Veolia 0781, inte så lång tid kvar nu...

Startat av Robert Brink, 10 juli 2007, 14:55:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

Fick den på ett helpass nu i Juni. Det är en sådan buss man gärna ber om! Här står bussen vid Sundbybergs station och poserar!



//R

Nico


Jo, den och 0782 är de mest begärda vagnarna i Råsta av de som gillar att köra.  :D

Smidiga och lättkörda som de är så är det något man gärna tar med sig på just 515 där det är skönt att kunna slinka genom svängarna som ett snöre, men även annat där det är mycket svänga mm. Kör dem gärna på både 509 såväl som på 150-linjerna. Kruxet är väl att många av kollegorna mest ser dessa pärlor som enbart gamla och tyvärr behandlar dem därefter, men nog sitter jag hellre bakom ratten i dessa när man ska runda vid t.ex. Odenplan än att hålla på att byngla runt med en klossig OmniLink som bromsar ned sig själva när man behöver kunna svänga som mest.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Erling.L

Är inte 781,782 gamla göteborgsvagnar??
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Robert Brink

Jo, dom är väl från Partille? Men kom till Råsta via Sundsvall, där dom dessutom fått nytt tyg på stolarna!
För övrigt, så är min erfarenhet att alla 07.. vagnar som rullat hos Råsta, var riktigt bra vagnar att köra! Både dom i högre nr serien från Danmark, och den lägre nr serien(dock nyare årsmodeller?) från Partille!
Kanske pga Partille är en mindre depå där man känner sina vagnar, för man har ju åkt med motsvariga vagnar som tillhört Spårvägen i Göteborg som varit helt slut..., medans dessa vagnar har gått riktigt bra! Historien kring 07.. vagnarna som kom från Danmark vet jag inte så mycket om, men som sagt, även dom gick riktigt bra och var positiva att köra!

//R

Esbjörn

Citat från: Robert Brink skrivet 10 juli 2007, 18:20:12 PM
Jo, dom är väl från Partille? Men kom till Råsta via Sundsvall, där dom dessutom fått nytt tyg på stolarna!

//R

0781 har mycket riktigt rullat i Sundsvall, men 0782 kom direkt från Partille till Råsta.

Robert Brink

Här kommer lite mera bilder på pärlan...!



Odenplan i väntan på avgång, lite KRNI varning...



Volvo:s bästa instumentering?







virtual1

Smarta tips på när/var man oftast kan fånga den? - en av de få råstavagnar jag inte har på bild (detsamma gäller 0782 tyvärr)?

Magnus_J

#7
Citat från: virtual1 skrivet 10 juli 2007, 20:50:05 PM
Smarta tips på när/var man oftast kan fånga den? - en av de få råstavagnar jag inte har på bild (detsamma gäller 0782 tyvärr)?

i grinden på Råsta ??  ::) ;D

har faktiskt inte haft nån av dessa vagnar ännu, men har kört de andra som brukar gå på 179 och de är ganska slutkörda däremot. ovh de är väl en anings nyare också, Så det är välsom Robert skrev att dekanske togs väl hand om från början.

virtual1

Citat från: Magnus_J skrivet 10 juli 2007, 21:27:13 PM
i grinden på Råsta ??  ::) ;D

;-) - jodå, men brukar de/n rulla oftast på 515, o isf heldagar eller morgon/em??

Robert Brink

Det beror väl lite på om dom sätts ut på "vanlig" utsättning, eller om det är någon som ber om dom! Finns några mer än jag själv som gärna kör dessa två vagnar!
Men 515 på eftermiddagarna kan vara ett bra tips! Råsta tursätter den gamla vagnparken hårt nu över sommaren, bla pga Roslagsbaneersättningen tar några bussar i anspråk!

//R