Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Rojje skrivet 13 november 2011, 20:43:03 PM

Titel: Intelligenta farthinder?
Skrivet av: Rojje skrivet 13 november 2011, 20:43:03 PM
Intelligenta farthinder, kanske något att satsa på i Sverige? Undrar om dom skulle fixa en vinter med snö, is och plogbilar?

Intelligenta farthinder (http://www.youtube.com/watch?v=pHqX-9x_S1s&feature=related)

//Rojje
Titel: SV: Intelligenta farthinder?
Skrivet av: 1896 skrivet 13 november 2011, 21:41:48 PM
Håller man inte på med tester ? Vore ju lustigt om dessa hinder skulle plogas bort.  ::)
Titel: SV: Intelligenta farthinder?
Skrivet av: HJP skrivet 13 november 2011, 22:11:08 PM
Citat från: Rojje skrivet 13 november 2011, 20:43:03 PM
Intelligenta farthinder, kanske något att satsa på i Sverige? Undrar om dom skulle fixa en vinter med snö, is och plogbilar?

Intelligenta farthinder (http://www.youtube.com/watch?v=pHqX-9x_S1s&feature=related)

//Rojje
****
Konstruktören är nog intelligent, men knappast farthindret.
Varför kallar man teknik för intelligent? Vilken IQ kan den tänkas ha?

På en 30-sträcka, cirka 1 km från mig, provade man en järnbalk, som kom upp 4 cm ur asfalten, när bilar kom med för hög hastighet. Provet kostade 800000 kr och var helt misslyckat.
Jag är ingen fortkörare, men ett par gånger glömde jag mig, och körde cirka 35-40 km/h. Det slog rejält i bilen. Någon lär ha skadat framvagnen, läste jag i lokaltidningen.

HJP
Titel: SV: Intelligenta farthinder?
Skrivet av: Christer K skrivet 13 november 2011, 23:01:00 PM
Citat från: HJP skrivet 13 november 2011, 22:11:08 PM
****
Konstruktören är nog intelligent, men knappast farthindret.
Varför kallar man teknik för intelligent? Vilken IQ kan den tänkas ha?

På en 30-sträcka, cirka 1 km från mig, provade man en järnbalk, som kom upp 4 cm ur asfalten, när bilar kom med för hög hastighet. Provet kostade 800000 kr och var helt misslyckat.
Jag är ingen fortkörare, men ett par gånger glömde jag mig, och körde cirka 35-40 km/h. Det slog rejält i bilen. Någon lär ha skadat framvagnen, läste jag i lokaltidningen.

HJP
Samma hinder provades på Hagmarksgatan i Örebro, problemet är att detta gick sönder rätt fort. Detta under Nollvisionstråket gång och cykel 2002 - 2004, Vägverket, kommun och landstinget var med och betalade.
Hinderet ligger kvar i backen men utan funktion.
/ Christer K
Titel: SV: Intelligenta farthinder?
Skrivet av: Robert T skrivet 13 november 2011, 23:54:56 PM
Jag säger, vad som helst men inte "vanliga" farthinder! I Knivsta har man nyligen byggt två nya farthinder, monsterhöga och skarpa vinklar vilket gör att man måste köra max 5km/h över med buss för att man inte ska lätta från stolen. Det är pest och pina varje gång man ska över dom.
Titel: SV: Intelligenta farthinder?
Skrivet av: Ersa skrivet 14 november 2011, 00:27:27 AM
Citat från: Robert T skrivet 13 november 2011, 23:54:56 PM
Jag säger, vad som helst men inte "vanliga" farthinder! I Knivsta har man nyligen byggt två nya farthinder, monsterhöga och skarpa vinklar vilket gör att man måste köra max 5km/h över med buss för att man inte ska lätta från stolen. Det är pest och pina varje gång man ska över dom.

Ring Arbetsmiljöverket! De stoppade all busstrafik på landsvägen i Täby Kyrkby tills Täby kommun tog bort sina vägbulor för några år sedan. Naturligtvis var kommunen mycket oförstående till åtgärderna som ledde till trafikstoppet...
Titel: SV: Re: SV: Intelligenta farthinder?
Skrivet av: the0fiskis skrivet 14 november 2011, 00:57:30 AM
Citat från: Ersa skrivet 14 november 2011, 00:27:27 AM
Ring Arbetsmiljöverket! De stoppade all busstrafik på landsvägen i Täby Kyrkby tills Täby kommun tog bort sina vägbulor för några år sedan. Naturligtvis var kommunen mycket oförstående till åtgärderna som ledde till trafikstoppet...
tror arbetsmiljöverket även fixade bort bulorna vid nacka forum.

sent from my Samsung galaxy s2 (GT-I9100)
Titel: SV: Intelligenta farthinder?
Skrivet av: Nico skrivet 14 november 2011, 06:09:16 AM

Det mest effektiva farthindret är nog fortfarande det jag vill minnas mig ha tagit upp tidigare... och det är troligen även det mest ekonomiska att underhålla. Det handlar då helt enkelt om mindre remsor eller räfflor av samma plastmaterial som det som finns i övergångsställen, sidolinjer på motorväg etc. I det senare fallet är den ojämna kanten på sidolinjerna medvetet utformad så att man genom oljudet som uppstår ska uppmärksamma (väcka?!) förare på att de är utanför den ordinarie körbanan.

Man har annars bl.a. haft sådana remsor/räfflor på Frescativägen vid Naturhistoriska riksmuseet och vid avfarten från Centralbron ned mot Söder Mälarstrand. Dessa remsor eller räfflor skadar då inte alls fordonen på något vis och rent tekniskt så behöver man inte sänka farten. Rent praktiskt så fungerar de dock då de liksom sidomarkeringslinjerna låter något rent överj-ligt att köra över (så länge de är fräscha) varför de allra flesta förare faktiskt tar det ganska piano över dess mindre vita streck i gatan.
Titel: SV: Intelligenta farthinder?
Skrivet av: Christer K skrivet 14 november 2011, 06:23:32 AM
Citat från: Ersa skrivet 14 november 2011, 00:27:27 AM
Ring Arbetsmiljöverket! De stoppade all busstrafik på landsvägen i Täby Kyrkby tills Täby kommun tog bort sina vägbulor för några år sedan. Naturligtvis var kommunen mycket oförstående till åtgärderna som ledde till trafikstoppet...
Hoppsan tanken är bra men helt fel väg att gå, först kontaktar man arbetsledare på arbetsplatsen om problemen.  Sedan skyddsombudet på arbetsplatsen som i sin tur tar kontakt med arbetsgivare om en lösning. Händer inget då tar skyddsombudet och skriver en AML § 6 6a framställan om arbetsmiljöåtgärd, väl dokumenterad gärna med foton från platsen.  Denna lämnas till arbetsgivaren för påskrift och skickas till Arbetsmiljöverket för utredning.  De tar endast några dagar på sig att besöka platsen och lämna förslag på åtgärder.
Gjorde precis samma sak i onsdags förra veckan i Linköping, lämnade in AML §6 6a, arbetsmiljöverket kom på fredagen och gav oss klart att det var helt fel och Linköpings kommun och företaget får till mars 2012 på sig att åtgärda problemen.
Hade det varit fara för liv och hälsa lägger arbetsmiljöverket en Aml §6  7 stopp om att utföra arbete.
/ Christer K
Titel: SV: Intelligenta farthinder?
Skrivet av: bjorn_k skrivet 14 november 2011, 06:25:06 AM
Varför inte "kuddar" av den typ som gör att bussar grenslar hindret medan bilar inte...
Titel: SV: Intelligenta farthinder?
Skrivet av: Robert T skrivet 14 november 2011, 12:22:45 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 14 november 2011, 06:25:06 AM
Varför inte "kuddar" av den typ som gör att bussar grenslar hindret medan bilar inte...

Så har vi i Österbybruk och de enda som drabbas är bussarna. De klättrar upp med axlarna som har dubbelmonterade hjul (drivaxel osv). Personbilarna kör bara mitt mellan hindren i nära 50 blås. Bussar kör obekvämt över i 20km/h, men helst lägre.
Titel: SV: Intelligenta farthinder?
Skrivet av: bjorn_k skrivet 14 november 2011, 21:13:50 PM
Ok, de kuddar jag tänker på är kombinerade med en refugbit eller sitter mitt för varandra på vägen (Jakobsberg har så i villaområden där bussar går) så att bilar inte kan "undvika" dessa. Där är kudden i betong/stenmtrl och verkar passa de flesta bussarna (dvs bussarna går över hindret) och 50 är smidigare att åka än exvis 30-35 då det skakar mindre i kupén vid 50km/h
Titel: SV: Intelligenta farthinder?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 14 november 2011, 21:31:23 PM
Aktiva farthinder är dyrare och har en högre driftskostnad än passiva farthinder. Därför är de ännu sällsynta annat än som provinstallationer.

Vid systematiska utvärderingar av farthinder, där man tar hänsyn till mer än bara tyckanden och anekdoter, brukar vägkuddarna visa sig vara de som är bäst (eller minst dåliga) för busstrafiken. Se t.ex. denna rapport (http://epubl.ltu.se/1402-1536/2007/08/).
Titel: SV: Intelligenta farthinder?
Skrivet av: Robert T skrivet 14 november 2011, 23:53:54 PM
Jag glömde nämna att ett av hindren i Österbybruk är monterat i en kurva vilket gör det omöjligt att gränsla med både fram och bakaxel...
Titel: SV: Intelligenta farthinder?
Skrivet av: Ersa skrivet 15 november 2011, 00:18:47 AM
Citat från: Christer K skrivet 14 november 2011, 06:23:32 AM
Hoppsan tanken är bra men helt fel väg att gå, först kontaktar man arbetsledare på arbetsplatsen om problemen.  Sedan skyddsombudet på arbetsplatsen som i sin tur tar kontakt med arbetsgivare om en lösning. Händer inget då tar skyddsombudet och skriver en AML § 6 6a framställan om arbetsmiljöåtgärd, väl dokumenterad gärna med foton från platsen.  Denna lämnas till arbetsgivaren för påskrift och skickas till Arbetsmiljöverket för utredning.  De tar endast några dagar på sig att besöka platsen och lämna förslag på åtgärder.
Gjorde precis samma sak i onsdags förra veckan i Linköping, lämnade in AML §6 6a, arbetsmiljöverket kom på fredagen och gav oss klart att det var helt fel och Linköpings kommun och företaget får till mars 2012 på sig att åtgärda problemen.
Hade det varit fara för liv och hälsa lägger arbetsmiljöverket en Aml §6  7 stopp om att utföra arbete.
/ Christer K

Ja just! Precis! ;D
Gör så istället!