Länk. Belgiska bussbyggare blir på efterkälken

Startat av BD, 16 februari 2024, 17:12:40 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

BD



Enligt Google.
Belgiska bussbyggare missar elektriska bussar: situationen är särskilt svår för Van Hool

Europa elektrifierar snabbt sina stadsbussar. De belgiska bussbyggarna kan knappast dra nytta av detta och ser utländska aktörer stjäla marknadsandelar. Situationen är särskilt svår för Van Hool. "Vi är mycket oroliga."

Elektrifieringen av bilparken kan bli försenad i Europa, men så är absolut inte fallet med stadsbussmarknaden. Allt fler kollektivtrafikföretag i Europa väljer elbussar. Förra året levererades 6 354 elektriska stadsbussar i Europa. Det är inte mindre än 52 procent fler än de 4 152 år 2022, enligt siffror från Chatrou CME Solutions, en konsult som håller koll på siffrorna. Det är också en fyrdubbling jämfört med för 5 år sedan. Elbussar står nu för 40,8 procent av nyinköpen. De har också helt spelat ut vätgasbussen. År 2023 såldes knappt 207 stadsbussar av vätgas.

Men de belgiska bussbyggarna tjänar inte riktigt på den accelerationen. Belgien har två stora bussbyggare: Van Hool i Koningshooikt med nästan 2 000 anställda och VDL Roeselare med cirka 600 arbetare. VDL Roeselare är det tidigare Jonckheere, som togs över av industrikoncernen VDL med huvudkontor i Eindhoven. VDL byggde en ny fabrik i Roeselare specifikt för att bygga elbussar, med en kapacitet på 800 bussar per år, dubbelt så många som den befintliga fabriken. Ändå tappar VDL marknadsandelar. VDL levererade 108 elektriska stadsbussar förra året, vilket innebär att de fortfarande har en marknadsandel på 1,07 procent i Europa. Det är en kraftig nedgång jämfört med den marknadsandel på 7,5 procent man haft på elbussmarknaden under de senaste 10 åren. När VDL förklarar årssiffrorna medger att bussdivisionen har svagast inom koncernen, men det tillskriver det främst brist på delar som gjorde att bussar levererades för sent.

Enligt Yves Allewaert, förbundssekreterare på ABVV Metaal West-Vlaanderen, är fabriken i Roeselare nu i full drift. – Det finns praktiskt taget ingen tillfällig arbetslöshet i fabriken för tillfället. Orderboken är full för i år. Men flytten till den nya fabriken går mindre smidigt." Ändå undrar han också om orderboken kommer att förbli lika full nu när De Lijn har hoppat av som en viktig kund eftersom den beställer bussar från kinesiska BYD. De senaste åren har det även kommit in klagomål på tekniska defekter på VDL:s elbussar, som Allewaert beskriver som "brister". Det är oklart om VDL därför kommer att förlora stora order även i andra länder utöver Flandern.

Fel gissning

Situationen är svårare för Van Hool i Kempen. I siffrorna för elektriska stadsbussar från Chatrou CME Solutions nämns företaget inte ens separat och ingår i avsnittet "övrigt" eftersom det har mindre än 1 procent av marknaden. Van Hool trodde länge att vätgas var framtiden för hållbara bussar, men verkar ha gissat fel. Ännu värre är att den också tappar fjädrar där. Van Hool var en gång marknadsledare för vätgasbussar, men förlorade den positionen förra året till polska Solaris. Van Hool levererade 34 vätgasbussar, jämfört med 77 för Solaris. Van Hool såg sin marknadsandel på 24,3 procent av vätgasbussar falla under de senaste 10 åren till 16,4 procent förra året.

Van Hools nerver är spända. Bolaget har samlat på sig förluster de senaste åren. Bussbyggaren, som främst tillverkar stora och eleganta bussar i Belgien, såg efterfrågan på dessa bussar helt torka under corona. År 2021 noterades en förlust på inte mindre än 64,4 miljoner euro. År 2022 var det 23 miljoner euro. Företaget såg också sina skulder stiga till 417 miljoner euro. Den 17 januari utsågs omstruktureringsspecialisten Marc Zwaaneveld till co-VD med den uttryckliga avsikten att utarbeta en "återhämtningsplan" om några veckor. På Van Hool vill man inte säga något för tillfället, "för att bevara den lugna atmosfären".

Brist på beställningar

Facken är inte nöjda med det. Kim Samison, sekreterare på ACV Metea: "Zwaaneveld var inte utsedd att hänga streamers. Siffrorna har inte alls varit bra de senaste åren och insatser kommer att bli nödvändiga även på kort sikt. Det råder brist på beställningar. Men vi tror på Koningshooikts framtid." Hennes kollega på det liberala fackförbundet ACLVB är dystrare: "Jag säger till medlemmarna att de ska ta hänsyn till det värsta. Det finns få beställningar. De senaste månaderna har vi haft veckor då mer än hälften av fabriken varit tillfällig arbetslös. Nu är det 20 procent, men det kommer att öka igen under de kommande veckorna. Den ekonomiska situationen är mycket svår. Även för en omstruktureringsplan (avgångsvederlag, red.) kommer pengar att behöva hittas från bankerna", säger Christophe Van Audenhove, sekreterare på ACLVB.

Förutom få beställningar på kollektivtrafiken påpekar Van Audenhove ett annat problem. "Van Hool har också få beställningar på tränare, där man traditionellt sett har en stark position. Det kan bero på att konkurrenterna på den marknaden tillhör stora, rika bilkoncerner, som Mercedes och MAN. De har stoppat produktionen mindre de senaste åren och har byggt upp ett lager av bussar som de nu säljer med rabatt."

Alla fackföreningar är inte nöjda med De Lijn. I en tid då det är svårt för belgiska bussbyggare beställer man 92 bussar från kinesiska BYD, med option på upp till 500 bussar. "Vallonien väljer VDL, men Flandern gör det inte", konstaterar Allewaert från ABVV. "I en tid när världen kommer för att beundra Van Hools nya 24-meters elektriska spårvagnsbuss på Busworld, kommer vi att köpa kinesiska bussar. Med Luxemburg är vi det minst chauvinistiska landet i Europa", säger Samison. En större omgång av uppsägningar vid Van Hool kan komma vid en mycket olämplig tidpunkt för den flamländska regeringen efter De Lijns order vid BYD i ljuset av valet.

Det är slående att BYD inte är den stora vinnaren i försäljningen av elbussar förra året. Mer än så tappar den en del marknadsandelar. 2023 sålde tyska MAN, en del av VW-koncernen, flest elbussar (785), följt av polska Solaris. MAN tillverkar även sina stadsbussar i Polen. Kinas Yutong ligger på tredje plats.

Hur är det egentligen. Är även Volvo och Scania att betrakta som förlorare i elbussracet?
Det är ju bedrövligt att behöva åse hur osvenska tillverkare tar plats.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240215_97038409?&articlehash=qH5lrC3Kr8uh8VD%2B400QNZ%2FHQZfm%2FdIXYEc%2BjRJBZCIlvhl8wf9CFPMXNCPpwqKSzzbysjpDg%2BtmyVO71wyIOqazK2PNikabf0stEC%2Bg0MPUL71wkYs%2BAXRGwTSzskWPBtFNTRmUsuhXMofiatGyymMBbyaCz2gdE2vra1k2N9QSE09PX1Ue9pXqO2j3D3GI8tliDFdblPP%2FBXqAmthls7gEXJ6Bxd40mOLM9YOO57JfRrEivAUOPN8L0TZDw0GCqiK312oXbADocKuauThLKnDs5%2Fb2tmoti2h%2BHTFxGaeSEjdzRbiMsrN35%2FeQfA8tEqvOUeFzUbM0k%2FbuErvixw%3D%3D

Ersa

Citat från: BD skrivet 16 februari 2024, 17:12:40 PMHur är det egentligen. Är även Volvo och Scania att betrakta som förlorare i elbussracet?
Det är ju bedrövligt att behöva åse hur osvenska tillverkare tar plats.

Hur svenska man nu kan vara, när den huvudsakliga tillverkningen skett i Polen i flera decennier. Sen kanske man vill köpa en produkt som faktiskt fungerar och har en bra eftermarknad, än att gå på emblemet i fronten.
Både Scania och MAN har ju Volkswagenkoncernen som ägare, så det kanske är lite onödigt för VW att deras bägge dotterbolag konkurrerar med varandra. Sen har vi Volvo som väl mestadels håller på att avveckla sig själva, gällande egen tillverkning av kompletta bussar.

Fredrik Gelin

De Lijn är en stor operatör i både Belgien och Nederländerna, men köper naturligtvis det billigaste alternativet som uppfyller kraven för upphandlingarna.

I Sverige har de tre största huvudmännen i princip gjort det omöjligt att beställa Kinesiska bussar till deras upphandlingar i nuläget vilket lämnar fältet öppet för Ebusco, MAN, Solaris och andra Europeiska tillverkare som annars kanske inte kunnat konkurrera om anbuden på samma villkor.

Att BYD inte sålt lika mycket som MAN och Solaris i Sverige är alltså inte så konstigt eftersom de stora upphandlingarna mer eller mindre diskvalificerat BYD, Yutong, Golden Dragon och andra Kinesiska tillverkare från att leverera bussar.

Som Ersa också skriver har det inte producerats några helbyggda bussar I Sverige på många år, Säffle var de sista men blev för dyra för Volvo att ha kvar och lades väl ned för runt 10 år sedan.
Dock byggs chassin och drivlinor (åtminstone för diesel och gas) för både Scania och Volvo fortfarande i Sverige tror jag.
Van Hool har elbussar i sitt sortiment, men har troligen varit för dyra jämfört med Kineserna.
Nackdelen med Van Hool är ju att de inte bygger chassin själva utan främst bygger karosser på andras plattor och då är de helt enkelt för dyra.

Jag kan åtminstone delvis tycka att Van Hool liksom Volvo varit sena att haka på elbusskonceptet vilket straffat sig.

Här i Norden kan vi så klart inte göra som resten av Europa utan har länge haft som mall att vi skall ha 15m långa boggibussar med lågt insteg vilket blivit Scanias och Volvos nisch.
När eldriften nu nästan slagit ut båda tillverkarna uppstår ett hål på marknaden att fylla.
Här är Van Hool faktiskt en av få Europeiska tillverkare som har en färdig lösning att erbjuda.
Kineserna gör dock samma sak billigare, så det är upp till beställaren att avgöra hur man vill ha det.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk