Huvudmeny

Resandeökning?

Startat av Fredde, 07 juli 2007, 16:54:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Är det någon som har koll på hur det blivit i dom städerna ang resandeökning isamband med införande av helt nya linjenät med bla "stomlinjer" "lokallinjer" "baslinjer" "Speciallinjer" etc.. ?
Många Mellanstora städer har ju det numera med vissa undantag.. Karlstad är väll den staden som är på tapeten inför hösten iaf.. Det blir otroligt mycket bättre där kan jag säga, jag har tidigare bott där samt är där titt som tätt på besök.. !

Men jag tror det alltid är bäst att införa detta isamband med nya upphandlingar så man mer kan speca vilka vagnar man ska ha för trafiken..  Det som är i bla Gävle var ju inte det bästa då man flyttade över vagnar fr "länstrafiken" till en linje där dörrställningen på dessa vagnar gör att det tar längre tid vid av/på stigning.. (Boggie vagnar med dörr 1x1x0) Upphandlingen var 2001 trafikstart sommar 2002,  nya linjenätet "hösten 2004"... Så man hoppas det blir "klara krav" i nästa upphandling....


//Fredde

Fredde

Kan komma med ett bidrag. Stomlinje/blåbuss 474 i SL-land är otroligt poppis. Så pass att man, vad jag har hört, drog igång denna tidigare än de andra i sammanband med biltullarna.

Nu är det så pass tung belastning vid vissa tider att det ska bli trafik med 10 minutersintervall visssa tider istället för 15 minuter som det är nu.

Om det var så du menade....

/Fredde

Fredde

#2
Jo delvis, mer tänkte jag på dom städerna som gjort om hela linjenätet. Nu kan man ju mer se detta som länstrafik fast det är ju svårt då SL kör över hela länet så som stadstrafik å länstrafik.. Dock åkte jag faktiskt med just linje 474 fram till det där köpcenter Coop å Biltema ligger å det vart ståplats på tillbakavägen det var när jag var en sväng ner till Sthlm i onsdags..  Var en diskus vid busshpl på tillbaka vägen med sms billjetter av en tjej i 20 års åldern å en herre i säkert +60 å hon visa han hur man ordande en SMS billjett i hans tele..

Hur gör man i Stockholm om man är "utifrån" å kliver på en hpl utan tidtabell å info på å inte har mobil men har kontanter? Man har inte dvs fått info att det inte går att åka utan gilltig billjett innan påstigning???

Åka gratis eller ut i mörkret fast det var sista turen typ?

//Fredde

LinusA

Citat från: Fredde skrivet 07 juli 2007, 17:39:41 PM
Hur gör man i Stockholm om man är "utifrån" å kliver på en hpl utan tidtabell å info på å inte har mobil men har kontanter? Man har inte dvs fått info att det inte går att åka utan gilltig billjett innan påstigning???

Åka gratis eller ut i mörkret fast det var sista turen typ?

Det beror nog mycket på vilken förare det är. Jag som kör i innerstaden släpper oftast inte på någon som inte kan visa giltigt färdbevis. SL har nyligen lanserat en "nödbiljett" som kostar 80 kr vilket faktureras i efterhand. Facket har dock inte godkänt den nya biljetten än, så vi får väl se hur det blir med den saken... Jag tycker nödbiljetten verkar omständig; man skall kolla ID och resenären skall fylla i en halv A4-sida med uppgifter och sen betala in pengarna på SL:s plusgirokonto inom tio dagar....

Fredde

Gäller denna då hela länet då? Dvs man kan kiva på i Norrtälje å åka till Djurgården...

Fredde

#5
Man kanske skulle ha liknande läsare som affärerna har numera med "Visakort" å pinkod. För dom mesta vuxna har ju sånna kort, dock kostar ju detta att ha så dubbel taxa kanske ?


//Fredde

LinusA

Citat från: Fredde skrivet 07 juli 2007, 18:18:54 PM
Gäller denna då hela länet då? Dvs man kan kiva på i Norrtälje å åka till Djurgården...

Japp, i hela länet (dvs ej Gnesta och Bålsta).

Krille

Luleå är ett bra exempel.
Trafikvolymen har väl typ fördubblats sen dom gjorde om linjenätet.

/K

Jan

Har man svarat up med mer trafik eftersom resandet ökat? Det är A O att mer ger mer utökad trafik om resandet ökar på befintliga linjer.
I branschen 37 år

Ulrik Berggren

Citat från: Jan skrivet 08 juli 2007, 17:06:35 PM
Har man svarat up med mer trafik eftersom resandet ökat? Det är A O att mer ger mer utökad trafik om resandet ökar på befintliga linjer.

Japp, man har framför alt infört nya direktgående gymnasielinjer för att avlasta f f a 1:an och 5:an från Hertsön. Dessutom har man infört en ny direktlinje från Notviken via Mjölkuddsvägen - Bodenvägen till Smedjegatan.

/UB

PS Här är min utvärdering av stombussnätet i Luleå DS

Fredde

Kommer läsa igenom undersökningen när jag har lite mer tid.. Ska bli intresant!

Mvh Fredde

Nico

#11
Citat från: Fredde skrivet 07 juli 2007, 17:39:41 PMHur gör man i Stockholm om man är "utifrån" å kliver på en hpl utan tidtabell å info på å inte har mobil men har kontanter? Man har inte dvs fått info att det inte går att åka utan gilltig billjett innan påstigning???

Åka gratis eller ut i mörkret fast det var sista turen typ?

Rent generellt så tycker jag att man måste förutsätta att människor (i alla fall folk från 15 år och uppåt) tänker lite på egen hand. Att hävda att man inte har fått någon information är oftast inte en giltig ursäkt. Är man inte säker på något i denna stil bör det normala tillvägagångssättet vara att ta reda på läget i förväg, inte att förvänta sig att någon ska informera om det. Det har (och finns fortfarande) även allmän information om detta på t.ex. busshållplatser mm. samt att det informerats om det i olika typer av media.

I övrigt så, vilket t.ex. Linus skrev, handlar det till stor del om var någonstans någon inte har betalningsmedel eller dito möjlighet samt att det skiljer åt mellan förare och även situationen i sig. Själv nobbade jag t.ex. för ett par veckor sedan en något rödnäst individ som ville åka 592:an (en nattlinje i SL-land) mellan Märsta och Väsby. Det var nämligen ganska uppenbart att det var åkning utan betalning han var ute efter. Dels med tanke på att han enbart hade/visade stora sedlar (vilket förr var en ursäkt som användes av vissa som var medvetna om att vi inte behövde/kunde växla mer än 100-lappar) samt även på språket i övrigt då han inte ville köpa sms-biljett trots instruktioner. Inte heller brydde han sig om att gå och växla för att köpa i biljett i de automater som finns i Märsta. Hänvisade därför honom den kvällen till taxi samt till att inköpa remsa vid tillfälle. Var därför lite kul när samme individ dök upp häromkvällen och med ungefär en repris på den tidigare repertoaren. Försöken/ursäkterna utökades denna gång med att han hade så långt att gå till närmaste kiosk i Väsby för att köpa remsa. När jag påpekade att man hinner promenera en bit på två veckor så gick luften ur honom och tro det heller ej, men nog f-n hade han en remsa i ett fack i pluskan.  ::)




»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman