Bilder från Gällivare och Malmberget 11 maj...

Startat av Patrik, 23 juni 2007, 04:15:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik


Jona

Citat från: Patrik skrivet 23 juni 2007, 04:15:30 AM


HEJ

Detta är den snyggaste bild jag sätt där motivet är både miljö och Maxci.
Tack för denna. Vill passa på och tacka för alla dina bildsvep på en gång när jag ändå håller på.
MVH Filosofen Jona

Patrik

Citat från: Jona skrivet 23 juni 2007, 10:51:58 AM
HEJ

Detta är den snyggaste bild jag sätt där motivet är både miljö och Maxci.
Tack för denna. Vill passa på och tacka för alla dina bildsvep på en gång när jag ändå håller på.

Tack, ja den blev riktigt bra, det var mest tur att bussen och jag var på denna plats samtidigt.

Johan N







Trevliga bilder! Tycker det är speciellt roligt med lite äldre fordon som Ajokkin och Deltan. Enkel biljett Kasakhstan nästa?

Patrik

Ja, det är extra roligt när man ser såna här. Jag höll nästan på att missa 5026an faktiskt!

Johan N

Undrar om det inte är den som hamnat hos busmarket nu

Jona

HEJ

Bra du har fotat i Malmberget, sveriges första stad och läggas ner och rivas. Invånarna ska få flytta till Koskuskulle eller Gällivare. Antar att man inte ändrat sig ännu, och väljer och behålla gruvjobben hälldre än staden.
MVH Filosofen Jona

L-G Lassander

Trevliga bilder igen! Samma dag, den 11.5 åkte jag med Eurolines från Stockholm till Amsterdam. Landet är långt och stort, däruppe snöade det, medan det var högsommar var jag rörde mig :)

Patrik

Citat från: L-G Lassander skrivet 25 juni 2007, 15:08:02 PM
Trevliga bilder igen! Samma dag, den 11.5 åkte jag med Eurolines från Stockholm till Amsterdam. Landet är långt och stort, däruppe snöade det, medan det var högsommar var jag rörde mig :)

Tack!
Man märkte verkligen skillnaden när jag flög hem till Arlanda från Kiruna dagen efter, från snö och slask till sommar och sol.

Bussmicke

Citat från: Patrik skrivet 25 juni 2007, 17:55:43 PM
Tack!
Man märkte verkligen skillnaden när jag flög hem till Arlanda från Kiruna dagen efter, från snö och slask till sommar och sol.

Och måste ha känts som en fullständig befrielse att kunna flyga bort från den där snön..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik

Citat från: Jona skrivet 23 juni 2007, 15:39:50 PM
HEJ

Bra du har fotat i Malmberget, sveriges första stad och läggas ner och rivas. Invånarna ska få flytta till Koskuskulle eller Gällivare. Antar att man inte ändrat sig ännu, och väljer och behålla gruvjobben hälldre än staden.

Malmberget är ingen stad, inte Gällivare heller, De är samhällen bara.  :D

Mvh Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik skrivet 27 juni 2007, 11:39:58 AM
Malmberget är ingen stad, inte Gällivare heller, De är samhällen bara.  :D

Mvh Fredrik

Stad kan definieras lite olika. Oftast räknar man väl med de orter som var städer innan förvaltningsbegreppet stad avskaffades 1971. I så fall är Gällivare och Malmberget inte städer.
Men det kan också vara  en större tätort med reglerad bebyggelse. Och enligt den definitionen torde de kunna platsa.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 juni 2007, 11:54:07 AM
Stad kan definieras lite olika. Oftast räknar man väl med de orter som var städer innan förvaltningsbegreppet stad avskaffades 1971. I så fall är Gällivare och Malmberget inte städer.
Men det kan också vara  en större tätort med reglerad bebyggelse. Och enligt den definitionen torde de kunna platsa.



Pripjat i Ukraina är lite i klass med Malmberget fast Malmberget är betydligt mindre. Men båda är samhällen som står och förfaller.