Huvudmeny

"Kaos" i Lund

Startat av Walter, 05 september 2023, 16:38:01 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Walter

Nåja rubriken är hämtad från hur tonläget är i lokal media efter omläggningen och avtalsstarten av tätortstrafiken i Lund.

Keolis har nu trafiken med nya MAN elbussar och Skånetrafiken har i samråd med kommunen lagt om linjenätet. Mest i centrum där nu Lund C är navet och Botulfsplatsen stängd. (Dock stannar några linjer fortfarande i anslutning till Botulfsplatsen.

Kritiken mot bussarna kommer uteslutande från förträdare från föreningar för pensionärer och rörelsehindrade. De menar dels att bussarna är förfärliga och att de nu måste ställa ifrån sig rullatorer etc och sedan sätta sig ned och att det innebär risker.
Utan att negliera eventuella risker så finns moptsvarande busstyp i Malmö och där har jag inte sett samma kritik. Man verkar också mycket emot att det lokala funktionshinderrådet inte tillfrågats och Skånetrafiken uppges vara oförstående.

Jag antar att Keolis/Skåentrafiken utgår från branchgemensamma riktlinjer och att lokala föreningar/företrädare numera inte involveras i samma utsträckning som tidigare inför nya avtal. Bussar ska kunna ha vidare liv i andra delar av landet t.ex

Annan kritik har framförts att det nu i är rörigt vid hpl Lund C. Det kan man förstå och är väl oftast övergående. Då stadstrafiken behöver mer plats har man fått överta nästan samtliga fd regionbusshållplatser på Bangatan vid Clemenstorget. Regionbussarna har fått flytta in till godsmagasinet där express/ersättningsbussar för tåg tidigare gick och det är väldigt trångt överallt.
Synd på ett sätt då de återkommande långa avstängningarna av stambanan funkar bra med plats för ersättningsbussar direkt vid godsmagasinet, resenärerna får nu gå en lång bit vid kommande avstängningar.

Att lägga om linjerna gjordes i huvudsak för att snabba upp trafiken och kunna köra ledbuss på en linje. Då kan man inte låta nästan alla linjer göra en lång rundtur via Botulsplaten på smala gator. Dock finns det mer att göra. Några linjer stannar nu tre gånger vid Lund C.

Norrifrån så kommer de först till Lund C vid Clemenstorget där Spårvagnen finns. Sedan kör man ca 100m till stadsbussarnas tidigare hållplats vid Lund i höjd med gamla stationsbyggnaden, den är fortfarande i drift. De linjer som sedan ska fortsätta Klostergatan ned mot Domkyrkan stannar också på en hållplats vid Grand Hotel, ca 50m. Här borde man kunna avvara ett stopp och få mer flyt i trafiken.

Sen är det generellt tgrångt med alla stadsbussar och mycket regiontrafik samt ett övergångsställe mellan Lund C och Clemenstorget som stoppar upp all trafik i långs stunder.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lelle

Sorgligt för Lundabor och för busschaufförer i Lund. Det var aldrig ett såhär stort problem vid nya avtal eller vid omläggning av linjenät/tidtabeller förut.

Kan tilläggas att företaget (Keolis) ljuger en hel del då man försöker få allting att se bra ut , det körs med korta bussar på linje 3 kvällar och på helger numera. För att man inte klarar av att hålla tider och följa scheman.

En del mindre olyckor har skett med ledbussar , tekniska fel, bussar som aldrig dykt, bussar som bara passerar eller inte öppnar dörrarna och bara kör iväg. upp bland annat. , då jag själv känner flera busschaufförer och farsan körde i Lund i 30 år innan detta företag tog över.

Jag skulle vilja lägga skuld på Skånetrafiken samt Keolis som förkortat körtid och förlängt scheman på ett sätt som inte är till någons fördel förutom till företagets . Man la antagligen billigaste anbudet därav pressade scheman mindre anställda och färre bussar då man måste hålla sig inom budgeten. Ett annat problem är väll att HR personal ska bedöma om man är kapabel till jobbet då HR personalen knappt själva har erfarenhet av bussyrket då slutar det på detta viset.

Jag vet att flera busschaufförer med alla kategorier och lång och stor erfarenhet av Lunds stadstrafik samt med annan trafik som utlandskörning med turistbussar inte fick jobb hos Keolis för att deras HR personal inte tyckte eller bedömde att de hade vad som krävdes för att bli anställda. Annat var det förr i tiden när chefer och chefernas högra hand intervjuade busschaufförer och det slutade alltid bättre då cheferna själva hade erfarenhet av bussyrket, kring fordon och kring trafiken i Lund stad.

https://www.sydsvenskan.se/2023-09-08/forare-sager-upp-sig-efter-bussomlaggningen-vi-har-tappat-kontrollen

Lelle

Går att tillägga att man tagit in unga busschaufförer för att de antagligen är billigare i drift och kostnader. Ev betalar arbetsförmedlingen 80% av lönen också. Så Keolis är nog pressad pga sin budget därav (tror jag att man inte tog in de äldre och mer erfarna chaufförerna) nu snackar jag såklart inte om alla men man har tagit chockerande beslut kring rekrytering och anställningar.

Lelle

Det är en självklarhet att de yngre inte kommer orka och säger upp sig då det är en utmaning i sig att köra i Lund för många. Beviset ser vi nu med all kaos. Men men man får skylla sig själv som ansvarig för allt detta både inom Keolis och hos Skånetrafiken. Sista tiden då Vybuss körde trafiken hade man stor brist på chaufförer men det var många pensionärer som ställde upp och det är väldigt chockerande att man försöker välja ut och vara petig kring chaufförer utifrån ett ekonomiskt perspektiv då det är en brist på 5000 busschaufförer i Skåne bara.

B10M

Citat från: Lelle skrivet 08 september 2023, 10:20:46 AMSorgligt för Lundabor och för busschaufförer i Lund. Det var aldrig ett såhär stort problem vid nya avtal eller vid omläggning av linjenät/tidtabeller förut.
Det är tyvärr ganska ofta som det blir stora problem vid operatörsbyten, särskilt om man byter ut alla bussarna också. Det är väldigt varierande, ibland fungerar det alldeles utmärkt. Lund har väl haft tur hittils.

Lelle

#5
Jag skulle inte kalla det för tur, man har snarare underskattat Lund och dess trånga vägnät med massa cyklister från både Keolis och Skånetrafikens sida. De gamla företagen tog oftast in alla gamla chaufförer med lång erfarenhet och man hade bättre koll på läget inför ett nytt avtal med nya bussar dessutom med chefer som hade bra kännedom om Lund som kände sig "hemma" här och visste vad som krävdes, sedan så bestämde Lunds kommun fram till 2015 och inte Skånetrafiken över stadstrafiken, det i sig förklarar en hel del skulle jag tro.


Buss_Lund

#6
Tråkigt att höra gamla busschaufförerna har lång erfarenhet av lunds stadsbusstrafiken fick inte följa med till keolis faktiskt.
Sen keolis tog över då buss var alltid har varit försenade på mellan 10-30 minuter ibland vissa turer var inställt.
Jag har träffat en bussförare i Lund och bussförare sa att hen har haft mycket dåliga schema och kort rast osv hen var sen upp över 30 minuter. Kan tänka mig många säga upp sig pga dom klarar inte av stress och press.
Hoppas att det ska lösa sig i senare

Walter

Keolis backar

Nu inser visst Keolis att man underskattat körtiden till viss del och lägger om en del i kommande scheman. (Låst artikel)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Buss_Lund

Bra att keolis backar efter hård kritik mot keolis. Hoppas keolis ska lyssna på personalen och ta emot deras önskemål osv. Det är viktigaste är personalen ska känna sig trygghet och trivs bra på sin arbetsplats. Hoppas keolis Lund kan förändra sig.

Maven

Är det entreprenören eller Skånetrafiken som planerar körtiderna? Om det är Keolis; fanns det underlag i upphandlingen för att göra någon annan beräkning än de som redan fanns i tidtabellen?

Walter

Kommunen vll att Skånetrafiken tar sitt ansvar

Diksussionen fortsätter, i en låst artikel idag är kommunen besvikna på Skånetrafiken och man vill begränsa trafiken på Bangatan vilken är största flaskhalsen. Sen är det nog inte (bil)trafiken som stör mest utan de gående som passerar i strid ström över gatan och som jag skrev ovan många stopp på kort sträcka. Det stoppar också upp trafiken.

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

linlars

Citat från: Walter skrivet 11 september 2023, 15:14:48 PMjag skrev ovan många stopp på kort sträcka

Fast just den saken som du skrev är fel. Linjerna som går mot Stortorget/"Botulfsplatsen" stannar antingen på södra änden av Bangatan [3,6,7] ELLER på Bantorget [5] (se https://www.skanetrafiken.se/globalassets/dokumentbank/linje-och-stationskartor-ht-2023/81216_lundc_terminalkarta_a3.pdf ), inte på båda ställena.

Walter

Så kanske det ska vara och låter rimligt. Har dock åkt flertal gånger själv där alla tre stoppen gjordes men det kan ju också bara ovana med de nya linjerna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Buss_Lund

Är det löst sig med keolis och personalen nu? Hoppas inte att många har sagt upp sig

Anders.o93

Pressmeddelande från Skånetrafiken

"Den 20 augusti fick Lund en ny stadstrafik med nytt linjenät, nya hållplatser och bussar. Men den nya trafiken har dragits med olika problem. Nu arbetar Skånetrafiken tillsammans med Lunds kommun för att komma tillrätta med dem."

" •De flesta linjerna i Lunds stadstrafik får justerade körtider i början av oktober. Exakt datum är i skrivande stund inte beslutat.
•Bangatan stängs på prov av för privatbilister även under morgonrusningen, från den 22 september klockan 7-9 på vardagar.
•Skånetrafiken följer nu upp arbetet med bussarnas tillgänglighet med bland annat fokus på samverkan med organisationer på funktionsnedsättningsområdet och utvärdering av tillgängligheten ombord. I detta arbete ingår även genomgång av skyltning och övrig information på Lund C. Uppföljningen ska vara klar någon gång under hösten"