Lite från 2010-talet (Bilder)

Startat av Oskar A, 01 januari 2020, 03:52:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar A

Såhär års översvämmas media av årskrönikor och speciellt för i år är att man gärna summerar hela 2010-talet. Inspirerad av det kommer jag här att visa en bild från varje år av det gångna decenniet i bussväg.

Alla som var med och fotade vid bandyfinalen i Uppsala 2010 minns nog väderleken mer än bussarna.



2011 och den havererade upphandlingen för UL:s regiontrafik hade tvingat fram ett interimavtal. Det blev ett år med många olika bussmodeller och färger.



Så året efter var det så dags för det riktiga avtalet att träda i kraft som Nobina vunnit. I samband med det hade man öppet hus på UL:s nybyggda regionbussdepå där bl a Nobina 7627 visades upp.



Under ett besök i Norrköping 2013 fastnade Keolis 2307 på bild. Bussen flyttades sedan till Dalarna och avyttrades under 2019 p g a utgånget leasingavtal och är numera exporterad.



Om jag inte minns tokigt var det ett ställverk norr om Stockholm som brann och som ledde till att i princip all tågtrafik mellan Stockholm och Uppsala låg nere under någon vecka under förommaren 2014. Många olika aktörer och bussar syntes på ersättningstrafiken, som här en gammal ledbuss från Kronoberg som kördes av Junior & Company.



En intensiv Norrlandsresa genomfördes under några dagar sommaren 2015. Efter övernattning i Luleå fotades LLT 417 med förflutet som Skelleftebuss 59.



P g a miljöregler bytte Gamla Uppsala Buss under hösten 2016 ut många av sina ledbussar i förtid samt att man samtidigt även utökade andelen ledbussar. 433 var en av alla nya bussar som köpts in.



Ett nerslag i Hamburg i samband med semestern 2017 gav några bilder på minneskortet. Mercedes Capacity L kommer senare under 2020 även att kunna synas i Sverige då Transdev beställt sådana till Göteborg. 



Nobina 3334 passerar under ett kortare besök i värmländska Torsby 2018.



I juni 2019 tog Transdev över trafiken i Märsta efter att Arriva kört i tio år. Många nya bussar köptes in för trafiken, däribland 0411 som ses här i det annars fortsatt Arrivadominerade Sollentuna.



Slutligen vill jag passa på att önska alla Bussnackare en god fortsättning på det nya året.   
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Jona

Klickar på "gilla" knappen direkt, sådana här bildsvep uppskattas.

Fanns ju en hel del intressant ögongodis i detta svep.
Du hade allt, olika väder, olika platser, olika busstyper och färger...

/Jona
MVH Filosofen Jona

yngrot

Citat från: Jona skrivet 01 januari 2020, 10:59:53 AM
Klickar på "gilla" knappen direkt, sådana här bildsvep uppskattas.

Fanns ju en hel del intressant ögongodis i detta svep.
Du hade allt, olika väder, olika platser, olika busstyper och färger...

/Jona


Håller med  dig Jona
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Mycket trevligt. Vädret på bandyn 2010 glömmer man inte i första taget...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Oskar A

Tack för alla positiva kommentarer!
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

CW66

Håller med!
Trevliga bilder och kul med ett millenniumsvep