Nobina köper KE's Bussar

Startat av vt_koll, 15 december 2020, 09:49:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


S Svensson

I samband med att SJ utökade sin trafik i Kungsbackaområdet så övertogs linje och en buss från Elof Larsson. Detta inträffade troligen tidigt på 50 talet, men en ytterligare gång vid omkring 1961. Detta berodde på att SJ (Göteborgs området) skulle utöka trafiken till Sätila. Det gick buss emellan Sätila och Fjärås tidigt. Det fanns en entreprenör som jag ej hittat något om som tidigt togs över av John Olofsson och han körde till Fjärås. Han körde närmast Fjärås men de som körde från Sätila till Fjärås hette Gunnar och Annie Karlsson. Gunnar dog tidigt och frun Annie drev linjen vidare. När 50 talet närmade sig slutet tog SJ över linjen,bussarna och troligen också garagen vid gränsen (Nåkälla). För att få bättre linjesträckning övertogs också linje och buss från Elof Larsson.
Den senare linjen var snart olönsam. Så omkring 1971 överlät SJ linjen utan bussar till Fjärås Bilstation och Fjärås Taxi. De fortsatte köra linjen. Fjärås Bilstation satte in bl a en Ikarus men också Sveriges första Autosanbuss. Denna kördes med till kommunen satte stopp pga höga halter avgaser. Fjärås Bilstation övergick till Orelunds Buss AB. Ett bolag som finns kvar men som inte kör buss. Det andra taxiföretaget är det som fanns vid kyrkan i Fjärås. Detta drev av söner till Elof Larsson. Senare kallades företaget enbart KE:s även om man  hette Karl-Erik Elofsson. De körde även bussar. I samband med att pendeltågstrafiken infördes aug 1992 övertog Elofsson tillsammans med Bertil Olofsson linjetrafik i Kungsbacka från i huvudsak Lidberg i Idala och Horred. I Kungsbackatrafiken som man då kallade sig ingick även Landvetterbuss i Björred AB som körde med 4-5 bussar i Kungsbacka men med ca 2 bussar uppställda i Kungsbacke. Linjen 732  kördes av Swebus (dock att linjen  drogs in Frillesås-Varberg aug 1992) men aug 1992 tog Kungsbackatrafiken över Kb-Frillesås.
Detta är litet om KE:s och dess expansion.

Walter

Fler famiuljeföretag som köps upp av de dominerande aktörerna. Tänker på Transdevs uppköp tidigare i år som annat exempel. Kommer vi se mer av detta, att det stora köper upp familjeägda företag?
Känner familjefertagen att de inte kan konkurrera lika lätt framövber i de(ofta) allt större paketen i upphandlingarna annat än som UE åt de stora och då är det kanske ett alternativ att göra så här jämfört med osäkerheten som UE.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

John P

Måste vara bra länge sedan som Nobina / Swebus köpte upp ett annat bussbolag? 
KE-bussar verkar vara ett bra och välskött företag med en bred verksamhet, hoppas att detta kommer att gynna båda parter framöver!
Bussförare på Nobina Trollhättan.

S Svensson

Jag har ju tidigare gått igenom en del om SJ köp av bussföretag. Linjebuss köpte ju en del i slutet av 40-talet och i viss mån i början av 50-talet.
Cirka 1954-55 inträffade ju ett beslut att SJ inte fick gå ut och köpa företag mer än i samband med linjenäts rationalisering.
Omkring 1989 kom det ju beslut om att länshuvudmännen får handla upp trafik. Senare kom det  beslut om att LHM kunde bortse i från trafiktillstånden. Inom LHM fick man trafikeringsrätt. Däremot fick en del företag behålla linjetrafiktillstånden om man passerade en läns(landstings-)gräns.
Handla upp trafik görs ju inte så ofta. Rent arbetsmässigt innebär detta att man får lära sig det hela igen efter ett 10-tals år. Av denna orsak är det ofta så att en del konsulter gör beräkningsarbetena. Sedan skall man köpa in bussar. Även detta är inte så enkelt som det låter. En bussägare var tillsammans med en person jag en gång kände och köpte buss. Han beställde några bussar och betalade kontant. I dag är det banker eller fordonstillverkarna som säljer bussarna och även svarar för krediten. Bussarna har blivit dyrare. Företagen har blivit värdefullare för sina ägare. Därav om det går bra säljer de privata ägarna med ett good-will värde. Alltså ett värde över substansvärdet. Vad är en buss värd. En statlig utredning diskuterade detta i mitten av 50-talet. Faktum är att en buss som är 10 år gammal och har en teknisk standard (klass V i emission,gått en del) inte är mycket värd. I stort sett är värdet det man får för den och alla i en serie vid försäljning utomlands. Kanske borde bussarna kunna köras i 15-18 år i stället.Det har alltså blivit dyrare att ha bussföretag. Ett exempel på företag är taxi verksamheten. I Tranemo fanns det som kallas bolag. Detta enkla bolag som det kallas består egentligen av flera enskilda firmor. Sedan bildade man handelsbolag. Svensson,Josefsson och Kjellgren bildade detta. Sedan cirka 1978 fick man en del att göra. Det var lättare att dela upp sig.Svensson &Josefsson forsatte köra taxi och mindre skolbussar. Kjellgren tog över stora bussar. Ett antal år efter, 1992, bildades Buss i Väst AB. Tidigare ca 1985 hade man fått körning åt Älab Borås-Tranemo-Falköping med ca 2 bussar. BiVab forsatte och 1995 fick man större mängd körning åt Älab tillsammans med andra företag anslutna till Bivab. 2001 minskade antalet men man fick körning också åt Borås Lokaltrafik. Trots mer att göra så hade man inte så många bussar. Nettbuss gick in som delägare och sedan såldes företaget till ett större "Taxi"företag i Nybro (Flexbuss). I dagarna (13 dec) finns inget kvar. Av det tidigare taxiföretaget försvann det juni 2018 i och med att Bergkvara tog över. Ett annat företag tog över taxi och bussar i Svenljunga. Det utbröt en okontrollerad utökning av verksamheterna och företaget  fick ställa in sin verksamhet och fortfarande tvistas det om de ekonomiska villkoren.
Min åsikt är nog ändå att företag som ägs av familjer inte skall syssla med busstrafik för länshuvudmän (och damer). Det kan bli väldigt ekonomiskt riskabelt. Tyvärr. Jag vet att Bengt Svensson en gång uttryckte samma sak i Borås Tidning. Om han läser detta får han gärna kommentera detta. mvh SSn

Lars-Håkan_E

Citat från: Walter skrivet 15 december 2020, 13:51:04 PM
Fler famiuljeföretag som köps upp av de dominerande aktörerna. Tänker på Transdevs uppköp tidigare i år som annat exempel. Kommer vi se mer av detta, att det stora köper upp familjeägda företag?
Känner familjefertagen att de inte kan konkurrera lika lätt framövber i de(ofta) allt större paketen i upphandlingarna annat än som UE åt de stora och då är det kanske ett alternativ att göra så här jämfört med osäkerheten som UE.

Vilket familjeföretag köpte Transdev?

Om det är köpet av Björks koncernen du menar så var det så långt från ett familjeföretag man kan se i jämförelse med KE´s bussar.

Walter

#6
Jo det var Björks och jämförelsen haltar en del men de hade väl i sin tur köpt upp andra lokala bolag innan? Poängen i frågan hur som helst är om vi kommer se många uppköp just pga de stora avtalen det ofta är numera?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Björcks är de i Nykvarn och är inte sålda.
Björks däremot är sålt till Transdev.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sundås

Detta är ju en strukturförändring som pågått länge i branschen. De allra flesta bussföretag (antalsmässigt) är ju familjeföretag, och när det inte är aktuellt för ägaren att fortsätta så är ju försäljning det alternativ som ligger närmast till hands om det inte finns någon som vill ta över. Antalet företag sjunker helt enkelt då man köper upp varandra eller avvecklar.

Det, i kombination med att det (enligt min uppfattning) blir svårare och svårare att driva företag i "mellanstorlek" där du inte längre kan dra nytta av det lilla företagets fördelar och inte heller får tillräckligt omfattande stordriftsfördelar jämfört med ett stort bolag gör ju att det blir svårt att konkurrera med de stora företagen om den upphandlade trafiken. Alternativet är ju möjligen att vara med i ett samverkansföretag om möjlighet finns och det finns det ju ett antal exempel på.

För att återgå till KE:s bussar så gissar jag att det var bra tajming att sälja nu. Ett par relativt nystartade långa avtal gör ju att det var bra substans i företaget för den som köper.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Carl Eric

Tack för din intressanta analys!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Lars-Håkan_E

Idag ska man antingen ha typ 5 bussar och inrikta sig på beställningstrafik tillsammans med ett par skolavtal eller ett par 100 bussar och satsa på upphandlad linjetrafik.

25-30 bussar är ingen bra storlek idag.

Det är ett tydligt scenario under de senaste åren där företag i denna storlek blivit färre och färre.