40 år eller 4 decennium

Startat av Bussimons, 07 januari 2020, 19:26:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussimons

Skellefteå buss 277 och 281 från 1997 respektive 1998 är två gammla godsvanhooler med volvomotor. Dessa två bussar är trots sin höga ålder fortfarande i trafik och rullar på linje som reservbussar. I och med att vi nu gick in i 2020 går dom in i sitt fjärde decennium nu. Båda dessa foton är tagna i Malå.

Skickat från min SM-A920F via Tapatalk


S Svensson


zjbus


Bussimons

Citat från: zjbus skrivet 07 januari 2020, 22:30:39 PM
Gedigen kvalitet!

Det är ju deras bästa bussar måste jag ju säga. Automatväxlade trots ålder växlar dom ju mjukare än många andra betydligt nyare. Interiören är i stort sett nyskick. Pratade med en chaufför som kört rätt länge han sa att när man med nya bussar måste sänka hastigheten i snömodd och slask kör du på utan problem i full fart med dessa.

Bussimons

Citat från: S Svensson skrivet 07 januari 2020, 19:52:32 PM
Gediget arbete !

281 har ju gått 200 000 mil nu 277 bara 157 000 så den är ju knappt inkörd 😂

Bussimons

Måste ju meddela att det har framkommit nya uppgifter angående dessa två. Nu är 277 flyttad från malå till Skellefteå där den alldeles strax kommer tas ur trafik då länstrafiken i västerbotten tycker den har blivit för gammal. 281 som tidigare stått i Sorsele är flyttad till Malå som reservbuss dock finns ju risk att den inte blir så långvarig där då den är inte ens ett år nyare. I Sorsele som reservbuss står nu Skellefteå buss 200 före detta silverexpressen.

Skickat från min SM-A920F via Tapatalk


zjbus

Citat från: Bussimons skrivet 10 januari 2020, 10:49:17 AM
Måste ju meddela att det har framkommit nya uppgifter angående dessa två. Nu är 277 flyttad från malå till Skellefteå där den alldeles strax kommer tas ur trafik då länstrafiken i västerbotten tycker den har blivit för gammal. 281 som tidigare stått i Sorsele är flyttad till Malå som reservbuss dock finns ju risk att den inte blir så långvarig där då den är inte ens ett år nyare. I Sorsele som reservbuss står nu Skellefteå buss 200 före detta silverexpressen.

Skickat från min SM-A920F via Tapatalk
Gedigen visserligen drygt 20 år gammal kvalitet byts alltså ut mot nyare slit-och-släng. Beklagar.
Vilken är Skelleftebuss AB, Skellefteå 200? Hittar den inte hos SBH.

Lulebussen

Citat från: Bussimons skrivet 10 januari 2020, 10:49:17 AM
I Sorsele som reservbuss står nu Skellefteå buss 200 före detta silverexpressen.

Den har bara 28 sittplatser, räcker det verkligen?

Citat från: zjbus skrivet 10 januari 2020, 14:06:10 PM
Vilken är Skelleftebuss AB, Skellefteå 200? Hittar den inte hos SBH.

Skellefteå buss 200 hos SBH.

zjbus

Man får anta att de gjort en bedömning och räknar med att det räcker med 8 platser mindre.
Tack, den fyller säkert sin funktion som reservbuss i några år.

Bussimons

Citat från: Lulebussen skrivet 10 januari 2020, 14:17:42 PM
Den har bara 28 sittplatser, räcker det verkligen?

Skellefteå buss 200 hos SBH.
Jå måndagar till torsdagar räcker det. Fredagar när många ska hem för helg gör det inte det men 348 med 37 platser räcker inte alltid heller. Då har dom kört skebuss 376 istället. Men annars är bussen till Sorsele från skellefteå en sådan linje där det är mer gods än passagerare så dom flesta gångerna räcker det.

Skickat från min SM-A920F via Tapatalk


Bussimons

Citat från: zjbus skrivet 10 januari 2020, 14:06:10 PM
Gedigen visserligen drygt 20 år gammal kvalitet byts alltså ut mot nyare slit-och-släng. Beklagar.
Vilken är Skelleftebuss AB, Skellefteå 200? Hittar den inte hos SBH.
Chauffören sa det att det kändes i hjärtat när dom körde bort den. Men det kan jag ju förstå och hålla med om. En skadlig buss egentligen.

Skickat från min SM-A920F via Tapatalk