Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 15 december 2019, 18:45:30 PM

Titel: Mot Roslagen 1977
Skrivet av: Gunnar D skrivet 15 december 2019, 18:45:30 PM
(https://i.postimg.cc/bvxPbPbw/H44-Te-HMaj77-Web.jpg)

H44 4584 tar emot resenärer vid Tekniska Högskolan i maj 1977.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Mot Roslagen 1977
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 16 december 2019, 08:15:30 AM
Tack för en härlig bild! 4584 ska ha tillhört Norrtälje under 70- och början av 80-talet. Därefter hamnade den i Åkerby/Täby.
Titel: SV: Mot Roslagen 1977
Skrivet av: virtual1 skrivet 16 december 2019, 11:31:32 AM
Man kan ju lugnt säga att Tekniska var lite intressantare ur bussdiggarsynvinkel förr om åren än nu, går ju inte många linjer mot Roslagen längre.
Titel: SV: Mot Roslagen 1977
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 16 december 2019, 12:54:36 PM
Citat från: virtual1 skrivet 16 december 2019, 11:31:32 AM
Man kan ju lugnt säga att Tekniska var lite intressantare ur bussdiggarsynvinkel förr om åren än nu, går ju inte många linjer mot Roslagen längre.
...och framförallt innan tiden med dubbeldäckarna ;)/Ulf
Titel: SV: Mot Roslagen 1977
Skrivet av: igel skrivet 20 december 2019, 06:45:20 AM
Det ända spår i dag av att det såg annorlunda ut vid teknis på den tiden, är att den enda rulltrappan upp till bussområdet går upp i den utgång som syns i bilden. Sedan 4an slutade att gå där och staketet sattes upp mot 639an, så är det väl knappast någon som åker i den. Hela SL's minst åkta rulltrappa?   
Titel: SV: Mot Roslagen 1977
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 20 december 2019, 17:25:39 PM
Citat från: igel skrivet 20 december 2019, 06:45:20 AM
Det ända spår i dag av att det såg annorlunda ut vid teknis på den tiden, är att den enda rulltrappan upp till bussområdet går upp i den utgång som syns i bilden. Sedan 4an slutade att gå där och staketet sattes upp mot 639an, så är det väl knappast någon som åker i den. Hela SL's minst åkta rulltrappa?   
Hmm...
Den används för de avstigande som kommer från Roslagen och Vaxholm ;)/Ulf
(23.000 för en VAZ :o Undras hur många som såldes...)
Titel: SL H44 4584 & H52 4767 i Norrtälje - 11 juni 1988
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 20 december 2019, 19:16:49 PM
(https://i.postimg.cc/2yj4bvtn/SL-H44-4584-H52-4767-Norrtaljedepan-19880611.jpg) (https://postimg.cc/1nTgbgsz)

Jag hittade en bild på 4584 i slutet av sin karriär. Eventuellt var bussen avställd alternativt tjänstgjorde som insatsbuss hos SL Norrtälje.

Titel: SV: Mot Roslagen 1977
Skrivet av: david96 skrivet 21 december 2019, 09:51:02 AM
Vad hände med H52 4767?
Den hade fått en buckla på fronten av bussen.
Titel: SV: SL H44 4584 & H52 4767 i Norrtälje - 11 juni 1988
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 december 2019, 10:01:11 AM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 december 2019, 19:16:49 PM

Jag hittade en bild på 4584 i slutet av sin karriär. Eventuellt var bussen avställd alternativt tjänstgjorde som insatsbuss hos SL Norrtälje.

4584 överfördes till FFV (som bistånd?) under 1987 så den var inte i bruk när bilden togs, antagligen gäller samma övriga bussar på bilden.
Titel: SV: SL H44 4584 & H52 4767 i Norrtälje - 11 juni 1988
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 21 december 2019, 11:46:00 AM
Citat från: david96 skrivet 21 december 2019, 09:51:02 AM
Vad hände med H52 4767?
Den hade fått en buckla på fronten av bussen.

Hej,

Det ser ut som den har kört in i annat större fordon alternativt blivit påbackat av större fordon. Kanske när den var i trafik på skolbusslinje 620X (Norrtälje-Svensboda), med tanke på skyltningen.

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 december 2019, 10:01:11 AM
4584 överfördes till FFV (som bistånd?) under 1987 så den var inte i bruk när bilden togs, antagligen gäller samma övriga bussar på bilden.

Hej,

Tack för uppgiften! Då var säkert, precis som du skriver, även alla H52:or som stod bredvid också avställda. Jag minns att SL Täby ställde av flertalet av sina H43/H44:or i 45xx-serien 1987 även om några ska ha "överlevt" fram till 1988.
Titel: SV: Mot Roslagen 1977
Skrivet av: christian berg skrivet 21 december 2019, 13:42:57 PM
Hej,

tack för bilderna på 4584. Just den bussen fick ett ovanligt öde under slutet av SL-tiden. Tillsammans med de flesta v Täbys H43/H44 i 45-seien ställdes den mycket riktigt av 1987 och såldes till FFV överskottslager i Solna där den också stod uppställd 1987. Av någon anledning köptes 4584 tillbaka av SL 1988 och gick i trafik i Vaxholm och Norrtälje under 1988 och början av 1989. Den senare bilden är säkert tagen under denna tid som "återupplivad". Såg den själv i trafik på linje 640 1988. Även 4582 gick itrafik till 1989, dock utan att vara såld under mellantiden. Råstas 4587 blev en av de sista H44 i trafik 1990.

Hälsningar
Christian B
Titel: SV: Mot Roslagen 1977
Skrivet av: Hasse L skrivet 21 december 2019, 18:35:50 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 16 december 2019, 08:15:30 AM
Tack för en härlig bild! 4584 ska ha tillhört Norrtälje under 70- och början av 80-talet. Därefter hamnade den i Åkerby/Täby.
4580-84 levererades till Enebyberg 1971 och följde med till Åkerby 1974. Körde alla fem under 1974-5 och 4583 så sent som i januari 1978 på linje 607. Det verkar inte som de följts åt i flytten till Norrtälje - i Svof:s skrift nummer 1 från 1981 är 4582-83 kvar i Åkerby då. Kanske alternerade de mellan Täby och Norrtälje? Hade själv dålig koll efter 1978. /Hasse
Titel: SV: Mot Roslagen 1977
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 december 2019, 20:11:19 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 21 december 2019, 18:35:50 PM
4580-84 levererades till Enebyberg 1971 och följde med till Åkerby 1974. Körde alla fem under 1974-5 och 4583 så sent som i januari 1978 på linje 607. Det verkar inte som de följts åt i flytten till Norrtälje - i Svof:s skrift nummer 1 från 1981 är 4582-83 kvar i Åkerby då. Kanske alternerade de mellan Täby och Norrtälje? Hade själv dålig koll efter 1978. /Hasse

Just 4584 hade vi i Åkerby 1985 i a f, hade den vid ett antal tillfällen på nattförstärkningar från Odenplan och på det som hette Fst 27 (Margretelundsvägen i "Berga" till Tekniska på morgonen) enligt sparade fickkalendrar, andra vanligt förekommande individer var 4572 och 7990.
Titel: SV: Mot Roslagen 1977
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 december 2019, 01:20:07 AM
Citat från: virtual1 skrivet 16 december 2019, 11:31:32 AM
Man kan ju lugnt säga att Tekniska var lite intressantare ur bussdiggarsynvinkel förr om åren än nu, går ju inte många linjer mot Roslagen längre.
Verkligen, om ändå Humlegårdens linjer svängde in skulle det bli betydligt roligare att vara där med en kamera.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Mot Roslagen 1977
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 22 december 2019, 20:11:21 PM
Tack för kompletterande historik i ämnet! 7990, som nämndes, har jag för mig var stationerade i Täby i slutet av sin karriär, ca 1987/88, och syntes på bl a linjerna 624/628.
Titel: SV: Mot Roslagen 1977
Skrivet av: virtual1 skrivet 22 december 2019, 22:32:44 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 22 december 2019, 01:20:07 AM
Verkligen, om ändå Humlegårdens linjer svängde in skulle det bli betydligt roligare att vara där med en kamera.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Ja  varför gör de inte det? Lär ju knappast gå fortare att vare sig ta sig hela vägen till Humlegården med bussen iaf än vad det gör att hoppa av vid tekniska och fortsätta med t-banan?
Titel: SV: Mot Roslagen 1977
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 23 december 2019, 23:28:48 PM
Citat från: virtual1 skrivet 22 december 2019, 22:32:44 PM
Ja  varför gör de inte det? Lär ju knappast gå fortare att vare sig ta sig hela vägen till Humlegården med bussen iaf än vad det gör att hoppa av vid tekniska och fortsätta med t-banan?
Platsbrist på Tekniska har det sagts(och stämmer säkerligen...)/Ulf
Titel: SV: Mot Roslagen 1977
Skrivet av: Nico skrivet 24 december 2019, 13:13:33 PM
Citat från: virtual1 skrivet 22 december 2019, 22:32:44 PM
Ja  varför gör de inte det? Lär ju knappast gå fortare att vare sig ta sig hela vägen till Humlegården med bussen iaf än vad det gör att hoppa av vid tekniska och fortsätta med t-banan?

Nja, håller nog inte med där då det efter Östra stn. (Tekniska högskolan) väl inte finns några fler stopp för bussarna samt till stor del är kollektivkörfält på sträckan mot Humlegården. Byten i sig brukar inte heller uppskattas och jämfört med den tid det ändå tar att kliva av, gå ned i t-banan, vänta in ett tåg, åka till stn. Östermalmstorg, klättra upp ur underjorden osv. så lär det även gå snabbare att sitta kvar om man redan befinner sig ombord på en av bussarna mot Humlegården.

Sedan är det (som Ulf Berlin skriver) numera alldeles för trångt för busstrafiken vid terminalen på Tekniska högskolan. Stockholms stad har även planer på att bebygga både terminalen samt sträckan (parkeringarna) på Valhallavägen mellan korsningen med Körsbärsvägen ned mot Roslagstullsbacken. Det som hindrar är kapacitetsbristen vid Danderyds sjukhus. Skulle den förbättras så skulle sannolikt terminalen vid Tekniska högskolan ryka så fort det gick.
Titel: SV: Mot Roslagen 1977
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 09 januari 2020, 17:06:07 PM
Citat från: virtual1 skrivet 22 december 2019, 22:32:44 PM
Ja  varför gör de inte det? Lär ju knappast gå fortare att vare sig ta sig hela vägen till Humlegården med bussen iaf än vad det gör att hoppa av vid tekniska och fortsätta med t-banan?
Jag åker ofta med 608 från ena änden av linjen till den andra och kan med viss säkerhet hävda att bussen är snabbare än Tunnelbanan mellan Tekniska och Stureplan.
Som Nico säger förlorar man mycket tid på att ta sig ned i det underjordiska folkmyllret och tränga sig in i ett tåg som sedan även skall göra uppehåll vid Stadion på vägen till Östermalms torg.
Däremot på utväg blir det nog lite jämnare eftersom det är längre för bussarna att köra och därmed även fler potentiella hinder.

Jag undrar även hur länge de nuvarande "trängsellinjerna" kommer att finnas kvar i nuvarande form då de ju konkurrerar med Roslagsbanan som det nu plöjs ned enorma summor pengar i.
Att då ha trafik som "snor" resenärer från tågen lär inte vara så ekonomiskt. Utvecklingen söder om stan har ju gått mot just att försöka undvika parallelltrafik, så det känns logiskt att Trafikförvaltningen skulle vilja se en liknande utveckling även i Norrort när de nya tågen rullar på de nybyggda dubbelspåren.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk