Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: homer skrivet 04 september 2020, 14:53:40 PM

Titel: Anropsstyrd trafik- sista steget mot att lägga ner busslinjer
Skrivet av: homer skrivet 04 september 2020, 14:53:40 PM
kanske går de inte att få till en intressant diskussion om de här men delar ändå länken ifall någon finner det intressant

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0739885920301086?fbclid=IwAR0Fs9o55ViIGh6JgOkqN1oCH_HexmfyW3C_k3iqy5M1SFTqhuY8h2zFwaA


Titel: SV: Anropsstyrd trafik- sista steget mot att lägga ner busslinjer
Skrivet av: VincentJkpg skrivet 04 september 2020, 16:16:37 PM
Kul, såg nyligen en video av Geoff Marshall på exakt det här ämnet om en DRT-service i Storbritannien https://www.youtube.com/watch?v=z0ddExZbKD8. Tror absolut det kommer bli vanligare i framtiden när trafiken ska effektiviseras och samtidigt erbjuda tillgänglig kollektivtrafik även i mindre orter och på landsbygden. Det behöver ju vara flexibelt och snabbt för att folk ska använda det, att behöva ringa dagen innan eller flera timmar innan kommer nog inte tillfredsställa särskilt många.
Titel: SV: Anropsstyrd trafik- sista steget mot att lägga ner busslinjer
Skrivet av: Ersa skrivet 04 september 2020, 23:31:15 PM
Vad menas med "sista steget att lägga ner en busslinje"?

Eftersom anropsstyrd trafik, både hela och delar av linjer, finns idag, samt har funnits i åtminstone 40-50 år, detta i de flesta län i Sverige, är det alltid märkligt och bakvänt att läsa om sådant som "pilotprojekt" och andra vinklar som få detta att verka nytt och oprövat. Även i innehållet av all text kunde man ju ta del av hur gammalt och beprövat konceptet är. Hur skulle detta på något sätt vara synonymt med framtida nedläggningar, då konceptet ju funnits här i många decennier?