GUB 505, 603 MFL! Bild

Startat av jocke, 13 juni 2007, 02:09:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

En repris som är tagen för ca 1 år sedan på dragarbrunnsgatan i uppsala.

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Simon A

Citat från: jocke skrivet 13 juni 2007, 02:09:01 AM
En repris som är tagen för ca 1 år sedan på dragarbrunnsgatan i uppsala.


En syn som i höst inte längre kommer att vara möjlig när all trafik går ut på Vaksalagatan samt Kungsgatan. En uppmaning till alla Uppsala-bussnackare: NJUT.

76

Citat från: Simon A skrivet 09 juli 2007, 10:36:25 AM
En uppmaning till alla Uppsala-bussnackare: NJUT.
En uppmaning till alla GUB-förare: HÅLL UT. (snart slipper vi dragarbrunn!)

;D

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon A skrivet 09 juli 2007, 10:36:25 AM
En syn som i höst inte längre kommer att vara möjlig när all trafik går ut på Vaksalagatan samt Kungsgatan. En uppmaning till alla Uppsala-bussnackare: NJUT.



Det blir lite vemodigt när det tar slut. Det har ju alltid gått bussar här så det blir konstigt när det blir bussfritt. Ibland har man faktiskt lite svårt för förändringar även om de inte nödvändigtvis behöver bli sämre
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

jocke

Någon som vet när UL kommer gå ut med alla förändringar på linjenätet inför i höst?
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Simon A

Citat från: jocke skrivet 09 juli 2007, 17:04:32 PM
Någon som vet när UL kommer gå ut med alla förändringar på linjenätet inför i höst?
Jag har redan sett dom för stadstrafiken men det var p g a inside-information ;D

gubben

Vad är det för förändringar då?

jocke

Citat från: Simon A skrivet 09 juli 2007, 19:05:09 PM
Jag har redan sett dom för stadstrafiken men det var p g a inside-information ;D

Låt höra lite snaskiga nyheter? Linje 5 tack :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

76

Nåja så värst hemligt är det inte då hållplatsskyltarna redan sitter uppe på många ställen, jag kan väl dra det jag minns trots den sena timmen:

Hela området kring centralstationen görs ju om, så där blir det en del nya linjedragningar och hållplatser.

5: ska inte längre gå igenom Rickomberga under högtrafik.
22: Ny sträckning Nåntuna och Flogsta (via Rickomberg, den vänstersvängen kommer inte bli nån favorit i rusningstrafik).
111: Ny sträckning Bälinge till Flottsund (ersätter 22).

4: Ny sträckning Stora Torget - Ekeby - Sommaro - Eriksberg - Hågaby.
6: Vänder vid Gnejsplan när linje 4 är i trafik.
110/115 Ny sträckning upp till Biomedicum (ersätter 4)

Det var väl de stora förändringarna, det finns en handfull småförändringar som jag inte orkar lista just nu.

I övrigt kan väl nämnas att GUB tar över morgonturerna (de bussar som fraktar folk till Upptågets första avgång).

jocke

"5: ska inte längre gå igenom Rickomberga under högtrafik.
22: Ny sträckning Nåntuna och Flogsta (via Rickomberg, den vänstersvängen kommer inte bli nån favorit i rusningstrafik).
"

Det där har jag hoppats på länge. Bor dock inte längre i uppsala, men man är ofta hemma. Det kommer bli skönt att slippa kan jag lova.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Oskar A

Citat från: 76 skrivet 10 juli 2007, 00:09:34 AM
Nåja så värst hemligt är det inte då hållplatsskyltarna redan sitter uppe på många ställen, jag kan väl dra det jag minns trots den sena timmen:

4: Ny sträckning Stora Torget - Ekeby - Sommaro - Eriksberg - Hågaby.
6: Vänder vid Gnejsplan när linje 4 är i trafik.


Krånglar man inte till det med att låta 4:an gå till Hågaby? Hade ju varit bättre om 6:an gick till Hågaby hela tiden och 4:an vände vid Gnejsplan istället. Kan det bero på att 6:an "måste" gå var tionde minut under högtrafik medan 4:an lär fortsätta gå var tjugonde minut hela dagen vilket antagligen är fullt tillräckligt ut till Hågaby.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

jocke

När ni säger Ekeby - Sommaro på Linje 4. Kommer den att gå som Linje 51 gjorde, dvs Rackabergsgatan ner, Kalngs gränd , värnortsgatan, vänster o vidare upp för backen. Eller som linje 26 gjorde på sin tid, Kemikum, Bergaskolan, krongatan, vänster in på ekebyvägen o upp för backen.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Niklas Bygdestam

Tänk om man kunde återgå till den gamla sortens kvällstrafik igen från centrum. Då menar jag det system man hade förut att samtliga bussar gick varje hel- och halvtimme och samtliga skulle avgå samtidigt. Det var mycket bättre. Som det är nu är det hemskt. Kommer man t ex med 2:an från Flogsta och ska byta till 7:an för att åka till Salabacke så måste man vänta ca 20 minuter på bussen. Det är fullständigt värdelöst. Hela systemet att vissa går hel- och halvtimme och andra går kvart i och kvart över är totalt värdelöst. Det gamla systemet var betydligt bättre. Ta bort den skiten som finns nu
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Citat från: 76 skrivet 10 juli 2007, 00:09:34 AM
Nåja så värst hemligt är det inte då hållplatsskyltarna redan sitter uppe på många ställen, jag kan väl dra det jag minns trots den sena timmen:

Hela området kring centralstationen görs ju om, så där blir det en del nya linjedragningar och hållplatser.

5: ska inte längre gå igenom Rickomberga under högtrafik.
22: Ny sträckning Nåntuna och Flogsta (via Rickomberg, den vänstersvängen kommer inte bli nån favorit i rusningstrafik).
111: Ny sträckning Bälinge till Flottsund (ersätter 22).

4: Ny sträckning Stora Torget - Ekeby - Sommaro - Eriksberg - Hågaby.
6: Vänder vid Gnejsplan när linje 4 är i trafik.
110/115 Ny sträckning upp till Biomedicum (ersätter 4)

Det var väl de stora förändringarna, det finns en handfull småförändringar som jag inte orkar lista just nu.

I övrigt kan väl nämnas att GUB tar över morgonturerna (de bussar som fraktar folk till Upptågets första avgång).

Tack! Så slapp jag tänka efter och skriva upp ändringarna. Vill bara tillägga att 17 numera ska gå enbart till Ultuna men via Kungsgatan och Kungängsleden o sen som 22:an fram till Ultuna. Ganska stor förändring och jag har heller ingen lust att skriva alla små ändringar som kommer att ske.

Simon A

Citat från: jocke skrivet 10 juli 2007, 02:01:05 AM
När ni säger Ekeby - Sommaro på Linje 4. Kommer den att gå som Linje 51 gjorde, dvs Rackabergsgatan ner, Kalngs gränd , värnortsgatan, vänster o vidare upp för backen. Eller som linje 26 gjorde på sin tid, Kemikum, Bergaskolan, krongatan, vänster in på ekebyvägen o upp för backen.
Jag är inte så bra på gator i Uppsala så det är möjligt att du menade så som jag tänker beskriva fyrans väg från centrum mot Eriksberg nu men om du bodde i Uppsala för 2 somrar sen så svängde alla bussar som gick på Norbyvägen in på första avfarten direkt efter Carolina Rediviva och det är den vägen som fyran kommer att gå sen.