Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: bilomnibussen skrivet 16 mars 2018, 22:18:45 PM

Titel: Nohab temanummer av Färdskrivaren
Skrivet av: bilomnibussen skrivet 16 mars 2018, 22:18:45 PM
Hej! I dag fick jag i min hand temanumret om Nohab. Mycket av intresse där. Artikelförfattaren förmodar att de fyra busschassier som blev motorvagnar blev påbyggda hos Nohab. Till det vill jag bara säga att bilden av BJ Mv 1 visar en kaross som mycket liknar SMV busskarosser från 30-talets första hälft. Samma sak med DJ nr 2. Vagnarna UVHJ levererad 1936 och BJ nr 2 från 1937 har karosser som mycket liknar Arvika. Kanske inte rätt forum men det handlar om busschassier i grunden.
Mvh Jan G
Titel: SV: Nohab temanummer av Färdskrivaren
Skrivet av: Göran skrivet 17 mars 2018, 07:27:13 AM
Jag är ganska säker på att Arvika karosserade (eller korgade som det heter på järnvägsspråk) rälsbussar åt NOHAB
Titel: SV: Nohab temanummer av Färdskrivaren
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 17 mars 2018, 10:00:09 AM
Det stämmer. Svenska Maskinverken byggde två av karosserna och Arvika två.

M.v.h.
Ola
Titel: SV: Nohab temanummer av Färdskrivaren
Skrivet av: Lars Ericson skrivet 17 mars 2018, 21:52:40 PM
Utmärkt att detta blir klarlagt. Jag var just inne och läste på järnvägshistoriskt forum. Där kunde Göran Tidstam till och med berätta om hur det gick till när man lade ut provisorisk räls för att förflytta chassier med järnvägshjul till Arvika Vagnfabriks lokaler som saknade spårförbindelse. I det falet var det chassiet som skickades till den som byggde vagnskorgen, vilket väl är det normala. En fråga återstår dock. Var någonstans förenades vagnskorgarna/karosserna och chassierna för de två första? Skickades chassierna till Södertälje eller var det vagnskogarna som kom till Trollhättan?
Sammanfattningsvis kan vi då konstatera att det var fyra överblivna busschassier (inte bara tre som några trodde i Järnvägshistoriskt forum) som blev rälsbussar. De två första (BJ Mv 1, levererad 1933, och DJ 2, levererad 1935) med vagnskorg/kaross från Svenska Maskinverken och de två sista (UVHJ 2, levererad 1936, och BJ 2, levererad 1937) med vagnskorg/kaross från Arvika.

Lars Ericson,
som skrev artikeln om Nohab och även för länge sedan var en av författarna till "Bilar på räls".
Titel: SV: Nohab temanummer av Färdskrivaren
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 mars 2018, 09:31:46 AM
Ska detta komma som en komplettering i tidningen?
Titel: SV: Nohab temanummer av Färdskrivaren
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 18 mars 2018, 17:05:53 PM
1932-34 hade Arvika Karosseri ingen produktion av karosser i och med att företaget gick i konkurs i mitten av 1932. Det är nog förklaringen till att "rälsbussarna" BJ 1 och DJ 2 inte blev karosserade i Arvika, utan i stället fick SMV-karosser. När produktionen kom igång igen så återvände tydligen Nohab till Arvika som karosserileverantör. Arvika låg ju närmare och bättre till än Södertälje, kan man kanske anta.
Titel: SV: Nohab temanummer av Färdskrivaren
Skrivet av: Gunnar D skrivet 21 mars 2018, 13:30:07 PM
Citat från: bilomnibussen skrivet 16 mars 2018, 22:18:45 PM
Hej! I dag fick jag i min hand temanumret om Nohab. Mycket av intresse där. Artikelförfattaren förmodar att de fyra busschassier som blev motorvagnar blev påbyggda hos Nohab. Till det vill jag bara säga att bilden av BJ Mv 1 visar en kaross som mycket liknar SMV busskarosser från 30-talets första hälft. Samma sak med DJ nr 2. Vagnarna UVHJ levererad 1936 och BJ nr 2 från 1937 har karosser som mycket liknar Arvika. Kanske inte rätt forum men det handlar om busschassier i grunden.
Mvh Jan G

Vore kul att läsa detta nummer men ingen Färdskrivaren idag heller.....

/Gunnar
Titel: SV: Nohab temanummer av Färdskrivaren
Skrivet av: BD skrivet 28 mars 2018, 13:38:45 PM
Citat från: Lars Ericson skrivet 17 mars 2018, 21:52:40 PM
En fråga återstår dock. Var någonstans förenades vagnskorgarna/karosserna och chassierna för de två första? Skickades chassierna till Södertälje eller var det vagnskogarna som kom till Trollhättan?
Sammanfattningsvis kan vi då konstatera att det var fyra överblivna busschassier (inte bara tre som några trodde i Järnvägshistoriskt forum) som blev rälsbussar. De två första (BJ Mv 1, levererad 1933, och DJ 2, levererad 1935) med vagnskorg/kaross från Svenska Maskinverken och de två sista (UVHJ 2, levererad 1936, och BJ 2, levererad 1937) med vagnskorg/kaross från Arvika.

Korgarna till de D-lok som Nohab byggde tillverkades i Kalmar. De korgarna sändes till Trollhättan. Kanske busskorgarna även de lastades på godsvagnar f v b  till Trollhättan?