Första trafikdag för linje 611X i Täby kyrkby - 15 december 2019

Startat av Mikael T Nilsson, 15 december 2019, 13:25:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Bussmicke

Så vad ersätter 7301 eller 7302 om en av dessa pajar? Går det att köra 7500 på Jundfrusundsfärjan?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Klarar 7500 normalt att användas på färjan till Adelsö så bör inte färjan till Slagsta vara något problem.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Buzzlover

Citat från: Nico skrivet 19 december 2019, 18:01:05 PM
Klarar 7500 normalt att användas på färjan till Adelsö så bör inte färjan till Slagsta vara något problem.
Det är just det som jag funderar på, SL fick väl en maxvikt på färjan i och med 350:s start och 7500 väger ju betydligt mer.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Tommy E

Citat från: Nico skrivet 19 december 2019, 18:01:05 PM
Klarar 7500 normalt att användas på färjan till Adelsö så bör inte färjan till Slagsta vara något problem.

Citat från: Buzzlover skrivet 19 december 2019, 18:43:59 PM
Det är just det som jag funderar på, SL fick väl en maxvikt på färjan i och med 350:s start och 7500 väger ju betydligt mer.

Såvitt jag har hört är det färjeläget på Slagstasidan som är problemet. Där är det som en liten "backe" upp på land från sjön, vilket gör att fordon med långa överhäng riskerar att fastna. Speciellt nu när det är ovanligt högt vattenstånd är risken extra stor. Just nu ligger färjan så högt att det blir som en "grop", där man först måste köra nedför färjans fällbara klaff och sedan uppför den lilla backen på land. På informationsskyltarna vid färjelägena avråder man låga och tunga fordon från att använda färjeleden så länge vattnet är så här högt. Tyvärr har jag inte sett hur det är vid Adelsöleden, men förmodligen fungerar det bättre eftersom färjelägena inte lutar lika mycket där.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mikael T Nilsson

Citat från: Buzzlover skrivet 19 december 2019, 08:25:44 AM
7300 blir det som flyttas från Ekerö även om 7500 var tänkt från början.

Intressant! Tack för uppgiften!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buzzlover

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 december 2019, 08:47:31 AM
Intressant! Tack för uppgiften!
Den är ute nu, fotade den idag vid stationen, dock har de inte lagt in destinationen i bussens skyltningssystem ännu så de ser ganska tråkigt ut när den kör runt som Ej i trafik med en knappt synlig papperskylt :-\
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Lars-Håkan_E

Citat från: Buzzlover skrivet 19 december 2019, 18:43:59 PM
Det är just det som jag funderar på, SL fick väl en maxvikt på färjan i och med 350:s start och 7500 väger ju betydligt mer.

Det finns väl ingen generell maxvikt på färjan eller på någon annan vanlig vägfärja som drivs av Trafikverket

På Ekeröleden går det alldeles utmärkt att köra med en buss på 20 ton eller ett grusekipage på 60 ton.

Det vissa enklare linjebussar har problem med är möjligheten (eller bristen på möjlighet) att höja bussen vid på och avkörning vid visst vattenstånd, i normalfallet har jag inget minne av att något av lägena (Slagsta/Jungfrusund) utgör något besvär alls med en stor buss.

Mikael T Nilsson

Citat från: Buzzlover skrivet 20 december 2019, 19:01:53 PM
Den är ute nu, fotade den idag vid stationen, dock har de inte lagt in destinationen i bussens skyltningssystem ännu så de ser ganska tråkigt ut när den kör runt som Ej i trafik med en knappt synlig papperskylt :-\

Tack! Då ska jag svänga förbi och ta en bild vid ett tillfälle.  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buzzlover

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 december 2019, 21:32:44 PM
Det finns väl ingen generell maxvikt på färjan eller på någon annan vanlig vägfärja som drivs av Trafikverket

På Ekeröleden går det alldeles utmärkt att köra med en buss på 20 ton eller ett grusekipage på 60 ton.

Det vissa enklare linjebussar har problem med är möjligheten (eller bristen på möjlighet) att höja bussen vid på och avkörning vid visst vattenstånd, i normalfallet har jag inget minne av att något av lägena (Slagsta/Jungfrusund) utgör något besvär alls med en stor buss.
Det har du helt rätt i, men jag är ändå rätt säker på att de finns en maxvikt på bussen som fick trafikera 350, annars kan jag nästan svära på att Arriva inte hade köpt in nya Mercedes Sprinter minibussar bara för att linjen är en "testlinje"
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Nico

Frågan är i så fall vem eller vad som kan ha krävt det? Sedan är väl inte "maxvikt" ett generellt begrepp, i alla fall inte när man talar om vikter i denna typ av sammanhang? Inte heller om man talar om totalvikt, dvs. tjänstevikt plus maxlast, så torde detta (som Lars-Håkan_E skriver) med bussfordonens vikt vara ett problem ens med en normalbuss på en av Trafikverkets färjor.

Det enda som jag kan se som kan begränsa användande av en normalbuss är dels detta med lutning (och ev. islagsrisk överhäng) vid embarkering och debarkering, men det borde som sagt gå genom att man höjer bussen vid de tillfällena. Sedan är det som sagt brist på plats för ytterligare busstrafik i Fittja C och detta sammantaget med att det faktiskt är ett försök kan nog vara det som gjort att man valt midibussar. Frågan är väl även om Arriva verkligen köpt fordonen eller bara brukar dem via leasing?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 22 december 2019, 12:58:29 PM
Frågan är i så fall vem eller vad som kan ha krävt det? Sedan är väl inte "maxvikt" ett generellt begrepp, i alla fall inte när man talar om vikter i denna typ av sammanhang? Inte heller om man talar om totalvikt, dvs. tjänstevikt plus maxlast, så torde detta (som Lars-Håkan_E skriver) med bussfordonens vikt vara ett problem ens med en normalbuss på en av Trafikverkets färjor.

Det enda som jag kan se som kan begränsa användande av en normalbuss är dels detta med lutning (och ev. islagsrisk överhäng) vid embarkering och debarkering, men det borde som sagt gå genom att man höjer bussen vid de tillfällena. Sedan är det som sagt brist på plats för ytterligare busstrafik i Fittja C och detta sammantaget med att det faktiskt är ett försök kan nog vara det som gjort att man valt midibussar. Frågan är väl även om Arriva verkligen köpt fordonen eller bara brukar dem via leasing?

Åtminstone 7300 ägs av Arriva enligt Transportstyrelsen.

Nico

Citat från: buskörare skrivet 22 december 2019, 13:32:56 PM
Åtminstone 7300 ägs av Arriva enligt Transportstyrelsen.

Nja, på TS fordonsuppgifter så står det väl »ägare/brukare« initialt? I övrigt står det sedan bara »brukare« vilket inte säger något om ägarförhållande på så vis.

På TS hemsida kan man även läsa följande just om man går in under »brukare«. "Antal brukare som varit registrerade som ägare till fordonet sedan det ställdes på för första gången. Brukare är oftast likställt med ägare till fordonet, men om fordonet är ett leasingfordon är leasinggivaren ägare till fordonet och brukaren den som leasar fordonet." Alltså, så är det inget explicit som säger om dessa MB Sprintrar är ägda eller leasade.

Förutom ovanstående så finns ytterligare ett tillägg (även om TS inte skriver ut det) och rör fordon som är leasade eller på avbetalning. Oavsett vem/vilka som då står som »brukare« så är fordonet normalt försett med en s.k. leasings- eller försäljningsspärr för att förhindra överlåtelse av fordonet. Brukar kunna kollas via telefon.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Måns Johannesson

Ofta står det dock under 'Sammanfattning' (översta rutan när man söker på nätet) 'Upplysningar Leasing' längst ned till höger (tror det står så gott som alltid på Keolis vagnar), på 7300 står inget där. Men om detta är något som alltid står om de är leasade eller om det är något som kan men inte måste stå på ett leasad fordon vet jag inte.

/Måns

buskörare

Citat från: Nico skrivet 22 december 2019, 14:00:07 PM
Nja, på TS fordonsuppgifter så står det väl »ägare/brukare« initialt? I övrigt står det sedan bara »brukare« vilket inte säger något om ägarförhållande på så vis.

På TS hemsida kan man även läsa följande just om man går in under »brukare«. "Antal brukare som varit registrerade som ägare till fordonet sedan det ställdes på för första gången. Brukare är oftast likställt med ägare till fordonet, men om fordonet är ett leasingfordon är leasinggivaren ägare till fordonet och brukaren den som leasar fordonet." Alltså, så är det inget explicit som säger om dessa MB Sprintrar är ägda eller leasade.

Förutom ovanstående så finns ytterligare ett tillägg (även om TS inte skriver ut det) och rör fordon som är leasade eller på avbetalning. Oavsett vem/vilka som då står som »brukare« så är fordonet normalt försett med en s.k. leasings- eller försäljningsspärr för att förhindra överlåtelse av fordonet. Brukar kunna kollas via telefon.

Nja, jag tycker det är ganska tydligt i appen om det är ett leaaingfordon. Står längst ner på första sidan man kommer in på. Går man sen in på fliken grunddata, så får man reda på leasinggivare också.
Är man osäker, så kan man ringa 0771141516, det numret har jag använt mig av långt innan appen kom.