkvarabuss 1053



Bergkvarabuss 1028, ny biogasdriven stadsbuss som ska gå i Växjö



Förarplatsen i Bergkvarabuss 1028

Walter

Intressanta bilder, dock är det Bergkvara 1053 du fångat på torget, 5313 är radionumret. Bergkvara har sina inv nr på framdörren.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bernt Talbrant

Citat från: Walter skrivet 15 juni 2013, 21:27:43 PM
Intressanta bilder, dock är det Bergkvara 1053 du fångat på torget, 5313 är radionumret. Bergkvara har sina inv nr på framdörren.

Jag tycker det ser ut att stå 1253, men enligt tidigare uppgifter ska det ju vara nummer som börjar med 10.

Walter

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 15 juni 2013, 21:42:01 PM
Jag tycker det ser ut att stå 1253, men enligt tidigare uppgifter ska det ju vara nummer som börjar med 10.

Är beredd att hålla med men jag gick på tidigare uppgifter och det kan vars speglingar i glaset som gör att nollan ser ut som en tvåa.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Sven W

Hej

Är det olika färg på region- och stadsbussar? Verkar vara mörkare för region och ljusare för stad. Rätt uppfattat?

Hälsningar
Sven

John P

Måste säga att den nya Kronobergslacken är riktigt snygg !
Den gamla lacken är ju också snygg fast den nya är lite roligare, ser modern och snygg ut !
Kul också att man verkar satsa på bra komfort i bussarna, det är väll rätt långa avtånd på sina ställen och normalgolvsbussar med sköna säten blir väll som regel alltid bekvämare än lågentrè....

Vem är nu detta som skriver tänker ni ?
Jo jag heter John och jag jobbar på företaget som "förenklar människors vardagsresande" i Trollhättan och Vänersborg. Med andra ord jag jobbar som bussförare på Nobina ! :)
Jag är timanställd och har jobbat ca ett år.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

R.Weber

Citat från: Sven W skrivet 15 juni 2013, 22:40:06 PM
Hej

Är det olika färg på region- och stadsbussar? Verkar vara mörkare för region och ljusare för stad. Rätt uppfattat?

Hälsningar
Sven

Japp, det är helt rätt uppfattat... Stadsbussarna är ljusgröna (åtminstone i Växjö), och regionbussarna är mörkgröna.

Anders Lundén

Trevligt med bilder från ett län som inte är överrepresenterat här på Bussnack. Tillsammans med Blekinge och Kalmar stad intar nu Kronoberg pallplatserna över Sveriges snyggaste länstrafiklackeringar :)

De övertaliga Veoliorna ska säkert rulla vidare österut. I alla fall de av något modernare snitt. Bifogar dagsfärsk bild på Veolia 2255 från Värtahamnen i Stockholm. En plats där bussar brukar stå i väntan på export. En slump att jag såg den men ni som rör er i dessa trakter kanske har sett/kommer se fler Kronobergare som ska åka båt :)



// Anders

R.Weber

Citat från: Walter skrivet 15 juni 2013, 21:27:43 PM
Intressanta bilder, dock är det Bergkvara 1053 du fångat på torget, 5313 är radionumret. Bergkvara har sina inv nr på framdörren.

Det stämmer helt och hållet, råkade blanda ihop sifferbeteckningarna... Även stadsbussen var fel och den har nummer 1028, ändrade precis detta i inlägget.

R.Weber

Citat från: Anders Lundén skrivet 16 juni 2013, 16:10:46 PM
Trevligt med bilder från ett län som inte är överrepresenterat här på Bussnack. Tillsammans med Blekinge och Kalmar stad intar nu Kronoberg pallplatserna över Sveriges snyggaste länstrafiklackeringar :)

De övertaliga Veoliorna ska säkert rulla vidare österut. I alla fall de av något modernare snitt. Bifogar dagsfärsk bild på Veolia 2255 från Värtahamnen i Stockholm. En plats där bussar brukar stå i väntan på export. En slump att jag såg den men ni som rör er i dessa trakter kanske har sett/kommer se fler Kronobergare som ska åka båt :)



// Anders

Intressant att se, noterar att även denna saknar Veolia- och Kronobergtexten...
Åkte förbi depån på Stinavägen i Växjö idag och den hade redan börjat tömmas på fordon, b.l.a var två av dubbeldäckarna som tidigare gått i Norrland borta...

Ulf Berlin

Trevliga bilder.
Var själv där av en slump mellar 13-14,men då gick det inte
att få några bra bilder p g av mycket folk så där på lördagen./Ulf

Åke Berggren

Citat från: R.Weber skrivet 16 juni 2013, 21:50:44 PM
Intressant att se, noterar att även denna saknar Veolia- och Kronobergtexten...
Åkte förbi depån på Stinavägen i Växjö idag och den hade redan börjat tömmas på fordon, b.l.a var två av dubbeldäckarna som tidigare gått i Norrland borta...
Jag mötte 4-5 veolia bussar på 25:an mellan Växjö och Alvesta på söndagsefter middagen , de vär på väg västerut

AdmirT

Några frågor:
1. Finns det fortfarande kvar Veoliabussar på Stinavägen i Växjö?
2. Vart tar dessa bussar vägen nu?
3. Om de körs från Växjö till Alvesta, är de kanske på väg till lackfirman i Mjällby eller är det jag som är ute och drömmer?
4. Anders, såg du några fler bussar än 2255 i Stockholm?

Tacksam för svar....
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Svemicke

Det har gått troll i det där med dubbeldäckare. Känns som att alla länsbolag måste ha det nu.

I övrigt var det ett trevligt bildsvep över en nu svunnen tid.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan

Citat från: Svemicke skrivet 18 juni 2013, 10:57:20 AM
Det har gått troll i det där med dubbeldäckare. Känns som att alla länsbolag måste ha det nu.

I övrigt var det ett trevligt bildsvep över en nu svunnen tid.
Linje 145 är en vettig linje att köra med DD. I övrigt så ska man vara restriktiv var mam kör med dessa.
I branschen 37 år