Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: buskörare skrivet 27 april 2017, 15:15:45 PM

Titel: Volvoled klass II
Skrivet av: buskörare skrivet 27 april 2017, 15:15:45 PM
Har Volvo slutat tillverka ledvagnar för annat än stadstrafik? Eller ja, hybriderna kanske funkar på regionaltrafik också?
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Ersa skrivet 27 april 2017, 15:41:13 PM
Sista tillverkade B9S var väl Nobina 7399 som levererades till Norrtälje strax inför trafikstarten midsommar 2011. Har man ens tillverkat någon annan slags (pusher) förortsledvagn efter detta?
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: buskörare skrivet 27 april 2017, 15:47:30 PM
CityWide finns ju i klass II, men annars vet jag inte.
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: AO skrivet 27 april 2017, 17:42:20 PM
Volvo hade väl tidigare någon plan på 8900 som ledvagn men det verkar ju inte bli något av det. Med tanke på att fler och fler regionallinjer börjar trafikeras med dubbeldäckare (troligen för att dagens ledvagnar inte uppfyller komfortkraven) känns det som att ett smartare drag från Volvos sida hade varit att presentera en dubbeldäckare för regionaltrafik. Just nu uppfyller ju dagens dubbeldäckare dessutom oftast turiststandard, många trafikoperatörer hade nog nöjt sig med en någon mindre lyxig och billigare variant som dessutom var vänligare mot passagerarflöden. De tillverkar ju redan dubbeldäckarchassier för brittiska marknaden.
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 27 april 2017, 20:09:53 PM
Någon ledbuss för regionaltrafik tror jag inte att Volvo är så intresserade av.
Man bör ha klart för sig att det rör sig om relativt små volymer bussar som säljs i Sverige överhuvudtaget.
Ett stort kontrakt kanske genererar en order på 100-200 bussar medan lastbilssidan hos respektive tillverkare omsätter betydligt större volymer.
Att ta fram en ny modell kostar pengar och då behöver man hyfsade volymer för att få igen utvecklingskostnaden.
Inte heller Scania har någon helbyggd egen dubbeldäckare för den Skandinaviska marknaden utan samarbetar numera med VanHool som jag förmodar har lättare att tjäna in kostnaderna genom att kunna fördela den på fler enheter.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Anders Noren skrivet 27 april 2017, 21:48:52 PM
Citat från: AO skrivet 27 april 2017, 17:42:20 PM
Volvo hade väl tidigare någon plan på 8900 som ledvagn men det verkar ju inte bli något av det. Med tanke på att fler och fler regionallinjer börjar trafikeras med dubbeldäckare (troligen för att dagens ledvagnar inte uppfyller komfortkraven) känns det som att ett smartare drag från Volvos sida hade varit att presentera en dubbeldäckare för regionaltrafik. Just nu uppfyller ju dagens dubbeldäckare dessutom oftast turiststandard, många trafikoperatörer hade nog nöjt sig med en någon mindre lyxig och billigare variant som dessutom var vänligare mot passagerarflöden. De tillverkar ju redan dubbeldäckarchassier för brittiska marknaden.

Jag vet inte hur komfortkraven ser ut, men ett tungt vägande skäl till dubbeldäckare är att man kan öka kapaciteten utan att behöva utöka (läs: sprida ut) hållplatserna.
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 27 april 2017, 23:52:51 PM
Det vanligen tyngsta skälet till dubbeldäckare i linjetrafik idag är nog sittplatskrav från huvudmannen.
En modern lågentréledbuss räcker inte alltid till sittplatsmässigt samtidigt som en ledbuss alltid medför vissa problem kopplade till den konstruktionen.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: buskörare skrivet 28 april 2017, 05:14:24 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 april 2017, 20:09:53 PM
Någon ledbuss för regionaltrafik tror jag inte att Volvo är så intresserade av.
Man bör ha klart för sig att det rör sig om relativt små volymer bussar som säljs i Sverige överhuvudtaget.
Ett stort kontrakt kanske genererar en order på 100-200 bussar medan lastbilssidan hos respektive tillverkare omsätter betydligt större volymer.
Att ta fram en ny modell kostar pengar och då behöver man hyfsade volymer för att få igen utvecklingskostnaden.
Inte heller Scania har någon helbyggd egen dubbeldäckare för den Skandinaviska marknaden utan samarbetar numera med VanHool som jag förmodar har lättare att tjäna in kostnaderna genom att kunna fördela den på fler enheter.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Nu var det en frågga, inget mer ;) Vi pratade lite om det på jobbet eftersom vi blir av med alla med ledvagnar vid nästa upphandling i Norrort och spekulerade lite i vad som kommer istället.
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 28 april 2017, 09:04:12 AM
Det beror nog i hög grad på vem som vinner upphandlingen, i fallet med Norrort är det nog inte aktuellt med dubbeldäckare pga flera låga broar.
B9:orna faller ju för ålderssträcket, men hur är det med de fd Keolis-Scaniorna som bör vara knutna till Norrort, följer dessa med över eller slopas de i likhet med B9:orna i samband med trafikstarten 2021?
Vinner Arriva blir det nog delvis nya bussar, sannolikt ledbussar, medan VDL:erna gissningsvis får rulla vidare.
Vinner någon annan lär det bli en blandning av nya och begagnade ledbussar som kommer.
Scania har ju den i mina ögon lämpligaste produkten i form av Citywide led.
Både Keolis och Nobina har ju ett gäng av dessa som möjligen kan vara flyttbara beroende på vad som händer i deras övriga kontrakt.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: buskörare skrivet 28 april 2017, 09:25:02 AM
Scaniorna är väl som yngst 11 år vid övertagandet, så visst kan man ta över dom om man tycker det är värt det och inte Arriva tar med sig dom till Råsta och byter ut Hollandsscaniorna och mercorna.
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 28 april 2017, 11:39:09 AM
De Holländska Scaniorna lär nog behöva bytas ut oavsett då väl även de faller för ålderssträcket 2021?
Frågan är således snarare hur villkoren ser ut för användandet av "Keolisscaniorna".
Kan dessa flyttas till Råsta är det nog ingen högoddsare att det blir så eftersom Arriva då slipper köpa nya bussar för att ersätta Holländarna förutsatt att medelåldern håller för en sådan manöver.
Lyckas man behålla Norrort blir det kanske inte lika intressant att flytta bussarna eftersom de då måste ersättas i Norrort.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: igel skrivet 29 april 2017, 18:24:08 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 28 april 2017, 09:04:12 AM
Scania har ju den i mina ögon lämpligaste produkten i form av Citywide led.

Det är ju ingen större skilnad på Citywide och de MAN ledbussar som går i innerstan. Citywide, Omnilink och Omnicity ledbussarna har ungefär samma vägegenskaper och de är inte bättre än MAN ledbussarna, vilka fungerar bra så länge inte det ska köra fortare än 50. Tyvärr har Norrort ett rellativt stort antal linjer där hastigheten ligger mycket högre.
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Fredde skrivet 29 april 2017, 18:59:09 PM
Citat från: igel skrivet 29 april 2017, 18:24:08 PM
Det är ju ingen större skilnad på Citywide och de MAN ledbussar som går i innerstan. Citywide, Omnilink och Omnicity ledbussarna har ungefär samma vägegenskaper och de är inte bättre än MAN ledbussarna, vilka fungerar bra så länge inte det ska köra fortare än 50. Tyvärr har Norrort ett rellativt stort antal linjer där hastigheten ligger mycket högre.

Citywide finns både som LE och LF, MAN i city är LF.
Nobinas senaste tillskott innehåller båda dessa typer och Keolis dito är LE.
Åtminstone jag tycker att det är skillnad på LE och LF.
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 29 april 2017, 20:25:43 PM
Keolis Citywide LE som går i Botkyrka och Söderort tycker jag är betydligt stabilare och trevligare att ha med att göra än Volvobussarna som skramlar och bullrar ordentligt oavsett trafiktyp.
Vill man ha en robust och någorlunda tyst buss för motorvägslinjer kan man nog utesluta allt som inte har motorn under golvet och några trappsteg upp till golvet.
Eftersom det inte kommer att hända med tanke på framtida upphandlingskrav från SL så tycker jag personligen att Citywide LE är passande för Norrortstrafiken, speciellt eftersom Scania nu kommer med en ny generation Citywide.
Ett tänkbart alternativ skulle iofs kunna vara Citaro som ju finns i olika varianter.
MAN Lions City har jag begränsad erfarenhet av, men jag misstänker att den inte är optimal för motorvägslinjer.
Volvo tillverkar inga ledbussar med lågentre och 8900 boggi har för få sittplatser i mitt tycke.
De "reguljära" ledbussalternativen är då inte så många som jag ser det...

Om man dock vill prova på något nytt kan man ta in Irisbus som har en låggolvsledbuss i sitt sortiment, men jag gissar att den skulle behöva anpassas något för att klara ens en Stockholmsvinter av det milda slag som varit de senaste åren.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Ersa skrivet 29 april 2017, 22:00:25 PM
MAN, VDL, Solaris, Scania eller Volvo är väl de fem mest tänkbara. Någon övertro att det kommer köpas in några direkt bekväma lågentréförortsbussar (ja, jag kallar det alltid "förort", aldrig "regional") har jag inte. Bara det är lågentré med högre golv bak, samt bälten på alla stolar uppfyller de alla tänkbara SL-krav för Norrorts relativt korta linjer. Det är väl bara en enda linje som är över fem mil i detta område?

Däremot kan man ju fundera på vad som ska ersätta B9S-vagnarna i Norrtälje trafikområde inför nästa avtal (oavsett vem som får köra efter 2021), då man där har linjer där folk åker i 90-120 minuter i 10 mil utan byten.
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 29 april 2017, 22:13:51 PM
Det har ju köpts Setra och Mercedes i Sörmland och Kronoberg, så man kanske kan våga hoppas på något liknande mirakel även i Roslagen?
Jag kan tänka mig att det blir mer boggi i Norrtälje med satteliter i framtiden, men det är bara rent personlig och hypotetisk spekulation.
Den ordinarie trafiken norr om Norrtälje klarar sig oftast med en boggi som vid behov kan förstärkas medan 676 sannolikt behöver dubbeldäckare eller ledbussar för att fungera som tänkt.
Dessa faktorer öppnar för inköp av "nya" tillverkare.
Det finns ju ett familjeföretag i Rimbo som vet hur man kan göra och hur man inte bör göra...

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Ersa skrivet 29 april 2017, 22:23:41 PM
Uppland som landskap (främst då Uppsala län samt Norrtälje kommun) är ett område där Mercedes och Setra säkerligen passar precis lika bra som i det jämförbara Södermanlands län. Men finns dessa lågentrébussar som boggiversion på 15 meter tillgängliga idag?
När det gäller 639, 670 och 676 är frågan om en eller flera av dessa linjer avkortas till Arninge då resecentret intill E18 blir klar. Det känns ju som att det äntligen börjar närma sig nu, då ritningar och skisser är upplagda, och man redan avverkat skogen inför bygget. I så fall kanske t.ex 676 blir ensam linje vid Tekniska, vilket kanske behövs om någon operatör av någon anledning bestämmer sig för att inte köra vidare på dagens koncept med dubbeldäckare under nästa avtal.
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Mikey skrivet 29 april 2017, 22:28:08 PM
Jag kan inte riktigt se vart marknaden för lågentré-ledbussar för regionala linjer finns längre. På längre linjer som går i högre hastigheter ser jag som passagerare betydligt hellre en stabil boggibuss än en ledbuss, t.ex har jag vid ett par tillfällen åkt ledbuss på SL linje 677 och tycker mest bara att dom guppar och slingrar och har sig, i alla fall i bakre delen. En boggibuss i stil med 8900LE, S418LE m.fl tycker jag ger en mycket behagligare resa på sådana linjer. Dessutom ligger väl en genomsnittlig Citywide-ledbuss idag på ca 57 sittplatser, en 8900LE på 53. Det är en högst marginell skillnad, bara att ledbussen är dyrare i både inköp och underhåll. Då ser jag hellre de billigare boggibussarna och en utökning i turtäthet på 10% om det så behövs.

Inte heller på kortare linjer i förorterna och linjer med högre tryck finns det väl några direkta anledningar till att köpa lågentréledbussar längre. Antingen klarar man sig gott med boggibussar, eller så köper man en modern låggolvs-ledbuss i stil med Citaro, ny Citywide eller till och med MAN som idag har blivit tillräckligt förfinade för att ge sittande passagerare en behaglig och bekväm resa i lågtrafik, och ändå ha kapacitet för många stående när det krävs. Dagens låggolvsbussar är ju ljusår bort från Volvo B7LA, OmniCity, MAN NG313 och allt annat liknande skit som sköljde över landet för 15-20 år sedan...

Citat från: Ersa skrivet 29 april 2017, 22:23:41 PM
Uppland som landskap (främst då Uppsala län samt Norrtälje kommun) är ett område där Mercedes och Setra säkerligen passar precis lika bra som i det jämförbara Södermanlands län. Men finns dessa lågentrébussar som boggiversion på 15 meter tillgängliga idag?

Ja, Setra S418LE finns tillgänglig i allra högsta grad, byggs för fullt och är till och med beställda till nämnda område.
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Lars_L skrivet 29 april 2017, 23:24:08 PM
Citat från: Mikey skrivet 29 april 2017, 22:28:08 PM
Jag kan inte riktigt se vart marknaden för lågentré-ledbussar för regionala linjer finns längre. På längre linjer som går i högre hastigheter ser jag som passagerare betydligt hellre en stabil boggibuss än en ledbuss, t.ex har jag vid ett par tillfällen åkt ledbuss på SL linje 677 och tycker mest bara att dom guppar och slingrar och har sig, i alla fall i bakre delen. En boggibuss i stil med 8900LE, S418LE m.fl tycker jag ger en mycket behagligare resa på sådana linjer. Dessutom ligger väl en genomsnittlig Citywide-ledbuss idag på ca 57 sittplatser, en 8900LE på 53. Det är en högst marginell skillnad, bara att ledbussen är dyrare i både inköp och underhåll. Då ser jag hellre de billigare boggibussarna och en utökning i turtäthet på 10% om det så behövs.

Inte heller på kortare linjer i förorterna och linjer med högre tryck finns det väl några direkta anledningar till att köpa lågentréledbussar längre. Antingen klarar man sig gott med boggibussar, eller så köper man en modern låggolvs-ledbuss i stil med Citaro, ny Citywide eller till och med MAN som idag har blivit tillräckligt förfinade för att ge sittande passagerare en behaglig och bekväm resa i lågtrafik, och ändå ha kapacitet för många stående när det krävs. Dagens låggolvsbussar är ju ljusår bort från Volvo B7LA, OmniCity, MAN NG313 och allt annat liknande skit som sköljde över landet för 15-20 år sedan...

Ja, Setra S418LE finns tillgänglig i allra högsta grad, byggs för fullt och är till och med beställda till nämnda område.

Behovet är ju också ganska specifikt för Stockholm, då vi inte har någon klar indelning i regionaltrafik och stadstrafik. Eftersom mycket av vinsten ligger i att kunna använda alla bussar på alla linjer, så får man den här effekten. I vissa fall är det ju också en följd av att bussarna går i Stockholm där det är svårt att få tillstånd att köra med boggibussar på 14,7-meter, utan får använda den kortare varianten. Skillnaden mellan 44 passagerare i kortboggi och 57 i en Citywide, innebär ju ändå ett antal vagnar mindre på tunga linjer som 807 och 809.

I de fall ledbussarna huvudsakligen behövs på linjer som mer liknar stadslinjer, innebär ju lågentrévarianten snarare problem, i och med att passagerarflödet blir ofta sämre på grund av färre dörrar och trappstegen gör flödet vid hållplatserna sämre. Ibland kan det nog vara klokt att fundera på hur viktigt det är att alla vagnar kan trafikera alla linjer. I ett litet trafikområde är det troligen nödvändigt, men ligger man på över 100-bussar bör det nog gå att hålla isär utan större merkostnader. Kanske tjänar man till och med in det redan i lägre leasing- och servicekostnader?



Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Leyland skrivet 30 april 2017, 07:28:40 AM
Citat från: igel skrivet 29 april 2017, 18:24:08 PM
Det är ju ingen större skilnad på Citywide och de MAN ledbussar som går i innerstan. Citywide, Omnilink och Omnicity ledbussarna har ungefär samma vägegenskaper och de är inte bättre än MAN ledbussarna, vilka fungerar bra så länge inte det ska köra fortare än 50. Tyvärr har Norrort ett rellativt stort antal linjer där hastigheten ligger mycket högre.

"Tyvärr..." ??
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: CW66 skrivet 30 augusti 2017, 11:44:23 AM
Enda tillverkaren som erbjuder Klass-II ledbussar för tillfället är MAN.
Scania klarar inte nya över-rullningskraven med sin vanliga Citywide-ledbuss - därav att man tagit fram nya Suburban byggd i stål, dock ännu sålänge endast i tvåaxlig och treaxlig version. Vad framtiden gällande en Suburban-ledbuss har att utvisa är okänt just nu.
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 15:57:51 PM
670 är klart i behov av ledvagn för att de rymmer fler narnvagnsplatser. Finns väl ingen boggi som klarar 5 barnvagnar? Vi har dessutom mycket packning och behöver yta för den med. Så jo, det finns absolut behov av ledbussar på vissa linjer.
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 30 augusti 2017, 16:01:33 PM
Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 15:57:51 PM
670 är klart i behov av ledvagn för att de rymmer fler narnvagnsplatser. Finns väl ingen boggi som klarar 5 barnvagnar? Vi har dessutom mycket packning och behöver yta för den med. Så jo, det finns absolut behov av ledbussar på vissa linjer.
Det är inget problem att få in 5 barnvagnsplatser i en boggibuss om man tar bort sittplatserna framför mittdörren. Då får man, till skillnad från B9S, alla barnvagnar i låggolvsdelen. Däremot blir det ju förstås färre sittplatser.
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 16:07:11 PM
Ja, då antar jag att antalet sittplatser inte blir så många. Jag tror inte man kommer korta 670 till Arninge. Vet förvisso inte hur många sittplatser de nya tågen kommer ha, men man får inte glömma att det byggs väldigt mycket i Täby, Berga och Vaxholm. Tror inte tågen kommer klara den mängden.
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Ersa skrivet 30 augusti 2017, 16:48:52 PM
Då det bevisligen gick att köra 676 med i stort sett enbart 15-metersbussar från 2000 till 2011, då med 3-minuterstrafik i den tätaste rusningen, så borde nog även 670 kunna gå att bedriva även utan nyleveranser av Volvo B9S.
Det skulle väl vara att 670 har tätare mellan stoppen och därför kräver tre dörrar då, till skillnad mot 670 där två dörrar räcker.
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 30 augusti 2017, 18:10:25 PM
Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 16:07:11 PM
Ja, då antar jag att antalet sittplatser inte blir så många. Jag tror inte man kommer korta 670 till Arninge. Vet förvisso inte hur många sittplatser de nya tågen kommer ha, men man får inte glömma att det byggs väldigt mycket i Täby, Berga och Vaxholm. Tror inte tågen kommer klara den mängden.
De nya tågen skall ju gå parallellt med de gamla och med dubbelspår hela vägen till City tror jag att SL mer eller mindre direkt kommer att försöka styra resenärerna från stora delar av Norrort till tågen.
Jag har för mig att det nya resecentrumet är delfinansierat av Norrortskommunerna inklusive Vaxholms och Norrtälje kommun.
670 kördes tidigare med 15m boggi i rusningstid vilket fungerade bra.
Framöver kommer man ju även att kunna åka båt från Rindö, Resarö och Vaxholm till strömkajen med sitt vanliga Accesskort under större delen av året vilket säkert också kan avlasta bussarna.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 22:16:29 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 augusti 2017, 18:10:25 PM
De nya tågen skall ju gå parallellt med de gamla och med dubbelspår hela vägen till City tror jag att SL mer eller mindre direkt kommer att försöka styra resenärerna från stora delar av Norrort till tågen.
Jag har för mig att det nya resecentrumet är delfinansierat av Norrortskommunerna inklusive Vaxholms och Norrtälje kommun.
670 kördes tidigare med 15m boggi i rusningstid vilket fungerade bra.
Framöver kommer man ju även att kunna åka båt från Rindö, Resarö och Vaxholm till strömkajen med sitt vanliga Accesskort under större delen av året vilket säkert också kan avlasta bussarna.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Fast vad som kördes för många år sen är ju inte samma som idag. Så inte direkt relevant. Man diskuterar redan nu behovet av en 3:e färja mellan Rindö och Vaxholm, ska alla som flyttar ut på Rindö ta båten in till stan menar du?
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 22:21:52 PM
Citat från: Ersa skrivet 30 augusti 2017, 16:48:52 PM
Då det bevisligen gick att köra 676 med i stort sett enbart 15-metersbussar från 2000 till 2011, då med 3-minuterstrafik i den tätaste rusningen, så borde nog även 670 kunna gå att bedriva även utan nyleveranser av Volvo B9S.
Det skulle väl vara att 670 har tätare mellan stoppen och därför kräver tre dörrar då, till skillnad mot 670 där två dörrar räcker.

Varför köpte man då dubbeldäckare till 676 om allt var så bra med boggi? Sen tror jag att de 2 linjerna inte är jämförbara eftersom 670 är enda lokala linjen i Vaxholm och det är där de flesta barnvagnarna åker. Söderhamnsplan klarar knappt 4- minuterstrafiken på morgonen så att få in ännu fler bussar där ser jag inte som nått vidare bra förslag. Vaxholmsdepån läggs också ner om några år och då ska alla dessa bussar tomköras från Åkersberga. Så nej, jag ser inte ers alternativ som vidare värst bra med utvecklingen som är där nu och några år framåt.
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Lars_L skrivet 30 augusti 2017, 22:46:21 PM
Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 22:21:52 PM
Varför köpte man då dubbeldäckare till 676 om allt var så bra med boggi? Sen tror jag att de 2 linjerna inte är jämförbara eftersom 670 är enda lokala linjen i Vaxholm och det är där de flesta barnvagnarna åker. Söderhamnsplan klarar knappt 4- minuterstrafiken på morgonen så att få in ännu fler bussar där ser jag inte som nått vidare bra förslag. Vaxholmsdepån läggs också ner om några år och då ska alla dessa bussar tomköras från Åkersberga. Så nej, jag ser inte ers alternativ som vidare värst bra med utvecklingen som är där nu och några år framåt.

Fast just därför är kanske dubbeldäckare det enda vettiga (fast lite bättre utformade än på 676) - nu lär ju ändå inget större hända förrän det nya avtalet är upphandlat och B9S får ju köras fram till 2021. Men just linjen till Vaxholm är ju markerad som stomlinje även i Trafikförvaltningens strategiska plan. Inför nästa upphandling är det väl hög tid då att Trafikförvaltningen bestämmer hur man vill ha det. Tanken är ju i sådana fall att linjeb ska gå via Nya Karolinska och vidare genom stan ut till Tyresö (få här som väl tror på den visionen)... Men det gör väl att den inte kommer kortas till Arninge....

Sedan - även om det strider lite mot SL:s grundprincip behöver väl inte alla avgångar i högtrafik utgå från Söderhamnsplan? Det går ju att vända även vid Västerhamnsplan. Man skulle ju kunna låta fler avgångar utgå direkt från Rindö också exempelvis. Så skulle det behövas fler avgångar för att man kör med boggi - så bör man ju kunna hitta lösningar som klarar av det också...
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Nico skrivet 31 augusti 2017, 07:33:28 AM
Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 22:21:52 PMVarför köpte man då dubbeldäckare till 676 om allt var så bra med boggi?

Helt subjektivt skulle jag vilja säga att orsaken till att det blev dubbeldäckare och inte boggi har delvis att göra med att de medger något större kapacitet på en enskild tur, dvs man kan glesa ut turerna en del. Det är i sig oxå en planeringsfråga för varje entreprenör. Sedan är det samtidigt en prestigefråga då dubbeldäckarna fungerar bra som något slags flaggskeppssymbol trots att de i många hänseenden faktiskt är ganska opraktiska för att inte säga att de faktiskt ställer till det en aning för annan SL-busstrafik.



Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 22:21:52 PMSen tror jag att de 2 linjerna inte är jämförbara eftersom 670 är enda lokala linjen i Vaxholm och det är där de flesta barnvagnarna åker.
Frågan är om man egentligen ska kalla 670 en stomlinje?! Visserligen är den blå och har en 70-talssiffra i sitt linjenummer, men liksom tex 173, 873, 875 osv. så är detta mera mjölktågslinjer då de stannar i stort sett på varje hållplats. Tanken med dessa linjer var ju annars att det skulle vara snabba förbindelser (som skulle stanna på färre ställen) mellan olika kommuncentra och större knutpunkter. I avsaknad av annan trafik så får ju dock dessa linjer på många håll därför även fungera som just lokalbuss.
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Lars_L skrivet 31 augusti 2017, 08:52:32 AM
Citat från: Nico skrivet 31 augusti 2017, 07:33:28 AM
Helt subjektivt skulle jag vilja säga att orsaken till att det blev dubbeldäckare och inte boggi har delvis att göra med att de medger något större kapacitet på en enskild tur, dvs man kan glesa ut turerna en del. Det är i sig oxå en planeringsfråga för varje entreprenör. Sedan är det samtidigt en prestigefråga då dubbeldäckarna fungerar bra som något slags flaggskeppssymbol trots att de i många hänseenden faktiskt är ganska opraktiska för att inte säga att de faktiskt ställer till det en aning för annan SL-busstrafik.

Fast just på 676 har det ju verkligen fördelar. Inte minst med tanke på det stora resandeströmmar som sker även utanför högtrafik. Just där sparar man in rätt många fordon också (ca 8) och behöver inte heller ha beredskap för extraturer på samma sätt (förut var ju den delen snarare en kassako för Keolis - men det är det ju inte i nya avtal). Sedan är ju just dubbeldäckarna en stor anledning till att linjen är så populär - i alla fall om man frågar resenärerna. Ger ganska stora komfortvinster - men kunde ju vara på lite fler HK och ha lite bättre passagerarflöde.

Citat från: Nico skrivet 31 augusti 2017, 07:33:28 AM
Frågan är om man egentligen ska kalla 670 en stomlinje?! Visserligen är den blå och har en 70-talssiffra i sitt linjenummer, men liksom tex 173, 873, 875 osv. så är detta mera mjölktågslinjer då de stannar i stort sett på varje hållplats. Tanken med dessa linjer var ju annars att det skulle vara snabba förbindelser (som skulle stanna på färre ställen) mellan olika kommuncentra och större knutpunkter. I avsaknad av annan trafik så får ju dock dessa linjer på många håll därför även fungera som just lokalbuss.

Men det är ju därför SL i sin vision måste dra den vidare till Tyresö. Annars platsar den inte i konceptet. Med detta blir den ju ngt slags tvärgående stomlinje.
Men vi har ju varit inne på det tidigare här - Trafikförvaltningen försökte fånga in allt i sitt blåbusskoncept. Det har gjort att få nog vet vad det egentligen står för, annat än att det är relativt bra turtäthet (få känner ju till 677).
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2017, 11:43:26 AM
Citat från: Lars_L skrivet 31 augusti 2017, 08:52:32 AM

Men det är ju därför SL i sin vision måste dra den vidare till Tyresö. Annars platsar den inte i konceptet. Med detta blir den ju ngt slags tvärgående stomlinje.
Men vi har ju varit inne på det tidigare här - Trafikförvaltningen försökte fånga in allt i sitt blåbusskoncept. Det har gjort att få nog vet vad det egentligen står för, annat än att det är relativt bra turtäthet (få känner ju till 677).

Nu är man ju på väg att avveckla blåbusskonceptet i kommande nya avtal utanför innerstaden, i a f i dagens form.
Kanske kommer det förbehållas enstaka väldigt speciella linjer typ 676 och en eventuell Vaxholm-Innerstaden-Tyresö linje, övriga linjer som idag är blå lär nog efterhand som kontrakten upphandlas bli vanliga "röda".
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: igel skrivet 31 augusti 2017, 18:59:44 PM
Citat från: Nico skrivet 31 augusti 2017, 07:33:28 AM

Frågan är om man egentligen ska kalla 670 en stomlinje?! Visserligen är den blå och har en 70-talssiffra i sitt linjenummer, men liksom tex 173, 873, 875 osv. så är detta mera mjölktågslinjer då de stannar i stort sett på varje hållplats. Tanken med dessa linjer var ju annars att det skulle vara snabba förbindelser (som skulle stanna på färre ställen) mellan olika kommuncentra och större knutpunkter. I avsaknad av annan trafik så får ju dock dessa linjer på många håll därför även fungera som just lokalbuss.
Att låta den stanna vid alla hållplatser är en smidig lösning att ge trafik utmed Vaxholmsvägen. Jag skulle dela din invändning om det var så att nästan alla avgångar stannade vid varje hållplats, men så är det värkligen inte.
  Om man jämför med 676 norr om Roslags-Näsby trafikplats Stannar dden hyfsat ofta vid alla 8 hållplatser. 670 stannar ofta vid 9 och däruöver ofta vid ytterligare en. Så att skillnaden mellan en stombusslinje och inte går vid de två extra hållplatser som 670 traffikerar.
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Lars_L skrivet 31 augusti 2017, 19:19:33 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 31 augusti 2017, 11:43:26 AM
Nu är man ju på väg att avveckla blåbusskonceptet i kommande nya avtal utanför innerstaden, i a f i dagens form.
Kanske kommer det förbehållas enstaka väldigt speciella linjer typ 676 och en eventuell Vaxholm-Innerstaden-Tyresö linje, övriga linjer som idag är blå lär nog efterhand som kontrakten upphandlas bli vanliga "röda".

Jo, som blåbussar ser det väl ut så. Klokt förslag. Men däremot verkar man ju hålla fast vid sin s.k. Stomlinjestrategin, oavsett färg på bussarna. Nu inför man ju exempelvis linje 6 här i december som stomlinje. Och det är ju den som blivit ännu märkligare nästan med de förslag som ligger där - än den varit innan. Om man alltså måste dra 676 till Hemmesta i Värmdö för att den ska kunna ingå i ett stomlinjetänk så har man kanske hamnat lite fel - särskilt som man samtidigt gör Vasagatan till en enda lång kösträcka...

Det finns ju också ett skäl att markera olika typer av koncept - även om man inte gör det med färg på bussen. Såsom i Skånetrafiken exempelvis. Å andra sidan kan det bli hur otydligt som helst som nu i Uppsala där enda skillnaden verkar vara om bussarna går var 20:e minut efter klockan 22 på kvällen eller inte. Då känns det rätt onödigt att ens döpa vissa linjer till stomlinjer.

Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Ersa skrivet 31 augusti 2017, 20:24:05 PM
Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 22:16:29 PM
Fast vad som kördes för många år sen är ju inte samma som idag. Så inte direkt relevant.

Jag tror nog ändå att det är rätt viktigt att alltid kunna jämföra ett eller flera föregående avtal med dagens. Oavsett om vilken landsända debatten förs. Att låsa debatten till att bara handla om dagens avtal och dagens operatör utan att blanda in närhistoria, framtid i form av hela det nästa 10-årsavtalet, samt de närliggande områdena (Norrtäljelinjerna), leder inte till någon vidare bra helhetsbild.

Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 22:21:52 PM
Varför köpte man då dubbeldäckare till 676 om allt var så bra med boggi? Sen tror jag att de 2 linjerna inte är jämförbara eftersom 670 är enda lokala linjen i Vaxholm och det är där de flesta barnvagnarna åker. Söderhamnsplan klarar knappt 4- minuterstrafiken på morgonen så att få in ännu fler bussar där ser jag inte som nått vidare bra förslag. Vaxholmsdepån läggs också ner om några år och då ska alla dessa bussar tomköras från Åkersberga. Så nej, jag ser inte ers alternativ som vidare värst bra med utvecklingen som är där nu och några år framåt.

I Keolis avtal för Norrtälje och Norrort fanns det inga vidare logistiska eller praktiska problem med boggivagnarna på 676, och inte fanns det något missnöje bland resenärerna heller. Som andra redan skrivit var dubbeldäckarna på 676 en idé för att främst få ner antalet uppbundna förare som Nobina ville prova från sin avtalsstart, dvs fler passagerare per buss. Om Keolis fått köra vidare på sitt tillsvidareavtal hade de ju knappast gått över till dubbeldäckare hux flux just sommaren 2011, utan de har säkerligen kört vidare med vanliga boggivagnar än idag.

Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 16:07:11 PM
Ja, då antar jag att antalet sittplatser inte blir så många. Jag tror inte man kommer korta 670 till Arninge. Vet förvisso inte hur många sittplatser de nya tågen kommer ha, men man får inte glömma att det byggs väldigt mycket i Täby, Berga och Vaxholm. Tror inte tågen kommer klara den mängden.

Gällande Arninge resecentrum lär detta projekt knappast byggas för skojs skull, med bussar på oförändrade linjer som bara ska stanna till och därefter passera förbi. Utan vi lär nog på bara 10-15 års sikt se aktiva styrningar för resenärsbyten mellan buss och tåg. Jag tror knappast att SL på sikt tänkt behålla 639, 670 och 676 precis som de är idag, efter att alla storsatsningar på Roslagsbanan (inkl tunneln till Centralen) är klara, utan någon anpassning och samordning lär det garanterat bli. Samt att Tekniska lär fasas ut med tiden, då landsbygdsbussar ända in till stadskärnorna är smått omodernt redan idag.

Sen lär det absolut bli trångt, det håller jag med om. Speciellt då ett par tusen människor börjar flytta in på dåvarande Galoppfältet, och de flesta av dem ska åka Roslagsbanan inåt stan...
Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Lars_L skrivet 31 augusti 2017, 21:36:18 PM
Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2017, 20:24:05 PM

I Keolis avtal för Norrtälje och Norrort fanns det inga vidare logistiska eller praktiska problem med boggivagnarna på 676, och inte fanns det något missnöje bland resenärerna heller. Som andra redan skrivit var dubbeldäckarna på 676 en idé för att främst få ner antalet uppbundna förare som Nobina ville prova från sin avtalsstart, dvs fler passagerare per buss. Om Keolis fått köra vidare på sitt tillsvidareavtal hade de ju knappast gått över till dubbeldäckare hux flux just sommaren 2011, utan de har säkerligen kört vidare med vanliga boggivagnar än idag.


Men å andra sidan gick det åt väldigt mycket extravagnar. Vill minnas att du själv brukade klaga på alla tomkörningar fram och tillbaka från Stockholm. Med dagens upplägg är det knappt några tomkörningar alls mellan Stockholm och Norrtälje. Då var det ju en följd av både mycket extrabussar och liten kapacitet på bussarna. Så ska man anföra miljöskäl är väl det en klok väg att gå, särskilt som det är så hög turtäthet oavsett - och det är väl när man ändå kommer upp i tätare än 10-minuterstrafik i högtrafik som dubbeldäckare börjar bli ett bra alternativ.

Och även om kunderna inte var direkt missnöjda måste jag säga att Vegorna allt var rätt sunkiga på slutet. Man har länge (om än de av SL beslutade nedskärningarna minskat kundnöjdheten lite under året och kanske utökningen av 676X - haft högsta kundnöjdhet bland bussresenärerna). En stor anledning till det får man nog sätta till dubbeldäckarna. Det är en enormt mycket högre kvalitet för resenärerna. Inte minst blir motorljudet ganska lågt på ovanvåningen. En annan att man varit smart och fått igenom bättre utbud till framförallt Älmsta.

Nu har ju sådana s.k. mjuka värden som komfort inte så stor betydelse i vanliga fall -  men på så långa linjer har det allt ganska stor betydelse för nöjdheten.

Nu var ju ändå vegorna en bra bussmodell. Få av dagens boggivagnar tar 55 passagerare - om inte knäna ska hamna direkt under hakan. Då börjar vi nästan att tala om en fördubbling av turtätheten fall man skulle återgå till boggi på 676. Och då börjar man få andra problem med kolonnkörning etc.



Titel: SV: Volvoled klass II
Skrivet av: Ersa skrivet 31 augusti 2017, 22:06:16 PM
Citat från: Lars_L skrivet 31 augusti 2017, 21:36:18 PM
Men å andra sidan gick det åt väldigt mycket extravagnar. Vill minnas att du själv brukade klaga på alla tomkörningar fram och tillbaka från Stockholm. Med dagens upplägg är det knappt några tomkörningar alls mellan Stockholm och Norrtälje. Då var det ju en följd av både mycket extrabussar och liten kapacitet på bussarna. Så ska man anföra miljöskäl är väl det en klok väg att gå, särskilt som det är så hög turtäthet oavsett - och det är väl när man ändå kommer upp i tätare än 10-minuterstrafik i högtrafik som dubbeldäckare börjar bli ett bra alternativ.

Och även om kunderna inte var direkt missnöjda måste jag säga att Vegorna allt var rätt sunkiga på slutet. Man har länge (om än de av SL beslutade nedskärningarna minskat kundnöjdheten lite under året och kanske utökningen av 676X - haft högsta kundnöjdhet bland bussresenärerna). En stor anledning till det får man nog sätta till dubbeldäckarna. Det är en enormt mycket högre kvalitet för resenärerna. Inte minst blir motorljudet ganska lågt på ovanvåningen. En annan att man varit smart och fått igenom bättre utbud till framförallt Älmsta.

Nu har ju sådana s.k. mjuka värden som komfort inte så stor betydelse i vanliga fall -  men på så långa linjer har det allt ganska stor betydelse för nöjdheten.

Nu var ju ändå vegorna en bra bussmodell. Få av dagens boggivagnar tar 55 passagerare - om inte knäna ska hamna direkt under hakan. Då börjar vi nästan att tala om en fördubbling av turtätheten fall man skulle återgå till boggi på 676. Och då börjar man få andra problem med kolonnkörning etc.

Jodå, jag minns att det påstods att tomkörningarna var uppåt 40% av all körning med blåbussarna, vilket ju är en väldigt hög siffra jämfört med de flesta andra linjer runtom i landet. Jämföras går ju bussarna på linjen Uppsala-Norrtälje som hade Vallbydepån-Rimbo station som enda tomkörningssträcka. Så ju större bussar på 676 desto bättre, givetvis.

Nu kan vi ju tyvärr inte bygga spårväg och järnväg utan att det kostar multum i detta land, men rent logistiskt sett vore nog rena järnvägstransporter på nya spår Norrtälje-Arninge, Vaxholm-Rydbo/Arninge samt Rimbo-Kårsta det enda rätta för framtiden. Speciellt om vi börjar titta på hur befolkningssituationen skulle kunna se ut om 30-50 år framåt i tiden, då det t.ex gissningsvis bor många tusen innevånare på bägge sidor E18 i Brottby. En E18 som då varit tvåfilig Rosenkälla-Söderhall sedan länge.
"Roslagspilen" verkar ju vara en död idé sedan ett par år, men man undrar ju ändå hur framtidens kollektivtrafik i nordostsektorn av Stockholms län kommer se ut i framtiden. Med tanke på det 100-procentiga lågentrékravet, så kanske tåg är den enda möjliga framtiden?